Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Цікава арифметика щодо відкритих торгів на газ: пан або пропав


Акценти цієї статті:

  • як забезпечити участь у відкритих торгах на природний газ ліцензованих постачальників;
  • аналіз фактичних результатів торгів на природний газ.

Якщо «гратися» у відкриті торги: поради

Щоб бути впевненому в тому, що до вас на торги прийдуть ліцензовані постачальники природного газу, можна прописати в тендерній документації такі умови для учасників (див. зразок):

Зразок

<...>

У складі тендерної пропозиції учасники подають:

  • завірену нотаріально копію діючої ліцензії (з усіма наявними додатками) на провадження господарської діяльності щодо постачання природного газу;
  • лист НКРЕКП про чинність ліцензії, копія якої надається;
  • копію чинного договору з публічним акціонерним товариством «Укртрансгаз» на транспортування природного газу за формою, затвердженою постановою НКРЕКП від 30.09.15 р. № 2497.

<...>

Зазначені умови тендерної документації, на нашу думку, не можна вважати дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію, виходячи з такого:

  • по-перше, ці умови однакові для всіх потенційних учасників та не вирізняють когось одного з-поміж інших;
  • по-друге, за Законом від 09.04.15 р. № 329-VIII (далі – Закон № 329) господарська діяльність з постачання природного газу – це ліцензована діяльність;
  • по-третє, за Законом від 25.12.15 р. № 922-VIII (далі – Закон № 922) договір про закупівлю замовник може укласти лише з ліцензованим постачальником;
  • по-четверте, згідно з Цивільним кодексом (далі – ЦК) укладений договір без ліцензії може бути визнано недійсним у суді.

Одночасно радимо в тендерній документації зазначити, що за підроблення документів у складі тендерної пропозиції учасник процедури закупівлі несе кримінальну відповідальність згідно зі ст. 358 Кримінального кодексу.

Слід зазначити, що для закупівлі природного газу замовники прописують у документації можливість для учасника надати копії ліцензії на постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ як за регульованим, так і за нерегульованим тарифом.

Прикладів відкритих торгів, де ліцензованим є лише один учасник, можна навести багато. Але ж це не змінить, на жаль, ситуацію з неврегульованістю відповідних питань у сфері закупівлі природного газу.

Так, на сьогодні у Верховній Раді зареєстровано декілька законопроектів про внесення змін до деяких законодавчих актів України:

  • щодо вирішення проблемних питань з постачання природного газу (законопроект від 05.02.16 р. № 4034);
  • щодо приведення законодавчих актів України у відповідність із Законом № 329 (законопроект від 24.06.16 р. № 4868);
  • щодо забезпечення умов функціонування ринку природного газу (законопроект від 21.04.16 р. № 4503 – відхилено);
  • щодо вдосконалення системи взаємовідносин між споживачами – бюджетними установами та постачальниками природного газу (законопроект від 02.03.16 р. № 4175 – відхилено).

Однак на сьогодні це лише законопроекти, два з яких відхилено.

А, як завше, через таку неврегульованість, а можливо, й через необізнаність, як правильно діяти в тій чи іншій ситуації, страждають замовники (члени конкурсного/тендерного комітетів). Адже під час майбутніх перевірок подібні питання можуть підняти контролери.

Отож замовникам, які уклали договори про закупівлі з такими (та «подібними») «ліцензованими» переможцями, варто б нагадати положення ЦК.

Так, згідно з ч. 1 ст. 227 ЦК правочин юридичної особи, вчинений нею без відповідного дозволу (ліцензії), може бути визнаний судом недійсним. А якщо юридична особа ввела другу сторону в оману щодо свого права на вчинення такого правочину, то вона зобов’язана відшкодувати їй моральну шкоду, завдану таким правочином (ч. 2 ст. 227 ЦК).

Не зайвим буде нагадати замовникам також положення ст. 228 «Правові наслідки вчинення правочину, який порушує публічний порядок, вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства» ЦК.

Як визначено в ч. 3 ст. 228 ЦК, у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави та суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то за наявності умислу в обох сторін – у разі виконання правочину обома сторонами – у дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне з неї першій стороні на відшкодування одержаного. За наявності умислу лише в однієї зі сторін все одержане нею за правочином повинне бути повернуте іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.

Одночасно зауважимо, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення (ч. 1 ст. 236 ЦК).

Аналіз результатів торгів на газ

За статистикою щодо результатів торгів, розміщених замовниками на сайті tehder.me.gov.uа, участь у торгах брали та перемагали з ліцензіями, які, на думку Регулятора ринку природного газу, є недійсними (нечинними), різні компанії. На прикладах розглянемо далі.

Ситуація 1
Закупівля відділом освіти районної державної адміністрації (оголошення про проведення процедури закупівлі № 140059 див. «Вісник державних закупівель» від 02.07.16 р. № 123). Учасників торгів двоє:

  • ТОВ «Укртрансенерго»;
  • ТОВ «Енергогазрезерв» (переможець).

В обох учасників ліцензії видано за старими правилами і є недійсними згідно із зазначеною вище позицією Регулятора.

