Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як правильно повідомити ДФС про неприбутковість установи

29.08.2016

Зараз триває кампанія з направлення органами ДФС запитів щодо документального підтвердження неприбутковості. Запити надсилаються до установ та організацій (у т. ч. і до бюджетних), включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) на день набрання чинності Законом від 17.07.15 р. № 652-VIIІ, тобто на 13.08.15 р.

Такі дії контролюючих органів передбачені постановою КМУ від 13.07.16 р. № 440. Після отримання запиту установа має надіслати відповідь протягом календарного місяця. 

Що хочуть отримати органи ДФС? Судячи зі змісту п. 2 Постанови № 440, – підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам п. 133.4 Податкового кодексу (далі – ПК) та копію установчих документів. Це необхідно для залишення установи в Реєстрі, новий порядок ведення якого затверджено також Постановою № 440. 

Тож наведемо перелік вимог, передбачених вищезгаданим п. 133.4 ПК, та примірний зміст підтвердження відповідності цим вимогам (затвердженої форми відповіді на зазначений запит чи структури такого документа не існує).

Відповідність неприбуткової організації одночасно вимогам, наведеним у пп. 133.4.1 ПК

1. Організація створена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (абзац перший пп. 133.4.1 ПК). 

Щодо цієї вимоги в інформації для ДФС, наприклад, загальноосвітній навчальний заклад може зазначити, що він створений згідно із Законом від 13.05.99 р. № 651-XIV «Про загальну середню освіту», а зареєстрований (можна вказати дату та номер запису в Єдиному державному реєстрі) – згідно із Законом від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (Закон змінив назву та редакцію з 13.12.15 р., можливо на момент реєстрації він називався «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»).

2. Установчі документи організації містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб (абзац другий пп. 133.4.1 ПК).

Такий розподіл не притаманний бюджетним установам, з чим погодилась ДФС у листі від 02.02.16 р. № 3325/7/99-99-15-02-02-17 : «...Бюджетні установи взагалі не наділені правом розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої установи, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб, а їх доходи (прибутки) є доходами бюджету». 

3. Установчі документи організації передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) (абзац третій пп. 133.4.1 ПК). 

Тут ситуація аналогічна викладеній у попередньому пункті. У вищезгаданому листі ДФС ідеться про те, що для бюджетних установ законодавством передбачено лише один варіант розвитку подій (а не всі перелічені в цьому пункті) – усі активи бюджетної установи в результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення зараховуються до доходу бюджету.

Однак, незважаючи на розуміння таким поважним державним органом бюджетних «тонкощів», у законодавстві будь-яких винятків для бюджетних установ не з’явилося.

Тож у цій ситуації установа має або прийняти рішення про внесення змін до установчих документів (положення чи статут), а саме доповнити їх положеннями наведених вище абзаців другого та третього пп. 133.4.1 ПК, або направити органу ДФС разом із інформацією копії установчих документів у такому вигляді, який вони мають зараз, без унесення змін. 

В останньому випадку в інформації слід зазначити причини відсутності в установчих документах записів, що відповідають вимогам абзаців другого та третього пп. 133.4.1 ПК. При цьому можна скористатись аргументами, наведеними у вищезгаданому листі ДФС, із посиланням на нього. Ризик не попасти до Реєстру тут невеликий, адже якщо орган ДФС не погодиться з рішенням установи (заявить про це письмово), то є час виправити ситуацію до 01.01.17 р. (абзац четвертий п. 2 Постанови № 440).

4. Організація внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. 

На підтвердження цього факту установа може надати інформацію про дату та номер рішення податкового органу про внесення її до Реєстру. Такий документ останнім часом видавався неприбутковим організаціям відповідно до наказу Мінфіну від 24.01.13 р. № 37, що втратив чинність 05.08.16 р. Можна додати копію такого рішення.

Відповідність неприбуткової організації вимогам, наведеним у пп. 133.4.2 ПК

У відповіді на запит щодо неприбутковості слід також запевнити орган ДФС у тому, що доходи установи використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Вважаємо за доцільне внести й таку норму до тексту установчого документа (у разі її відсутності), якщо вже установа вирішить уносити до нього зміни, про які ми говорили вище. У зв’язку з цим слід проконтролювати, чи дійсно доходи від надання платних послуг за відповідними для галузі переліками, затвердженими Кабміном, направляються на виконання цілей і завдань, визначених установчими документами установи. Наприклад, важливо, щоб доходи від платних послуг з ремонту меблів, які може надавати навчальний заклад згідно з пп. 3 п. 5 Переліку, затвердженого постановою КМУ від 27.08.10 р. № 796, були направлені саме на виконання статутних завдань цього закладу. 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
26.05.2025
Як отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет?
Хочете отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет замість паперових варіантів? Ми розкажемо, як подати заяву та чи можна відмовитись від цього способу згодом. Суб’єкти господарювання, які бажають отримувати документацію від ДПС, зокрема листи, запити, акти перевірок, податкові пові...
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
26.05.2025
Як отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет?
Хочете отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет замість паперових варіантів? Ми розкажемо, як подати заяву та чи можна відмовитись від цього способу згодом. Суб’єкти господарювання, які бажають отримувати документацію від ДПС, зокрема листи, запити, акти перевірок, податкові пові...
16.05.2025
Повідомлення про прийняття на роботу подаємо з урахуванням змін
Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно форму такого повідомлення було змінено. Розглянемо докладно, як тепер його подавати та що саме змінилося. Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно ф...
Кращі матеріали