Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інформація про використання коштів держави та територіальних громад уже у вільному доступі

23.10.2015

Закон від 11.02.15 р. № 183-VIII «Про відкритість використання публічних коштів» (далі – Закон № 183, див. на с. 6 цього номера) прийнято з метою досягнення прозорості влади та подолання корупції в державі, адже він передбачає відкриття інформації про всі видатки державного та місцевих бюджетів. На виконання цього Закону постановою КМУ від 14.09.15 р. № 676 затверджено Порядок оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку (далі – Порядок № 676, див. на с. 10 цього номера).

Обов’язок забезпечити створення та функціонування єдиного веб-порталу використання публічних коштів покладено на Мінфін, а адміністратором цього інформаційного ресурсу визначено державне підприємство «Головний проектно-виробничий і сервісний центр комп’ютерних технологій» (далі – Адміністратор), що належить до сфери управління Мінфіну (розпорядження КМУ від 14.09.15 р. № 911-р). Сам порядок адміністрування затверджено постановою КМУ від 14.09.15 р. № 694. За нормами цих нормативно-правових актів можемо виділити дві групи документів, що підлягатимуть оприлюдненню.

По-перше, це інформація про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку. Така інформація оприлюднюється Казначейством на веб-порталі в режимі реального часу (онлайн) після закриття операційного дня з використанням відповідних сервісів інтеграції веб-порталу і зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років із дня оприлюднення. По суті задача Казначейства полягає в забезпеченні організації та виконанні робіт із своєчасної підготовки інформації для оприлюднення засобами автоматизованого оброблення даних та взаємодії із Адміністратором. Таке оприлюднення фактично вже почала здійснювати Державна казначейська служба України.

Зважаючи що органи Казначейства формують таку інформацію на підставі документів, які готуються, зокрема, розпорядниками та одержувачами коштів держбюджету та місцевих бюджетів, органами Пенсійного фонду та ФСС, відповідальність за недостовірність і неповноту поданої ними інформації несуть їх керівники (п. 1 ст. 2 Закону № 183).

У зв’язку із цим саме на зазначених розпорядників публічної інформації покладено обов’язок визначення трансакцій, що не підлягають оприлюдненню на веб-порталі згідно з п. 6 Порядку № 676, а саме трансакцій, пов’язаних із видатками, які проводяться під грифом «цілком таємно», «таємно», «для службового користування», та трансакцій утворених відповідно до закону військових формувань, правоохоронних органів щодо забезпечення обороноздатності країни в особливий період або під час проведення антитерористичної операції. Для цього відповідним розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів при оформленні реєстру бюджетних фінансових зобов’язань необхідно проставляти ознаку про намір здійснити таку трансакцію. Наразі встановлена форма такого реєстру не містить поля для розміщення цієї ознаки. Відповідні зміни до форми реєстру та порядок його заповнення готуються до затвердження Мінфіном.

По-друге, це відомості про розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів. Яка саме інформація має подаватися ними для оприлюднення на веб-порталі, у деталях наведено в п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 183. Це дані про найменування, місцезнаходження та керівництво вказаних розпорядників інформації, обсяги запланованих до використання та фактично використаних бюджетних коштів, інформація про укладення та виконання договорів, службові відрядження тощо.

Інформація, зазначена в п. 1 ч. 1. ст. 3 Закону № 183, оприлюднюється щоквартально не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу і також зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років із дня оприлюднення.

Вказівки щодо підготовки інформації органами Пенсійного фонду та ФСС містяться в п. 3 частини першої ст. 3 Закону № 183.

У ст. 4 Закону № 183 передбачено відповідальність розпорядників інформації за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації. Законом, зокрема, унесено зміни до ст. 2123 КУпАП, згідно з якими за вказані порушення накладається штраф на посадових осіб у розмірі від 25 до 50 НМДГ (від 425 до 850 грн.).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
Нове
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
22.08.2025
Ефективний захист фінансових інтересів громади: правові механізми стягнення заборгованості з орендної плати за землю
У статті описано наслідки невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати за землю для посадових осіб, способи захисту інтересів громади та вимоги місцевої ради – орендодавця до орендарів. Матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, землі, що належат...
07.08.2025
Як збільшення нормативної грошової оцінки землі сприяє наповненню місцевих бюджетів
У статті на прикладах розповімо про те, нормативна грошова оцінка яких земель збільшує в десятки разів надходження орендної плати за землю до місцевого бюджету. Надходження від плати за землю, зокрема орендної плати, є важливим джерелом наповнення місцевого бюджету та забезпечення фінансової самодос...
Кращі матеріали