Ситуація 2
Закупівля КЗ обласної ради «Обласна стоматологічна поліклініка» (оголошення про проведення процедури закупівлі № 151358 див. в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» від 27.07.16 р. № 141). На торги подано пропозиції трьома учасниками:

  • ТОВ «Укргазпетролеум»;
  • ТОВ «Київоблгаззбут»;
  • ТОВ «Енергогазрезерв» (переможець).

Зауважимо, що ТОВ «Укргазпетролеум» була видана ліцензія згідно з постановою НКРЕКП від 25.12.14 р. № 935 на постачання природного газу за нерегульованим тарифом ще за старими правилами, так як і ТОВ «Енергогазрезерв». Тож, ураховуючи положення ч. 2 ст. 8 Закону від 02.03.15 р. № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» та зважаючи на позицію Регулятора ринку природного газу НКРЕКП, викладену ним у листі від 13.06.16 р. № 5930/16.3.2/7-16, ліцензії цих двох учасників станом на момент проведення торгів можна вважати недійсними. І де-факто дійсну ліцензію на торгах мав один учасник – ТОВ «Київоблгаззбут».

Ситуація 3
Закупівля відділом освіти районної державної адміністрації (оголошення про проведення процедури закупівлі № 143331 див. «Вісник державних закупівель» від 08.07.16 р. № 128). На торги подано пропозиції пятьма учасниками:

  • ТОВ «Газпостач – Черкаси» (переможець);
  • ТОВ «Енерджі Трейд Груп»;
  • ТОВ «Газпромсервіс»;
  • ТОВ «Енергогазрезерв»;
  • ТОВ «Львівгаззбут».

Зауважимо, що перші чотири учасники, у тому числі й переможець (постанова НКРЕКП від 17.09.14 р. № 4), мали ліцензії, видані за старими правилами, і є недійсними, виходячи з позиції Регулятора. Тож фактично «ліцензованим» для здійснення господарської діяльності з постачання природного газу станом на момент проведення торгів був один учасник: ТОВ «Львівгаззбут».

Ситуація 4
Закупівля міською радою (оголошення про проведення процедури закупівлі № 141503 див. «Вісник державних закупівель» від 05.07.16 р. № 125). На торгах – прямо аншлаг: сім учасників!

  • ТОВ «Енергогазрезерв» (м. Черкаси);
  • ТОВ «Вінницягаззбут» (м. Вінниця);
  • ТОВ «Енерджі Трейд Груп» (м. Київ);
  • ТОВ «Газпромпостач» (м. Київ);
  • ТОВ «АС» (м. Волноваха);
  • ТОВ «Газпостач-Черкаси» (м. Черкаси) (переможець);
  • ТОВ «Приватна газопостачальна компанія» (м. Київ).

Якщо слідувати позиції Регулятора, то з усього «аншлагу» дійсна ліцензія станом на момент проведення торгів лише в одного учасника – ТОВ «Вінницягаззбут». А про ситуацію із зазначеним переможцем ми згадували вище.

Разом з тим ці торги цікаві ще однією деталлю. Так, останні три учасники (ТОВ «АС», м. Волноваха; ТОВ «Газпостач-Черкаси», м. Черкаси; ТОВ «Приватна газопостачальна компанія», м. Київ), незважаючи на те, що знаходяться в різних містах (за місцем реєстрації), подали однакову ціну пропозиції, а саме – 591 936,05 грн.

Тож членам комітету з конкурсних торгів довелося шляхом голосування обирати переможця з-поміж однакових цін трьох учасників. За інформацією оприлюдненого протоколу оцінки «комітетчики» одностайно віддали перемогу ТОВ «Газпостач-Черкаси».

Висновки

Замовникам, які ухвалювали відповідні рішення щодо закупівель природного газу цього року та підписали договори про закупівлі, слід звернутися до НКРЕКП як Регулятора за отриманням інформації щодо дійсності/недійсності ліцензій акцептованих ними переможців торгів.

Також читайте:

«Застосування переговорної процедури закупівлі для закупівлі газу»
«Забезпечення потреби у природному газі на 2017 рік: проблеми та шляхи їх вирішення»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
24.01.2023
Держзакупівлі та конфіденційна інформація
Воєнний стан установлює нові правила оприлюднення інформації про закупівлі. Поки діяла постанова КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 169), вимоги щодо оприлюднення ...
11.01.2023
У публічних закупівлях скасовано аукціони!
У публічних закупівлях знову новації – згідно з постановою КМУ від 30.12.2022 № 1495 (далі – Постанова № 1495) скасовано аукціони у процедурі закупівель «відкриті торги». Розглянемо, як це вплине на замовників та яким тепер буде алгоритм проведення відкритих торгів. У публічн...
28.10.2022
Нові умови проведення публічних закупівель на період воєнного стану
За період дії воєнного стану публічні закупівлі постійно зазнавали змін. У ці складні часи здійснювати закупівлі потрібно динамічно, у короткі строки та з урахуванням умов, що диктує війна, зокрема із забезпеченням захищеності замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного ста...
Кращі матеріали