Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Усе про Є-data: реєстрація, форми, звіти, відповідальність

22.12.2018 34320 0 2


Офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет, на якому оприлюднюється інформація про використання публічних коштів, є веб-портал Є-data. Розглянемо особливості роботи з ним.


Нормативна база

Умови та порядок забезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування визначено Законом від 11.02.15 р. № 183-VIII «Про відкритість використання публічних коштів» (далі – Закон № 183). Цей Закон № 183 передбачає:

  • оприлюднення зазначеної інформації на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів;
  • зміст інформації, що має бути розкрита на порталі;
  • порядок та строки її розкриття;
  • суб’єкти, що мають розкривати інформацію;
  • відповідальність за порушення вимог цього Закону.

Крім того, загальні вимоги до розкриття інформації та види інформації, до якої може застосовуватись обмеження доступу, визначено такими нормативно-правовими актами:

На сьогодні офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет, на якому згідно з Законом № 183 оприлюднюється інформація про використання публічних коштів, є веб-портал Є-data. Доступ до інформації, оприлюдненої на ньому, вільний та безоплатний.

Суб’єкти, які мають розкривати інформацію

Відповідно до ст. 2 Закону № 183 оприлюднювати інформацію повинні такі суб’єкти, що використовують публічні кошти:

  • головні розпорядники бюджетних коштів;
  • розпорядники й одержувачі коштів державного і місцевих бюджетів;
  • органи Пенсійного фонду;
  • фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування;
  • суб’єкти господарювання державної та комунальної власності.

Відомості, що оприлюднюються, мають бути повними, правдивими, точними та реально відображати фактичні дані станом на відповідну дату або за відповідний період часу.

Розглянемо, яку інформацію оприлюднюють на порталі відповідно до Закону № 183 (див. табл. 1).

Таблиця 1.
Інформація, що оприлюднюється на порталі Є-data


з / п

Інформація про кошти державного та місцевих бюджетів

Кошти загальнообов’язкового державного соціального страхування та Пфу

Інформація про державні та комунальні підприємства

1

2

3

4

1

Обсяги бюджетних призначень

Обсяги надходжень та витрат

Платежі за договорами у розрізі товарів, робіт і послуг

2

Обсяги видатків та наданих кредитів

Інформація про стан виконання договорів (предмет, виконавець, вартість, ціна за одиницю, обсяг тощо)

Договори вартістю більше 1 млн грн. (предмет, виконавець, вартість, ціна за одиницю, строк дії тощо)

3

Інформація про укладені договори (вартість, ціна, обсяг платежів, строк дії тощо)

Інформація про укладені за звітний період договори (вартість, ціна за одиницю, кількість, обсяг платежів, строк дії тощо)

Стан виконання договорів вартістю більше 1 млн грн. (предмет, виконавець, вартість, ціна за одиницю, обсяг платежів за договором, наявність або відсутність претензій, акти)

4

Інформація про виконання договорів (предмет, виконавець, вартість, ціна, обсяг платежів тощо)

Кількість службових відряджень та обсяг витрат на них

5

Кількість службових відряджень та обсяг витрат на них

Зупинимося детально на основних моментах роботи розпорядників бюджетних коштів з порталом Є-data.

Отримання ключів електронно-цифрового підпису

Щоб почати роботу на Є-data, розпоряднику бюджетних коштів потрібно зареєструвати свій профіль «Службовий кабінет». Для такої реєстрації розпорядник коштів повинен мати ключ електронно-цифрового підпису (далі – ЕЦП).

  • На Є-data працюють ключі ЕЦП таких центрів сертифікації:
  • Акредитований центр сертифікації ключів ІДД ДФС;
  • АЦСК органів юстиції;
  • ЦСК Укрзалізниці;
  • AЦСК «MasterKey» ТОВ «Арт-Мастер»;
  • АЦСК ТОВ «КС»;
  • АЦСК ДП «УСС»;
  • АЦСК Публічного акціонерного товариства «УкрСиббанк»;
  • АЦСК ПАТ КБ «ПриватБанк»;
  • Акредитований центр сертифікації ключів Збройних сил України;
  • АЦСК Держприкордонслужби;
  • АЦСК ринку електричної енергії;
  • АЦСК МВС;
  • АЦСК ТОВ Центр сертифікації ключів «Україна»;
  • АЦСК Нацбанку;
  • АЦСК «eSign» ТОВ «Алтерсайн»;
  • ДП «Український інститут інтелектуальної власності».

