Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік земельних ділянок: точки дотику бюджетного та земельного законодавства

23.08.2016

На сьогодні питання оприбуткування в бухгалтерському обліку земельних ділянок бюджетними установами стає все складнішим, оскільки при цьому мають ураховуватись не лише норми Бюджетного кодексу (далі – БК), НП(С)БОДС 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.10 р. № 1202 (далі – Наказ № 1202), Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектора, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11 (далі – Методрекомендації «Основні засоби»), але й норми Земельного кодексу та правові засади земельного законодавства, зокрема щодо набуття права на користування земельною ділянкою та оцінки земель. Тому в цій консультації ми проаналізуємо норми згаданих нормативних документів та надамо рекомендації, як правильно відображати в бухобліку бюджетних установ надані їм земельні ділянки.

Відображення в бухобліку операцій із землею

Нагадаємо, що саме НП(С)БОДС 121 та Методрекомендації «Основні засоби» з 01.01.15 р. визначають методологічні засади формування в бухгалтерському обліку та розкриття у фінансовій звітності інформації про основні засоби, зокрема земельні ділянки. Тому положення цих нормативно-правових актів, як передбачено ст. 56 БК, мають ураховуватись бюджетними установами при веденні бухгалтерського обліку.

Згідно із Законом від 16.07.99 р. № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення таких операцій та які для підтвердження фактів здійснення господарських операцій повинні містити обов’язкові реквізити, визначені цим Законом.

Як зазначено в Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ (додаток 1 до Плану рахунків, затвердженого наказом Мінфіну від 26.06.13 р. № 611, далі – План рахунків), земля, яка згідно із чинним законодавством придбана та/або надана для користування установі, у тому числі здана в оренду, обліковується на субрахунку бухобліку 101 «Земельні ділянки».

Відповідно до п. 12 розд. ІІІ Методрекомендацій «Основні засоби» земельні ділянки обліковуються на підставі документів, установлених законодавством.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
Нове
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під ча...
24.07.2025
Списання об’єктів державної власності: зміни в порядку
У статті розглянуто новації та особливості процедури списання об’єктів державної власності. У поточному році уряд уніс низку змін до механізму списання основних засобів. Як змінився порядок списання, які документи потрібно подавати для отримання згоди на списання, за якою формою, – про в...
Кращі матеріали