Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Реформування держслужби продовжується

11.12.2018 573 0 1


Процес удосконалення будь-чого, по суті, є необмеженим у часі. Це стосується й заходів із реформування держслужби. Розглянемо, що нового відбувається в цій царині після прийняття деяких урядових рішень.


Зміни щодо структури апарату міністерств

Постановою КМУ від 25.10.18 р. № 946 «Про завершення реформування структури апарату деяких міністерств» (далі – Постанова № 946, набула чинності 16.11.18 р.) передбачено здійснити низку заходів щодо таких учасників пілотного проекту реформування, як Мінагро, Міненерго, Мінінфраструктури, Мінкультури, МОН, МОЗ, Мінрегіонрозвитку та Мінсоцполітики.

Нагадаємо, що першими «ластівками» цієї реформи (яка триває й зараз) стали Мінфін та Мін’юст (постанова КМУ від 18.08.17 р. № 644).

Інші міністерства за бажанням можуть приєднатися до цього процесу відповідно до рішення Кабміну.

До структури апаратів зазначених міністерств вводяться додаткові структурні підрозділи, на яких покладається, зокрема, робота:

  • із забезпечення формування державної політики в одній або декількох сферах компетенції відповідного міністерства;
  • стратегічного планування діяльності міністерства.

Тому ці міністерства мають чітко розмежувати покладені на них функції з формування державної політики, виявити надлишкові та невластиві функції (наприклад, стосовно надання адмінпослуг, держнагляду чи контролю, управління об’єктами державної власності) та, звісно ж, усунути дублювання функцій між структурними підрозділами.

Також треба буде утворити директорати в усіх сферах держполітики відповідного міністерства.

Не пізніше ніж до 16.01.19 р. результати цієї роботи разом із проектами змін до актів законодавства подаватимуться міністерствами до Координаційної ради з питань реформування держуправління.

І це ще не все. Протягом трьох місяців, тобто до 16.02.19 р., оголошуватимуться та проводитимуться конкурси на посади фахівців із питань реформ, щоб завершити кадрове формування директоратів міністерств.

Формування директоратів

Якщо структура Мінфіну та Мін’юсту формувалася згідно з постановою КМУ від 12.03.05 р. № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (далі – Постанова № 179), то міністерства, зазначені в Постанові № 946, цей документ не застосовуватимуть.

Тож на сьогодні міністерство, у якому реформуватиметься його структура згідно з Постановою № 946, складатиметься із самостійних структурних підрозділів, що виконуватимуть основні завдання міністерства, та секретаріату (його працівники здійснюватимуть організаційне, правове, матеріально-технічне, інше забезпечення діяльності держоргану).

Зауважимо: крім зміни критеріїв щодо чисельності працівників директоратів (порівняно з установленими Постановою № 179) передбачено, що до складу директоратів входитимуть головні управління, які будуть виконувати окремі завдання за напрямами діяльності директорату. Суттєвою новацією є те, що до складу головного управління можна вводити посади працівників, які виконують функції з обслуговування.

Є така шпаринка: якщо функції з надання адмінпослуг, держнагляду чи контролю, управління об’єктами держвласності неможливо (звісно, що з об’єктивних причин) передати іншим суб’єктам влади (включаючи держоргани та органи місцевого самоврядування) або ж їх обсяг та зміст не обумовлюють доцільність утворення нового центрального органу виконавчої влади, то у структурі міністерства залишаються відповідні структурні підрозділи з виконання цих функцій.

Виокремлено норму щодо необхідності утворення самостійних структурних підрозділів, як того вимагає Закон від 21.01.94 р. № 3855-ХІІ «Про державну таємницю» та Закон від 21.10.93 р. № 3543-ХІІ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Зазначимо, що структурні підрозділи, які здійснюватимуть ведення бухобліку та звітності, а також проведення внутрішнього аудиту, згідно з п. 5 Вимог до формування структури апарату міністерства, затверджених Постановою № 946, мають бути складовою секретаріату міністерства.

Через такі зміни додаток 3 до постанови КМУ від 05.04.14 р. № 85 (далі - Постанова № 85), яким затверджено тимчасову граничну чисельність працівників апарату окремих держорганів, діятиме лише до кінця поточного року (було – до 01.07.19 р.). Це означає, що така чисельність може збільшитися.

Не обійшлось і без змін в умовах оплати праці, визначених постановою КМУ від 18.01.17 р. № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (далі – Постанова № 15). Відтепер згідно зі схемою посадових окладів, затвердженою цим документом, посадовий оклад керівника головного управління у складі директорату (6-та група оплати праці) становить 11 400 грн.

Звертаємо увагу: така посада може бути введена лише до складу держоргану, юрисдикція якого поширюється на всю Україну, тобто місцеві та територіальні держоргани вводити її не можуть.

