Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Порушення бюджетного законодавства: заходи впливу та відповідальність

Одним із основних складових економіки держави є її бюджетна система. Бюджетним законодавством передбачено низку заходів впливу, які застосовуються в разі його порушення учасниками бюджетного процесу. Зокрема, керівники та інші посадові особи, яких визнано порушниками, можуть бути притягнуті до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законодавством.

Норми бюджетно-правового регулювання, що стосуються вчинення правопорушень у бюджетній сфері, містяться у гл. 18 Бюджетного кодексу (далі – БК). Зокрема, ч. 1 ст. 116 БК порушенням бюджетного законодавства визначає порушення учасником бюджетного процесу встановлених БК чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, унесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання. Крім того, у ній визначено перелік порушень бюджетного законодавства, який налічує 40 їх видів та надано можливість установлення інших випадків порушення бюджетного законодавства, крім перелічених.

Слід зазначити, що БК не встановлює покарань за порушення бюджетного законодавства, а містить перелік заходів впливу, які можуть застосовуватися до учасників бюджетного процесу за порушення бюджетного законодавства. Так, згідно зі ст. 117 БК за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу:

  • попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунення порушення;
  • зупинення операцій із бюджетними коштами;
  • призупинення бюджетних асигнувань;
  • зменшення бюджетних асигнувань;
  • повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету;
  • зупинення дії рішення про місцевий бюджет;
  • безспірне вилучення коштів із місцевих бюджетів;
  • інші заходи впливу, які можуть бути визначені Законом про держбюджет.

Цей захід можуть застосовувати учасники бюджетного процесу, уповноважені БК на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства. До них належить Рахункова палата, Мінфін та місцеві фіноргани, Держказначейство, Держаудитслужба, місцеві ради та інші суб’єкти, уповноважені нормами гл. 17 БК. Застосування цього заходу попереджає можливе (імовірне) настання негативних наслідків, зокрема за недотримання додатково встановлених обмежень, настання обставин, що створюють загрозу для державних інтересів.

Слід зазначити, що п. 1 ч. 1 ст. 117 БК передбачає, що попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства застосовується в усіх випадках виявлення його порушень, перелік яких наведено у ст. 116 БК.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
25.07.2025
Допомога на оздоровлення працівникам: таблиця-підказка
У таблиці узагальнено інформацію щодо обов’язковості, розміру та умов виплати допомоги на оздоровлення різним категоріям працівників бюджетних установ. Працівникам бюджетної сфери допомога на оздоровлення до відпустки може виплачуватися як в обов’язковому порядку, так і за дотримання пев...
10.07.2025
Передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами: покрокова інструкція для громад
Завданням цієї статті є надання громадам покрокового алгоритму передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами. У громади має бути чіткий алгоритм дій щодо передання земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами в оренду, якщо вона не бажає піти іншим шляхом, наприклад ст...
Нове
22.08.2025
Ефективний захист фінансових інтересів громади: правові механізми стягнення заборгованості з орендної плати за землю
У статті описано наслідки невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати за землю для посадових осіб, способи захисту інтересів громади та вимоги місцевої ради – орендодавця до орендарів. Матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, землі, що належат...
07.08.2025
Як збільшення нормативної грошової оцінки землі сприяє наповненню місцевих бюджетів
У статті на прикладах розповімо про те, нормативна грошова оцінка яких земель збільшує в десятки разів надходження орендної плати за землю до місцевого бюджету. Надходження від плати за землю, зокрема орендної плати, є важливим джерелом наповнення місцевого бюджету та забезпечення фінансової самодос...
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
Кращі матеріали