Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відокремлені підрозділи: правовий статус

Продовжуючи розпочату в «Як створити структурний підрозділ в установі» розмову про відокремлені підрозділи, розглянемо юридичні аспекти їх утворення та діяльності. Бюджетні установи, як і інші юридичні особи, наділені правом утворювати власні відокремлені підрозділи. Незважаючи на специфіку бюджетного фінансування їхньої діяльності, за деякими винятками на них поширюється загальний порядок утворення та реєстрації таких підрозділів.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу (далі – БК), до бюджетних установ належать органи державної влади, органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), а також організації, створені ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного чи місцевого бюджету.

Бюджетні установи є юридичними особами, підлягають державній реєстрації, діють на підставі статуту, положення або відповідного законодавчого чи нормативного документа, мають належні їм права та обов’язки відповідно до наданих повноважень та виконуваних функцій. З огляду на це бюджетні установи є юридичними особами публічного права, які утворюються розпорядчими актами Президента України, органів державної влади або ОМС. Порядок їх утворення та правовий статус визначаються Конституцією України та чинним законодавством.

Однією з форм розширення чи вдосконалення функцій бюджетної установи є відкриття відокремлених підрозділів. Загальний правовий статус відокремлених підрозділів юридичних осіб визначається низкою нормативно-правових актів, зокрема: БК, Цивільним кодексом (далі – ЦК), Господарським кодексом, Податковим кодексом. Вони застосовуються залежно від порядку утворення (юридичні особи приватного чи публічного права), організаційно-правової форми (товариство, установа тощо) та інших факторів. Крім того, у статутах, положеннях або інших нормативних документах, які визначають підстави діяльності тієї чи іншої юридичної особи, зазвичає є окремий розділ, присвячений порядку утворення, визначення прав та обов’язків, інших питань діяльності її відокремлених підрозділів.

З огляду на те що на юросіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення ЦК, якщо інше не встановлено законом, розглянемо, як у ньому врегульовано питання щодо відокремлених підрозділів.

Зокрема, ст. 95 ЦК визначає два види відокремлених підрозділів: філія та представництво. Філією є відокремлений підрозділ юрособи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юрособи, що розташований поза місцем її розташування та здійснює представництво і захист інтересів юрособи.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
17.12.2024
Держбюджет-2025: функціонування та оплата праці владних органів
Закон від 19.11.2024 № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) крім деталізації обсягів доходів та видатків наступного року містиmь інші норми щодо держорганів – щодо особливостей їх функціонування в 2025 році, оплати праці персоналу, упорядку...
09.12.2024
Держбюджет-2025: зупинення дії законодавчих норм
Так уже повелося в нашій країні, що спочатку затверджуються численні закони, а згодом з різних причин (найчастіше – через фінансову незабезпеченість) дію окремих норм начебто тимчасово призупиняють. Розглянемо, що передбачають деякі норми ч. 3 Прикінцевих положень Закону від 19.11.2024 № 4059-...
Кращі матеріали