Якщо розпорядник коштів уже має ключ ЕЦП, яким він користується для електронного обміну інформації, то цей ключ ЕЦП дозволено використати для реєстрації, а також для підпису інформації, яка публікується на Є-data.

Якщо у розпорядника коштів ключі ЕЦП від інших центрів сертифікації, то установа має сформулювати звернення до служби підтримки порталу Є-data на електронну адресу або сформувати звернення через інтерфейс порталу (кнопка «Допомога»).

Якщо у розпорядника коштів немає ключів ЕЦП, то він повинен отримати їх в Акредитованому центрі сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту ДФС.

Слід сказати, що кожен особистий ключ ЕЦП має бути записаний на окремий носій інформації. Наприклад, представнику бюджетної установи слід мати при собі три носії інформації – для ключів директора, головного бухгалтера та електронної печатки.

Зауважимо, що строк чинності посилених сертифікатів відкритих ключів становить 2 роки з моменту їх формування. Після закінчення цього строку сертифікацію ключів слід поновити.

Реєстрація розпорядника коштів на порталі

Для початку роботи в системі потрібно створити свій кабінет. Для цього користувач заходить на портал e-data.gov.ua, вибирає «Службовий вхід», а далі – «Реєстрація». На цьому етапі реєстрації система пропонує вказати код ЄДРПОУ установи та пароль.

Далі починається реєстрація користувача бюджетних коштів. Для цього користувач заповнює відповідні поля та вводить усі обов’язкові для реєстрації дані (див. рисунки 1–4).

Рис. 1. Вхід до порталу е-data.gov.ua

1 из 1

Рис. 2. Реєстрація користувача на порталі e-data.gov.ua

1 из 1

Рис. 3. Реєстрація користувача на порталі e-data.gov.ua

1 из 1

Рис. 4. Реєстрація користувача бюджетних коштів

1 из 1

Далі користувач прописує паролі та завантажує ключ ЕЦП і натискає «Створити кабінет».

Після успішного завершення реєстрації користувач має можливість ознайомитися з роботою веб-порталу та йому будуть доступні розділи для завантаження інформації зі звітів, договорів про службові відрядження тощо.

Представимо роботу з Єдиним веб-порталом у такій послідовності (див. рис. 5).

Рис. 5. Послідовність дій роботи на порталі e-data.gov.ua

1 из 1

Звертаємо увагу! Після реєстрації можна повторно зайти в систему, натиснувши «Службовий вхід» на порталі, а для цього потрібно ввести логін і пароль:

  • логін – це код ЄДРПОУ юридичної особи;
  • пароль прописується під час реєстрації профілю користувача кабінету.

Як завантажувати інформацію зі звітів про використання бюджетних коштів

Спочатку з’ясуємо, які звіти розпорядники бюджетних коштів повинні завантажувати. Для наочності їх перелік наведемо в табл. 2.

Таблиця 2.
Звіти розпорядників бюджетних коштів,
що публікуються на Є-data


з / п

Розпорядники бюджетних коштів

Пенсійний фонд

Фонд соцстрахування

1

2

3

4

1

Звіт про надходження та використання коштів загального фонду (форма № 2д, № 2м)

Звіт про виконання бюджету (кошторису) Фонду» (додаток 13 до Порядку № 44*)

Звіт про виконання бюджету (кошторису) Фонду» (додаток 13 до Порядку № 44

2

Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги (форма № 4-1д, № 4-1м)

Звіт про надходження та використання коштів загального фонду (форма № 2д, № 2м) (додаток 4 до Порядку № 44)

Звіт про надходження та використання коштів загального фонду (форма № 2д, № 2м) (додаток 4 до Порядку № 44)

3

Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень (форма № 4-2д, № 4-2м)

Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форма № 4-3д, № 4-3м) (додаток 7 до Порядку № 44)

Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форма № 4-3д, № 4-3м) (додаток 7 до Порядку № 44)

4

Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форма № 4-3д, № 4-3м)

Інформація про підприємства, установи, організації, що використовують кошти Пенсійного фонду

5

Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (форма № 7д, № 7м)

6

Звіт про відрядження – публікують усі

* Порядок складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.12 р. № 44.

Відповідні звіти завантажуються окремо за кожною бюджетною програмою (окремо за кожним КФК).

