Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Порушення обліку зобов’язань


Виникнення будь-якої непогашеної заборгованості – чи дебіторської, чи кредиторської (далі – КЗ, ДЗ) – завжди привертало увагу контролюючих органів. Розглянемо типові порушення, на які звертають увагу ревізори.


Недотримання законодавства щодо взяття бюджетних зобов’язань

Найчастіше установи порушують порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань у частині взяття бюджетних зобов’язань, тобто проводять їх реєстрацію понад затверджений кошторис бюджетних асигнувань. Саме це призводить до утворення у бухобліку установи КЗ.

Варто нагадати, що відповідно до ст. 48 Бюджетного кодексу розпорядники та одержувачі бюджетних коштів зобов’язані брати бюджетні зобов’язання та здійснювати відповідні видатки за загальним фондом бюджету лише в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами.

Крім того, слід зауважити, що бюджетні установи, беручи бюджетні зобов’язання, мають керуватися Порядком реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Мінфіну від 02.03.12 р. № 309.

Щодо реєстрації взяття зобов’язань за спецфондом, то існують окремі випадки їх реєстрації за відсутності відповідних фактичних надходжень до спецфонду бюджету.

Майте на увазі! Якщо фактичний обсяг власних надходжень за спецфондом кошторису наприкінці року менший за планові показники, розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний до закінчення бюджетного періоду внести зміни до спецфонду кошторису та упорядкувати бюджетні зобов’язання з урахуванням унесених змін до спецфонду кошторису.

Недотримання строків та порядку проведення інвентаризації розрахунків

У процесі фінансово-господарської діяльності установи виявляються випадки порушень проведення інвентаризації розрахунків із дебіторами та кредиторами, а саме:

  • недотримання порядку, строків та періодичності проведення інвентаризації розрахунків із дебіторами та кредиторами;
  • проведення інвентаризації розрахунків установою «лише на папері»;
  • загалом не проводиться інвентаризація розрахунків із дебіторами та кредиторами.

Нагадаємо, що порядок проведення інвентаризації КЗ так само, як і ДЗ, визначено в п. 7 розд. ІІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879.

Порада! Бюджетній установі слід строго контролювати порядок і стежити за термінами проведення інвентаризації розрахунків. Зазначимо, що інвентаризацію розрахунків ДЗ проводять не менше двох разів на рік, КЗ – щоквартально.

Не контролюється наявність простроченої ДЗ та не вживаються заходи щодо її стягнення

Причиною виникнення простроченої ДЗ є несвоєчасне виконання сторонами зустрічних зобов’язань.Це виникає, якщо:

  • в установі не відстежують кінцеві дати та строки постачання товарів, робіт, послуг згідно з укладеними договорами або виписаними рахунками на оплату.
  • у договорах не обумовлено юридичну відповідальність за невиконання або неналежне виконання боржниками умов договору;
  • у разі прострочення виконання грошового зобов’язання згідно з умовами договору бюджетною установою не застосовуються штрафні санкції до боржника.
  • не встановлено внутрішнього порядку ведення претензійно-позовної роботи;
  • не закріплено відповідні обов’язки за посадовою особою, яка має їх виконувати;
  • не ведеться претензійно-позовна робота протягом усього позовного терміну;
  • не ведеться належний контроль за станом проведення цієї роботи з боку відповідальних працівників установи.

Обов’язково! В положенні про юридичну службу установи, організації, держпідприємстваї має бути прописано внутрішній порядок ведення претензійно-позовної роботи. Якщо в установі немає юридичної служби, то ведення претензійно-позовної роботи покладають на посадову особу, яка виконує обов’язки з юридичних питань. В її посадовій інструкції прописують відповідні обов’язки щодо ведення претензійно-позовної роботи, здійснення контролю за такою роботою, за виконанням господарських договорів тощо.

Це стосується і КЗ, яка без належного контролю може стати простроченою. Отже, частими є випадки, коли після закінчення строку обов’язкового платежу, передбаченого умовами укладеного договору з постачальником, минуло понад 30 днів, а платіж за отримані товари або виконані роботи бюджетною установою не проведено.

Недотримання законодавства в разі списання з обліку сум заборгованостей

Зазвичай установа не проводить своєчасно списання з обліку сум ДЗ або КЗ через те, що відповідальними особами не перевіряються матеріали проведених установою інвентаризацій: акти інвентаризації розрахунків та додані до них довідки ДЗ і КЗ, щодо яких термін позовної давності вже минув.

Слід сказати, що бюджетна установа зобов’язана проводити своєчасне списання з балансу ДЗ або КЗ, за якими строк позовної давності вже минув.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
25.07.2025
Допомога на оздоровлення працівникам: таблиця-підказка
У таблиці узагальнено інформацію щодо обов’язковості, розміру та умов виплати допомоги на оздоровлення різним категоріям працівників бюджетних установ. Працівникам бюджетної сфери допомога на оздоровлення до відпустки може виплачуватися як в обов’язковому порядку, так і за дотримання пев...
10.07.2025
Передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами: покрокова інструкція для громад
Завданням цієї статті є надання громадам покрокового алгоритму передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами. У громади має бути чіткий алгоритм дій щодо передання земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами в оренду, якщо вона не бажає піти іншим шляхом, наприклад ст...
Нове
24.07.2025
Списання об’єктів державної власності: зміни в порядку
У статті розглянуто новації та особливості процедури списання об’єктів державної власності. У поточному році уряд уніс низку змін до механізму списання основних засобів. Як змінився порядок списання, які документи потрібно подавати для отримання згоди на списання, за якою формою, – про в...
16.07.2025
Знову подаємо статзвітність: яка відповідальність за її неподання?
У статті розглянуто, з якої дати відновився обов'язок суб'єктів господарювання подавати статистичну звітність та які заходи відповідальності можуть бути застосовані за її неподання. У липні 2025 року у законодавстві відбулися зміни щодо подання статистичної та фінансової звітності до органів статист...
30.06.2025
З дати оформлення податкової накладної минуло 365 днів: чи може платник ПДВ скористатися податковим кредитом?
Розглянемо, чи може платник ПДВ скористатися податковим кредитом, якщо з дати складання податкової накладної сплило 365 днів Практична ситуація Бухгалтер виявила податкову накладну, з дати оформлення якої минуло 365 днів. Податкова накладна була зареєстрована своєчасно і не була заблокована. Чи є м...
Кращі матеріали