Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Виправлення помилки шляхом перенесення з МНМА до запасів

Бюджетна установа виявила, що при оприбуткуванні матеріальних цінностей на субрахунок 1113 помилково було віднесено деяку кількість малоцінних та швидкозношуваних предметів (далі – МШП) загальною вартістю 300 грн, які мають обліковуватися на субрахунку 1812. Як виправити цю помилку, адже вона допущена в минулому періоді (грудень 2016 року) і нараховано амортизацію в сумі 150 грн?


Загальний порядок виправлення помилок

При виправленні помилок у первинних документах та облікових регістрах слід керуватися Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88 (далі – Положення № 88). У ньому, зокрема, зазначено, що в тексті та цифрах первинних документів, облікових регістрів і звітності підчистки і необумовлені виправлення не допускаються (п. 4.1).

Виправлення помилки у паперових первинних документах має супроводжуватися надписом «Виправлено» та підтверджуватися підписами осіб, які підписали цей документ, із зазначенням дати виправлення (п. 4.7 Положення № 88).

Помилки, допущені в первинних документах, облікових регістрах і звітності, що створені в електронній формі, виправляються методом «сторно» або додатковими бухгалтерськими проведеннями.

Унесенням цих даних до облікового регістру в місяці виявлення помилки ліквідується неправильний запис та відображається правильна сума і кореспонденція рахунків. Довідка має містити причину помилки, посилання на документи та облікові регістри, в яких допущено помилку, і підписуватися працівником, який її склав, а після перевірки – головним бухгалтером (п. 4.6 Положення № 88).

Починаючи з 01.01.2015 при виправленні помилок ми керуємося нормами ще одного документа – НП(С)БОДС 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок». Цей стандарт установлює порядок розкриття у фінзвітності інформації про зміни в облікових оцінках, в обліковій політиці та про виправлення суттєвих помилок. У ньому визначено поняття «суттєва помилка»: це помилка, виявлена в поточному періоді, внаслідок якої фінансова звітність не може надалі вважатися достовірною.

Отже, згідно з нормами НП(С)БОДС 125 треба не лише виправити виявлену помилку, але й проаналізувати, чи є вона суттєвою та як впливає на фінрезультат попередніх періодів. Стандарт передбачає два шляхи виправлення помилок:

  • суттєві помилки, допущені при складанні фінзвітності у попередніх роках, виправляються шляхом коригування сальдо фінрезультату попередніх періодів на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на фінрезультат цих періодів (п. 5 розд. 2);
  • суттєві помилки, які відносяться до попередніх періодів, виправляються шляхом повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінзвітності, крім випадків, коли це недоцільно (п. 6 розд. 2).

При цьому у примітках до фінзвітності слід розкривати:

  • зміст і суму помилки;
  • статті фінзвітності минулих періодів, які перераховані з метою повторного подання порівняльної інформації, або обґрунтування недоцільності перерахунку;
  • факт повторного оприлюднення виправлених фінзвітів.

Зверніть увагу: поріг суттєвості повинен бути встановлений в наказі про облікову політику установи (п. 4 розд. 1 НП(С)БОДС 125).

Поріг суттєвості в бюджетних установах зазвичай установлюється в розмірі 10 % підсумку балансу відповідно до рекомендацій, наведених в листі Мінфіну від 28.03.2014 № 31-08420-07/23-639/1/1084. Проте бюджетні установи можуть також визначити поріг суттєвості в разі виправлення помилок минулих періодів згідно з Методичними рекомендаціями, затвердженими наказом Мінфіну від 27.06.2013 № 635, – на рівні 5 % підсумку балансу.

Відображення в бухобліку виправлення помилки

Виявлена помилка (у нашій ситуації – у сумі 300 грн) у жодному разі не може вважатися суттєвою, але її виправлення призведе до зменшення внесеного капіталу та фонду в необоротних активах і вплине на фінрезультат виконання кошторису попередніх періодів. Тому нашу помилку з огляду на її загальну суму слід виправити способом, указаним у п. 5 розд. 2 НП(С)БОДС 125, – методом «сторно».

Відповідно до вимог Положення № 88 та НП(С)БОДС 125 ми повинні скласти Бухгалтерську довідку типової форми, затвердженої наказом Мінфіну від 08.09.2017 № 755, відобразивши в ній інформацію про період (грудень 2016 року), в якому цю помилку було допущено. Помилка виправляється в місяці її виявлення.

Нагадаємо, із 01.01.2017 усі бюджетні установи перейшли на План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203, дотримуючись положень Методичних рекомендацій зі співставлення субрахунків бухгалтерського обліку та перенесення залишків, затверджених наказом Мінфіну від 21.12.2016 № 1127.

Витрати на придбання активів, помилково оприбуткованих (як у нашій ситуації), були списані ще у 2016 році. У фінрезультаті минулих звітних періодів відображено лише суму нарахованої амортизації в розмірі 50 %.

Отже, алгоритм виправлення нашої помилки є таким:

Крок 1. Сторнуємо помилково оприбутковані матеріальні цінності та відображаємо їх вартість та нараховану амортизацію зі знаком «–» такими проведеннями:

  • Дт 1113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи» – Кт 5111 «Внесений капітал розпорядникам бюджетних коштів» – 300 грн.;
  • Дт 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису» – Кт 1412 «Знос інших необоротних матеріальних активів» – 150 грн.

Крок 2. Відображаємо в обліку запаси, вилучені з фонду необоротних активів, для їх подальшого використання.

Виходячи з Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219, відобразити запаси в обліку, на нашу думку, слід так:

(грн)


з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

1

Відображено вартість запасів, що вилучена з фонду необоротних активів

1812

5511

300

2

Відображено видачу запасів у використання

5511

1812

300

Після видачі МШП у використання здійснюється їх кількісний облік.

При відображенні в бухобліку операцій з виправлення помилок бюджетні установи повинні дотримуватися норм чинного законодавства та методів, прописаних у наказі про облікову політику. Слід ретельно проаналізувати причину помилки та її вплив на фінансовий результат попередніх періодів, адже від цього залежить спосіб її виправлення та відображення у фінзвітності.

Бухоблік виправлення помилки.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Популярне
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
16.05.2025
Повідомлення про прийняття на роботу подаємо з урахуванням змін
Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно форму такого повідомлення було змінено. Розглянемо докладно, як тепер його подавати та що саме змінилося. Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно ф...
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
Кращі матеріали