Усі дані із заповнених звітів уносяться вручну у форму, надану безпосередньо на веб-порталі. Для цього в програмі слід вибрати відповідний звітний період, потім – тип звіту, тобто яку форму потрібно заповнити, та внести дані. Після внесення даних їх слід підписати за допомогою ключів ЕЦП.

Якщо інформацію, яку було розміщено на Є-data, просто зберегти, але не підписати, то вона не буде оприлюднена для всіх користувачів веб-порталу.

Зауважимо, що звіти оприлюднюються на Є-data щокварталу після заповнення всіх полів та підписання ЕЦП. Але підписаний звіт уже не можна буде редагувати. За допомогою ЕЦП надалі можна завантажити лише уточнений додатковий звіт.

На рисунках 6, 7 зображено, як керувати звітами.

Інформацію про службові відрядження вносять у той самий розділ веб-порталу, що й інформацію зі звітів про використання бюджетних коштів. Водночас, якщо службових відряджень не було, проставляють «0» (див. рис. 8).

Рис. 6. Заповнення даних звіту

1 из 1

Рис. 7. Створення звіту

1 из 1

Рис. 8. Заповнення звіту щодо відрядження

1 из 1

Уносимо інформацію з договорів та актів

Для розміщення інформації про укладені договори за звітний період та стан їх виконання слід скористатися вкладкою «Договори» у модулі «Службовий кабінет» веб-порталу. На вкладці «Договори» інформацію вносять за кожним договором окремо, щоразу створюючи новий договір. Для створення нового договору потрібно натиснути кнопку «+ДОГОВІР». Відбудеться автоматичний перехід на сторінку створення договору (див. рис. 9).

Рис. 9. Створення договору

1 из 1

Далі користувач повинен внести дані своєї установи та дані контрагента до створюваного договору. Для цього потрібно натиснути кнопку «ДОДАТИ КОНТРАГЕНТА». У договір вносять такі дані:

  • номер договору;
  • дата укладання договору;
  • назва контрагента;
  • код ЄДРПОУ контрагента;
  • предмет договору;
  • місце знаходження контрагента (область, район, місто, вулиця, будинок,
  • П. І. Б. керівника контрагента;
  • строк дії договору (дата з та дата по);
  • загальна вартість договору;
  • вартість із ПДВ;
  • інформація щодо процедури закупівлі або обґрунтування в разі відсутності.

Зауважимо, що в розділі область/регіон коди, які треба проставити, слід брати із переліку в таблиці.

Під час завантаження файлу на портал аналізуються поля 1, 2 і 4 (номер договору, дата укладення та ЄДРПОУ контрагента). Після того як усі дані договору внесено, слід сформувати файл «csv з договорами» та зберегти його на електронному носії чи комп’ютері.

Далі на сторінці «Завантаження договорів» натисніть кнопку «ВИБРАТИ», оберіть потрібний файл для завантаження (див. рис. 10).

Рис. 10. Збереження зразка файлу на електронному носії

1 из 1

Результатом завантаження файлу csv є завантаження на портал договорів із відповідними полями. Після завантаження договорів на веб-порталі програма видає звіт про стан файлу, наприклад: «10. Завантажено успішно документів» (див. рис. 11).

До речі, якщо в полях є помилки, то вони описуються у звіті завантаження. Якщо на порталі і в завантаженні вже є запис із такими полями, то цей запис не завантажується на портал.

У «Результатах обробки» ви можете переглянути детальний звіт про рядки з помилками. Після опрацювання документа ви можете переглянути введені дані по кожному договору або ж повторити операцію завантаження.

Рис. 11. Завантаження договорів

1 из 1

Після внесення даних за договором у користувача є можливість вибору одного із трьох варіантів подальших дій:

  • підписати документ;
  • редагувати документ;
  • видалити документ.

Для оприлюднення даних договору на веб-порталі потрібно його підписати ЕЦП.

Після підписання внесених даних за договором з’явиться можливість завантажити дані в «Додатки» (додаткова угода), «Акти/накладні».

Відомості про додаткові угоди, акти, накладні заповнюються й завантажуються на портал так само, як і договір.

Розглянемо на схемі загальні дії роботи у вкладці «Договори» модуля «Службовий кабінет» (див. рис. 12).

