Бюджетний 2015 рік для бухгалтерів держсектора був визначним: набули чинності дев’ять НП(С)БОДС. Цей факт, звичайно, має вплинути на формування та затвердження розпорядниками бюджетних коштів облікової політики, яка має відобразити всі нюанси нових вимог за об’єктами обліку. Поговоримо про це детальніше.
На відміну від приватного сектора, бюджетна сфера має свою специфіку, яка відповідно до вимог бюджетного законодавства чітко визначає ієрархію взаємовідносин між рівнями розпорядників бюджетних коштів і провідну роль головного розпорядника бюджетних коштів у бюджетному процесі, складовою якого є ведення бухобліку та складання фінансової та бюджетної звітності.
Хоча рішення про встановлення облікової політики приймається установою самостійно, відповідно до законодавства, зміст розпорядчого документа достатньою мірою залежить від прийнятих рішень як головного розпорядника бюджетних коштів, так і розпорядника бюджетних коштів вищого рівня щодо єдності підходів в обліковій політиці у підвідомчих установах. При цьому головним розпорядникам бюджетних коштів не слід забувати про їх право делегувати повноваження та відповідальність щодо виконання бюджетних програм на всіх стадіях бюджетного процесу, а відтак і визначати облікову політику, їх відповідальним виконавцям, яких вони встановлюють шляхом надання їм бюджетних призначень (ч. 4 ст. 20 Бюджетного кодексу, далі – БК).
Нагадаємо зміст основних норм законодавства, які свідчать про повноваження, їх делегування та відповідальність відповідних розпорядників бюджетних коштів (див. таблицю).
1 |
2 |
3 |
---|---|---|
№з/п |
Зміст норми законодавства |
Норма законодавства |
1 |
2 |
3 |
Головний розпорядник бюджетних коштів |
||
1
|
Приймає рішення щодо делегування повноважень розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня |
Пп. 3 ч. 5 ст. 22 БК
|
2
|
Забезпечує організацію і координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі щодо управління бюджетними коштами |
Пп. 7 ч. 5 ст. 22 БК
|
3
|
Несе відповідальність за своєчасність подання та достовірність інформації, поданої відповідальними виконавцями до територіального органу Казначейства
|
П. 3.7 Інструкції про статус та особливості участі у бюджетному процесі відповідальних виконавців бюджетних програм місцевих бюджетів, затвердженої наказом Мінфіну від 26.08.14 р. № 836 |
4
|
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади у межах своєї компетенції відповідно до галузевих особливостей розробляють на базі НП(С)БОДС методичні рекомендації щодо їх застосування |
Ч. 6 ст. 6 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) |
Відповідальний виконавець |
||
5
|
Здійснює організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі |
Пп. 7 п. 1 Інструкції про статус відповідальних виконавців бюджетних програм та особливості їх участі у бюджетному процесі, затвердженої наказом Мінфіну від 14.12.01 р. № 574 (далі – Інструкція № 574) |
6 |
Несе згідно із законом відповідальність за зведення показників, своєчасність подання та достовірність інформації, поданої головному розпоряднику бюджетних коштів та органу Казначейства |
П. 3.8 Інструкції № 574 |
Важливо для розпорядників, яким підпорядковані інші установи: бухгалтерська служба бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи, здійснює методичне керівництво та контроль за дотриманням вимог законодавства з питань ведення бухобліку, складення фінансової та бюджетної звітності в таких установах (п. 6 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.11 р. № 59, далі – Положення № 59). |
||
Розпорядник бюджетних коштів |
||
1
|
Суб'єкт держсектора самостійно, на основі НП(С)БОДС визначає за погодженням із головним розпорядником бюджетних коштів облікову політику, а також зміни до неї. Суб’єкти держсектора нижчого рівня передають розпорядчий документ про облікову політику на погодження за відомчою підпорядкованістю суб’єктам держсектора вищого рівня |
П. 2 розд. 1 Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб’єкта державного сектора, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11 (далі – Методрекомендації № 11) |
Важливо для всіх: у межах головного розпорядника бюджетних коштів застосовуються єдині підходи до облікової політики (п. 4 розд. І Методрекомендацій № 11). |
Кінець бюджетного року – це той час, коли слід повернутися назад і підбити підсумки щодо законності та достовірності здійснених господарських операцій, розкрити і представити всі суттєві аспекти, пов’язані з обліковою політикою, визначитися щодо необхідності внесення змін або доповнення (удосконалення) в облікову політику в наступному бюджетному році.
Звичайно, цьому сприятиме обов’язкова річна інвентаризація, яка передуватиме складанню річної фінансової звітності, адже вона проводиться саме із цією метою, і результати якої можуть спонукати головного бухгалтера до виправлення помилок та внесення змін (удосконалення) облікової політики.
За нормами ст. 1 Закону № 996 облікова політика – це сукупність принципів, методів і процедур, які застосовуються підприємством для складання та подання фінансової звітності. У свою чергу, фінансова звітність має складатися на підставі даних бухобліку, який як процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про виконання кошторису установи зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень повинен вестися за відповідними принципами.
За принципом послідовності облікова політика суб’єкта держсектора має передбачати постійне (із року в рік) застосування прийнятої стабільної облікової політики (п. 1 розд. ІІІ Методрекомендацій № 11) і змінюватися обґрунтовано, за настанням певних умов. Такі умови визначено ч. 1 розд. ІІІ НП(С)БОДС 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок», затвердженого наказом Мінфіну від 24.12.10 р. № 1629. Тобто облікова політика може змінюватися лише в разі, якщо змінюються вимоги положення (статуту), вимоги органу, який затверджує НП(С)БОДС, або якщо зміни забезпечать достовірне відображення подій чи господарських операцій у фінансовій звітності суб’єкта держсектора.
До наказу про облікову політику слід було включати лише облікові методичні питання, відповідальність за дотримання яких згідно із законодавством покладено на бухгалтерську службу. Усі інші питання (організаційно-технічні тощо) доречно визначати в іншому розпорядчому документі.
Так, формуючи нову (чи вдосконалену) облікову політику у 2015 році, кожна бюджетна установа при підготовці розпорядчого документа повинна була врахувати такі можливі базові вимоги щодо формування облікової політики:
У розпорядчому документі з облікової політики необхідно встановити правила щодо:
1) необоротних активів:
2) запасів:
3) інших об’єктів обліку:
Слід зазначити, що запропонований перелік вимог не є вичерпним і залежатиме від галузевої належності, вимог розпорядника бюджетних коштів вищого рівня та управлінських рішень керівника бюджетної установи. Формування облікової політики установи саме й полягає в обранні одного варіанта з альтернативних та/або декількох одночасно виходячи із законодавства, конкретних умов і обставин, які склалися для бюджетної установи.
І на завершення зауважимо: відповідальність головного бухгалтера бюджетної установи стосовно здійснення контролю за відображенням у бухобліку всіх господарських операцій (пп. 10 п. 13 Положення № 59) визначатиме необхідність проведення ним законних заходів, направлених як на правильний вибір бюджетною установою облікової політики, так і на належну організацію ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.