Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Попередній договір: особливості укладання та виконання

Нерідко укладанню сторонами господарського договору передують непрості переговори. У разі якщо сторони зацікавлені в такому договорі, вони можуть установити певні гарантії щодо його укладання, підписавши попередній договір.

Основними нормативними актами, що регулюють укладання попереднього договору, є Цивільний кодекс (далі – ЦК) та Господарський кодекс (далі – ГК). Відповідно до ст. 635 ЦК попереднім є договір, сторони якого зобов’язуються протягом певного строку (у певний термін) укласти договір (основний договір) у майбутньому на умовах, установлених попереднім договором. Так само ст. 182 ГК передбачає, що за попереднім договором суб’єкт господарювання (далі – СГ) в певний строк, але не пізніше ніж один рік із моменту укладання попереднього договору, зобов’язується укласти основний господарський договір на умовах, визначених попереднім договором. Тобто для СГ встановлено лімітований строк.

Нагадаємо, що СГ є юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, яка займається діяльністю з виробництва, реалізації, придбання товарів, іншою госпдіяльністю, а також органи держвлади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої госпдіяльності.

За своєю правовою природою попередній договір не є різновидом будь-якого виду цивільно-правових чи господарських договорів. Зміст і сутність правовідносин, що виникають із попереднього договору, відрізняють його від усіх інших угод. Його головною особливістю є те, що він регулює не майнові (матеріальні), а організаційно-правові відносини сторін.

Слід зазначити, що попередній договір якісно відрізняється від протоколу про наміри, який застосовувався до введення в цивільне законодавство поняття «попередній договір». Протокол про наміри не встановлює певних цивільних прав і зобов’язань для сторін і не передбачає, на відміну від попереднього договору, відповідальність за неукладання основного договору. Тому, укладаючи попередній договір, сторонам варто уникати в його тексті згадки слова «намір», оскільки угода чи протокол сторін про наміри не визнається попереднім договором та, відповідно, і не тягне за собою юридичних наслідків.

На практиці попередній договір може передувати будь-якому з видів договорів, передбачених ЦК чи ГК. Однак варто враховувати, що окремі види договорів регулюються положеннями як ЦК, так і ГК. У такому разі слід керуватися п. 7 ст. 179 ГК, відповідно до якого госпдоговори укладаються за правилами, установленими ЦК, з урахуванням особливостей, передбачених ГК, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
17.12.2024
Держбюджет-2025: функціонування та оплата праці владних органів
Закон від 19.11.2024 № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) крім деталізації обсягів доходів та видатків наступного року містиmь інші норми щодо держорганів – щодо особливостей їх функціонування в 2025 році, оплати праці персоналу, упорядку...
09.12.2024
Держбюджет-2025: зупинення дії законодавчих норм
Так уже повелося в нашій країні, що спочатку затверджуються численні закони, а згодом з різних причин (найчастіше – через фінансову незабезпеченість) дію окремих норм начебто тимчасово призупиняють. Розглянемо, що передбачають деякі норми ч. 3 Прикінцевих положень Закону від 19.11.2024 № 4059-...
Кращі матеріали