Стосовно виплати премій посадовцям, які належать до посад фахівців із питань реформ категорії «А», то вона може виплачуватись у розмірі не більше 30 % за місяць чи 90 % – за квартал. Водночас визначено, що розмір цієї виплати залежить від своєчасного та якісного виконання завдань, визначених стратегічними і програмними документами Кабміну, дорученнями прем’єр-міністра тощо.

Додамо: про такі зміни ми згадали через те, що вони стосуватимуться, зокрема, діяльності місцевих держорганів, тобто територіальних органів міністерств, обласних, міських, районних держ-адміністрацій. Неминучим буде й упорядкування чисельності працівників цих місцевих держорганів, а також умов оплати праці за рішенням держсекретарів відповідних держорганів.

Нижче покажемо, яких саме новацій слід очікувати незабаром.

Заохочення деяких категорій держслужбовців

Отже, ще одним урядовим рішенням, а саме постановою КМУ від 24.10.18 р. № 945 (далі – Постанова № 945), унесено зміни до актів Кабміну, якими визначається чисельність фахівців із питань реформ, надання їм преференцій з оплати праці, користування офісною технікою та обладнанням, а також щодо оцінювання результатів діяльності держслужбовців.

Нагадаємо: для вдосконалення системи державного управління розпорядженням КМУ від 24.06.16 р. № 474-р (далі – Розпорядження № 474) запроваджено поняття «реформаторські кадри», а саме в держорганах уводено посади фахівців із питань реформ. Установлено, що вони несуть відповідальність за проведення основних національних реформ та мають право на спеціальні умови оплати праці. Розпорядженням КМУ від 11.11.16 р. № 905-р уточнено, що це посади держслужби категорій «А», «Б» і «В».

На відміну від інших держслужбовців, до складових їхнього заробітку, крім посадового окладу, відповідних надбавок і виплат, премії, передбачених Законом від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу», входять стимулюючі виплати, установлені саме для посад фахівців із питань реформ.

Такі виплати здійснюються з урахуванням Порядку розподілу і використання бюджетних коштів на підтримку реалізації комплексної реформи державного управління, затвердженого постановою КМУ від 18.08.17 р. № 647 (далі – Порядок № 647). Ці кошти, передбачені за бюджетною програмою 0421060 «Підтримка реалізації комплексної реформи державного управління», держорганам передаються на програми, пов’язані з функціонування саме тих держорганів, яких залучено до реалізації цієї реформи.

Однак раніше, до прийняття Постанови № 945, не передбачалося спрямування згаданих коштів на виплату фахівцям із питань реформ, зокрема:

  • надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці;
  • щомісячних або квартальних премій, премій за результатами щорічного оцінювання. Такі та інші виплати, до речі, мають здійснюватися тим фахівцям, посади яких уведено понад граничну чисельність працівників, визначених додатком 1 до Постанови № 85 (нагадаємо: у додатку затверджено граничну чисельність працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади).

Ще додамо, що Постанову № 945 доповнено новою нормою, згідно з якою придбані минулоріч у межах реалізації реформи секретаріатом КМУ техніка, меблі, обладнання, устаткування (зокрема, ноутбук, зовнішній диск, фліпчарт, принтер, планшет, ліцензійне програмне забезпечення тощо) передаються держорганам, залученим до реалізації реформ, для облаштування робочих місць фахівців із питань реформ.

Звернемо також увагу: у Порядку № 647 (як і в оновленій Постанові № 15) передбачено обмеження розміру щомісячної та квартальної премій фахівцям із питань реформ категорії «А». Не забуваймо: одержання «реформаторами» спеціальних виплат (надбавок та премій) за рахунок видатків, передбачених у кошторисі держоргану на оплату праці, унеможливлено: ці виплати мають здійснюватися за кошти переданих держорганам бюджетних призначень за програмою 0421060.

Важливим видається й таке. Після внесення змін до Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, затвердженого постановою КМУ від 23.08.17 р. № 640 (далі – Типовий порядок № 640), підставою для видання керівником держслужби наказу про преміювання держслужбовців усіх категорій у разі отримання ними відмінних оцінок за результатами оцінювання мають бути висновки щодо результатів такого оцінювання.

Стосовно посадовців категорії «А», то відтепер вони обов’язково складають індивідуальні програми підвищення рівня професійної компетентності за формою, наведеною в додатку 9 до Типового порядку № 640. Ідеться, зокрема, про тематичні постійно діючі семінари, спеціалізовані короткострокові навчальні курси, тренінги, стажування тощо.

На завершення додамо, що гранична чисельність працівників, затверджена Постановою № 85, станом на 01.01.19 р. скорочуватися не буде. Тобто урядове доручення, раніше надане Мінфіну та Нацдержслужбі, щодо внесення змін до Постанови № 85 з метою скорочення цих працівників з урахуванням вимог Розпорядження № 474, виконувати не потрібно.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали