Порушення бюджетного законодавства: заходи впливу та відповідальність
Одним із основних складових економіки держави є її бюджетна система. Бюджетним законодавством передбачено низку заходів впливу, які застосовуються в разі його порушення учасниками бюджетного процесу. Зокрема, керівники та інші посадові особи, яких визнано порушниками, можуть бути притягнуті до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законодавством.
Норми бюджетно-правового регулювання, що стосуються вчинення правопорушень у бюджетній сфері, містяться у гл. 18 Бюджетного кодексу (далі – БК). Зокрема, ч. 1 ст. 116 БК порушенням бюджетного законодавства визначає порушення учасником бюджетного процесу встановлених БК чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, унесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання. Крім того, у ній визначено перелік порушень бюджетного законодавства, який налічує 40 їх видів та надано можливість установлення інших випадків порушення бюджетного законодавства, крім перелічених.
Слід зазначити, що БК не встановлює покарань за порушення бюджетного законодавства, а містить перелік заходів впливу, які можуть застосовуватися до учасників бюджетного процесу за порушення бюджетного законодавства. Так, згідно зі ст. 117 БК за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу:
- попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунення порушення;
- зупинення операцій із бюджетними коштами;
- призупинення бюджетних асигнувань;
- зменшення бюджетних асигнувань;
- повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету;
- зупинення дії рішення про місцевий бюджет;
- безспірне вилучення коштів із місцевих бюджетів;
- інші заходи впливу, які можуть бути визначені Законом про держбюджет.
Цей захід можуть застосовувати учасники бюджетного процесу, уповноважені БК на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства. До них належить Рахункова палата, Мінфін та місцеві фіноргани, Держказначейство, Держаудитслужба, місцеві ради та інші суб’єкти, уповноважені нормами гл. 17 БК. Застосування цього заходу попереджає можливе (імовірне) настання негативних наслідків, зокрема за недотримання додатково встановлених обмежень, настання обставин, що створюють загрозу для державних інтересів.
Слід зазначити, що п. 1 ч. 1 ст. 117 БК передбачає, що попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства застосовується в усіх випадках виявлення його порушень, перелік яких наведено у ст. 116 БК.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року