Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Набуття права на безхазяйне майно: видатки, облік, звітність

Із цієї консультації ви дізнаєтеся: як після ухвалення судом рішення про передачу безхазяйного майна (необоротних активів) у власність та після проведення незалежної оцінки цього майна ставити його на баланс, а також як правильно відобразити такі операції в бухгалтерському обліку та в бюджетній і фінансовій звітності.

Після виявлення безхазяйного майна та прийняття рішення стати його власником органу місцевого самоврядування (далі – ОМС) слід здійснити ряд кроків щодо реалізації цього рішення. Зокрема, слід подати заяву до реєстратора, оголошення в ЗМІ та заяву до суду. Про юридичний аспект набуття права на безхазяйне майно та його етапи ми розповідали в статті «Визнання майна безхазяйним: правові аспекти». Сьогодні зупинимося на завданнях, які постануть перед бухгалтерською службою, зокрема здійснення видатків на оплату необхідних послуг та безпосередньо на оприбуткування в бухобліку безхазяйного майна.

Усі видатки ОМС, як і інших бюджетних установ, слід здійснювати в межах кошторисних призначень у розрізі КЕКВ. Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету затверджено наказом Мінфіну від 12.03.12 р. № 333 (далі – Інструкція № 333). Оплату послуг з розміщення оголошення слід здіснювати за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)», оскільки згідно з п. 1 Інструкції № 333 саме за цим кодом здійнюються видатки на оплату послуг сторонніх фахівців зі створення та розміщення рекламної та інформаційної продукції. Якщо виникне необхідніть у наданні юридичних консультацій та складанні позовної заяви до суду, такі видатки також слід здійснювати за КЕКВ 2240.

Оскільки ОМС звільнено від сплати адміністративного збору при проведенні державної реєстрації речових прав, на цих видатках можна зекономити, на відміну від сплати судового збору при зверненні до суду. Судовий збір за подання заяви доведеться сплатити в розмірі 0,5 МЗП (689 грн.). Поточні видатки, не пов’язані із придбанням товарів та послуг установами, сплата податків та зборів, обов’язкових платежів до бюджетів відповідно до законодавства згідно з п. 2.6 Інструкції № 333 здійснюються за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки».

Оцінка майна

Для взяття на облік та оприбуткування в бухобліку безхазяйного майна необхідно здійснити його оцінку. Якщо безхазяйним є нерухоме майно (будівлі, споруди, житлові приміщення та їх частини, дороги), то оцінювати його необхідно шляхом проведення незалежної оцінки. Оцінка майна, майнових прав – це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, установленою нормативно-правовими актами. Незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, проведена суб’єктом оціночної діяльності (ст. 3 Закону від 12.07.01 р. № 2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», далі – Закон № 2658).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
Нове
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під ча...
24.07.2025
Списання об’єктів державної власності: зміни в порядку
У статті розглянуто новації та особливості процедури списання об’єктів державної власності. У поточному році уряд уніс низку змін до механізму списання основних засобів. Як змінився порядок списання, які документи потрібно подавати для отримання згоди на списання, за якою формою, – про в...
Кращі матеріали