Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Порушення бюджетного законодавства: заходи впливу та відповідальність

Одним із основних складових економіки держави є її бюджетна система. Бюджетним законодавством передбачено низку заходів впливу, які застосовуються в разі його порушення учасниками бюджетного процесу. Зокрема, керівники та інші посадові особи, яких визнано порушниками, можуть бути притягнуті до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законодавством.

Норми бюджетно-правового регулювання, що стосуються вчинення правопорушень у бюджетній сфері, містяться у гл. 18 Бюджетного кодексу (далі – БК). Зокрема, ч. 1 ст. 116 БК порушенням бюджетного законодавства визначає порушення учасником бюджетного процесу встановлених БК чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, унесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання. Крім того, у ній визначено перелік порушень бюджетного законодавства, який налічує 40 їх видів та надано можливість установлення інших випадків порушення бюджетного законодавства, крім перелічених.

Слід зазначити, що БК не встановлює покарань за порушення бюджетного законодавства, а містить перелік заходів впливу, які можуть застосовуватися до учасників бюджетного процесу за порушення бюджетного законодавства. Так, згідно зі ст. 117 БК за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу:

  • попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунення порушення;
  • зупинення операцій із бюджетними коштами;
  • призупинення бюджетних асигнувань;
  • зменшення бюджетних асигнувань;
  • повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету;
  • зупинення дії рішення про місцевий бюджет;
  • безспірне вилучення коштів із місцевих бюджетів;
  • інші заходи впливу, які можуть бути визначені Законом про держбюджет.

Цей захід можуть застосовувати учасники бюджетного процесу, уповноважені БК на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства. До них належить Рахункова палата, Мінфін та місцеві фіноргани, Держказначейство, Держаудитслужба, місцеві ради та інші суб’єкти, уповноважені нормами гл. 17 БК. Застосування цього заходу попереджає можливе (імовірне) настання негативних наслідків, зокрема за недотримання додатково встановлених обмежень, настання обставин, що створюють загрозу для державних інтересів.

Слід зазначити, що п. 1 ч. 1 ст. 117 БК передбачає, що попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства застосовується в усіх випадках виявлення його порушень, перелік яких наведено у ст. 116 БК.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
17.12.2024
Держбюджет-2025: функціонування та оплата праці владних органів
Закон від 19.11.2024 № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) крім деталізації обсягів доходів та видатків наступного року містиmь інші норми щодо держорганів – щодо особливостей їх функціонування в 2025 році, оплати праці персоналу, упорядку...
09.12.2024
Держбюджет-2025: зупинення дії законодавчих норм
Так уже повелося в нашій країні, що спочатку затверджуються численні закони, а згодом з різних причин (найчастіше – через фінансову незабезпеченість) дію окремих норм начебто тимчасово призупиняють. Розглянемо, що передбачають деякі норми ч. 3 Прикінцевих положень Закону від 19.11.2024 № 4059-...
Кращі матеріали