Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи належить до обов’язків бухгалера визначати, що відбулось із об’єктом основних засобів – поліпшення чи ремонт?


У практичній діяльності бухгалтера виникають складнощі та проблеми з відображенням господарських операцій, пов’язаних із поліпшенням об’єкта основних засобів (далі – ОЗ) та його ремонтом. Що взагалі про ці заходи повинен знати бухгалтер і яка його відповідальність?


Є загальні правила, які стосуються відображення абсолютно всіх господарських операцій. Такі операції є наслідком конкретних дій посадових осіб, результатів діяльності бюджетної установи і повинні підтверджуватися документально.

Звичайно, за будь-яких обставин підставою для відображення госпоперацій у бухобліку є первинні документи, які фіксують факт їх здійснення. При цьому бюджетні установи можуть використовувати первинні документи як загальновстановленої форми, так і розробленої самостійно. Єдина рекомендація: розроблені форми повинні містити всі обов’язкові реквізити, притаманні первинним документам (ч. 2 ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996; п. 3.4 Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88, далі – Положення № 88).

У разі здійснення в бюджетній операцій зі створення, поліпшення ОЗ або їх ремонтів не завжди бухгалтеру легко визначитися, куди віднести ті чи інші витрати: капіталізувати їх чи списати. А для цього він має бути обізнаний з відповідними нормативними актами, відрізняти такі поняття, як створення об’єкта, ремонт, модернізація, реконструкція тощо, знати перелік первинних документів, що підтверджують їх виконання.

На жаль, не всі поняття, на які є посилання в НП(С)БОДС 121 і Методрекомендаціях до нього, мають нормативне підґрунтя в інших актах законодавства, яке б повністю розкривало їх сутність і чітко надавало відповідь. Але в будь-якому разі бухгалтерській службі в межах своїх повноважень і відповідальності необхідно заздалегідь підготуватися до таких специфічних господарських операцій, які потребують фахових знань виходячи з вимог законодавства (ст. 8 Закону № 996; пп. 7 п. 13 Типового положення, затвердженого постановою КМУ від 26.01.11 р. № 59) щодо забезпечення організації бухгалтерського обліку.

Зокрема, слід подати керівникові бюджетної установи пропозиції (з урахуванням галузевих особливостей) щодо закріплення конкретних структурних підрозділів та їх посадових осіб за конкретними напрямами: планування, рух, зміна стану необоротних активів (надходження, експлуатація, поліпшення, ремонт, технічне обслуговування, вибуття тощо) та визначення в посадових інструкціях відповідальності за:

  • організацію та управління відповідним напрямом діяльності;
  • документальне оформлення діяльності з виконання робіт, послуг, отримання матеріальних цінностей, їх поліпшення та/або ремонту, технічного обслуговування об’єктів необоротних активів;
  • складання, підписання й надання бухгалтерській службі в установлені правилами документообігу терміни відповідних документів, у тому числі розрахунків до кошторису щодо придбання, поліпшення, ремонтів ОЗ;
  • визначення результатів ліквідації (заміни) об’єктів;
  • здійснення контролю за збереженням та ефективним використанням необоротних активів тощо.

Краще взагалі створити спеціальну комісію в установі для визначення видів робіт і послуг, пов’язаних із поліпшенням і ремонтом необоротних активів, їх уведенням (виведенням) в експлуатацію, або покласти такі повноваження на інвентаризаційну комісію (робочу інвентаризаційну комісію). Відповідні висновки, надані нею, слугуватимуть підставою для прийняття рішення керівником бюджетної установи щодо планування відповідних видатків, їх здійснення, документування, списання тощо.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
27.08.2025
Поповнення статутного капіталу комунального підприємства: юридичні аспекти
У статті розглянуто особливості та законодавчі вимоги щодо процедури поповнення статутного капіталу. Для більш ефективної роботи комунальних підприємств органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), які є їхніми засновниками, мають право ухвалювати рішення про поповнення статутного капіталу. Ц...
Нове
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під час ...
24.07.2025
Списання об’єктів державної власності: зміни в порядку
У статті розглянуто новації та особливості процедури списання об’єктів державної власності. У поточному році уряд уніс низку змін до механізму списання основних засобів. Як змінився порядок списання, які документи потрібно подавати для отримання згоди на списання, за якою формою, – про в...
Кращі матеріали