Рис. 12. Схема роботи у вкладці «Договори» модуля «Службовий кабінет»

1 из 1

Відповідальність

За порушення порядку оприлюднення інформації чинним законодавством передбачено притягнення до відповідальності. Так, відповідно до ст. 4 Закону № 183 за порушення вимог цього Закону несуть відповідальність керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Зазначені особи несуть відповідальність за такі порушення:

  • неоприлюднення інформації відповідно до чинних вимог;
  • оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;
  • несвоєчасне оприлюднення інформації.

Правовий механізм притягнення зазначених осіб до відповідальності та санкції за відповідні порушення визначено ст. 2123 КУпАП. Так, у разі недотримання вищезгаданих вимог вважається, що оприлюднення інформації здійснено з порушенням, що тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб у розмірі від 25 до 50 НМДГ.

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року за одне з вищезазначених правопорушень, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від 60 до 80 НМДГ або громадські роботи на строк від 20 до 30 годин (ст. 2123 КУпАП).

Унесення на портал службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, унесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів караються штрафом до 250 НМДГ або обмеженням волі на строк до 3 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років (ст. 366 Кримінального кодексу).

Виправлення помилок

У разі виникнення технічної помилки під час оприлюднення інформації про використання публічних коштів, наприклад помилкового оприлюднення на веб-порталі документів, які дублюються, бюджетна установа, що помилкова занесла інформацію, може письмово звернутися до адміністратора Є-data про вжиття заходів щодо виправлення такої помилки.

Письмове звернення має містити таку інформацію:

  • обґрунтування причини виникнення технічної помилки;
  • реквізити документа (назва, дата, номер, сума договору, ЄДРПОУ контрагента, назва звіту, тип, дата внесення тощо) у кількості, достатній для ідентифікації адміністратором порталу документа для вилучення з перегляду внесених і оприлюднених документів як таких, що внесені помилково та/або дублюють інформацію, яка міститься на порталі.

Письмове звернення направляється на поштову адресу адміністратора веб-порталу: Державна установа «Відкриті публічні фінанси», а/с 135, м. Київ, 04071.

Увага! Адміністратор веб-порталу має право відмовити з підстав недостатнього обґрунтування причин допущення технічної помилки або за відсутності в достатньому розмірі інформації для ідентифікації документа, який підлягає вилученню з перегляду внесених і оприлюднених документів.

З питань, пов’язаних із роботою веб-порталу, із пропозиціями та зауваженнями можна звертатися за телефоном гарячої лінії, зазначеним на порталі, або на адресу електронної пошти, або заповнити форму звернення, натиснувши кнопку «ДОПОМОГА» на веб-порталі.

Інформація про платіжні трансакції

Порядок оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку затверджено постановою КМУ від 14.09.15 р. № 676 (далі – Порядок № 676).

Відповідно до п. 7 Порядку № 676 інформація про платіжні трансакції оприлюднюється на веб-порталі в режимі реального часу (онлайн) після закриття операційного дня з використанням відповідних сервісів інтеграції веб-порталу.

Перелік інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку для оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів наведено в додатку до Порядку № 676.

Не підлягає оприлюдненню на Є-data інформація про трансакції, пов’язані з видатками, які проводяться під грифом «цілком таємно», «таємно», «для службового користування», та трансакції утворених відповідно до закону військових формувань, правоохоронних органів щодо забезпечення обороноздатності країни в особливий період або під час проведення антитерористичної операції. Визначення таких трансакцій здійснюється відповідним розпорядником бюджетних коштів (п. 6 Порядку № 676).

Як передбачено п. 8 Порядку № 676, роз’яснення щодо суті платіжних трансакцій, розміщені на веб-порталі, надаються власниками рахунків (розпорядниками, одержувачами бюджетних коштів та іншими клієнтами). Тому під час оформлення реєстру бюджетних фінансових зобов’язань розпорядники бюджетних коштів мають проставляти ознаку про намір здійснити таку неоприлюднювану трансакцію.

Казначейство, оприлюднюючи інформацію про платіжні трансакції на веб-порталі:

  • забезпечує організацію та виконання робіт зі своєчасної підготовки інформації для оприлюднення засобами автоматизованого оброблення даних та взаємодію із суб’єктом, уповноваженим КМУ адмініструвати веб-портал;
  • несе відповідальність за своєчасність та повноту довідкової інформації, що розміщується на веб-порталі;
  • контролює достовірність, повноту та цілісність інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку, що підлягає оприлюдненню на веб-порталі, та довідкової інформації.

Коментарі до матеріалу