Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Попередній договір: особливості укладання та виконання

Нерідко укладанню сторонами господарського договору передують непрості переговори. У разі якщо сторони зацікавлені в такому договорі, вони можуть установити певні гарантії щодо його укладання, підписавши попередній договір.

Основними нормативними актами, що регулюють укладання попереднього договору, є Цивільний кодекс (далі – ЦК) та Господарський кодекс (далі – ГК). Відповідно до ст. 635 ЦК попереднім є договір, сторони якого зобов’язуються протягом певного строку (у певний термін) укласти договір (основний договір) у майбутньому на умовах, установлених попереднім договором. Так само ст. 182 ГК передбачає, що за попереднім договором суб’єкт господарювання (далі – СГ) в певний строк, але не пізніше ніж один рік із моменту укладання попереднього договору, зобов’язується укласти основний господарський договір на умовах, визначених попереднім договором. Тобто для СГ встановлено лімітований строк.

Нагадаємо, що СГ є юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, яка займається діяльністю з виробництва, реалізації, придбання товарів, іншою госпдіяльністю, а також органи держвлади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої госпдіяльності.

За своєю правовою природою попередній договір не є різновидом будь-якого виду цивільно-правових чи господарських договорів. Зміст і сутність правовідносин, що виникають із попереднього договору, відрізняють його від усіх інших угод. Його головною особливістю є те, що він регулює не майнові (матеріальні), а організаційно-правові відносини сторін.

Слід зазначити, що попередній договір якісно відрізняється від протоколу про наміри, який застосовувався до введення в цивільне законодавство поняття «попередній договір». Протокол про наміри не встановлює певних цивільних прав і зобов’язань для сторін і не передбачає, на відміну від попереднього договору, відповідальність за неукладання основного договору. Тому, укладаючи попередній договір, сторонам варто уникати в його тексті згадки слова «намір», оскільки угода чи протокол сторін про наміри не визнається попереднім договором та, відповідно, і не тягне за собою юридичних наслідків.

На практиці попередній договір може передувати будь-якому з видів договорів, передбачених ЦК чи ГК. Однак варто враховувати, що окремі види договорів регулюються положеннями як ЦК, так і ГК. У такому разі слід керуватися п. 7 ст. 179 ГК, відповідно до якого госпдоговори укладаються за правилами, установленими ЦК, з урахуванням особливостей, передбачених ГК, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
27.08.2025
Поповнення статутного капіталу комунального підприємства: юридичні аспекти
У статті розглянуто особливості та законодавчі вимоги щодо процедури поповнення статутного капіталу. Для більш ефективної роботи комунальних підприємств органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), які є їхніми засновниками, мають право ухвалювати рішення про поповнення статутного капіталу. Ц...
Нове
27.10.2025
Нові правила розподілу коштів на інвестиційні проєкти та програми: методика від Мінфіну
У статті розглянуто, хто та за якими критеріями розподіляє публічні інвестиції та як проводиться моніторинг їх стану підготовки та реалізації. Наказом Мінфіну від 22.09.2025 № 480 затверджено Методичні рекомендації щодо розподілу коштів місцевого бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвести...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
22.08.2025
Ефективний захист фінансових інтересів громади: правові механізми стягнення заборгованості з орендної плати за землю
У статті описано наслідки невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати за землю для посадових осіб, способи захисту інтересів громади та вимоги місцевої ради – орендодавця до орендарів. Матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, землі, що належат...
Кращі матеріали