Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Виплата матеріальної допомоги в умовах дії нового закону про держслужбу

14.11.2016 44270 5 1


Із цієї статті ви дізнаєтесь: про особливості виплати матеріальної допомоги (на оздоровлення та для вирішення соціальних питань) державним службовцям в умовах дії Закону № 889.


Ситуація 1
Матеріальна допомога на оздоровлення
Держслужбовцеві, прийнятому на службу згідно із чинним на той час штатним розписом, у квітні поточного року нараховано матеріальну допомогу при наданні йому щорічної відпустки (з 03.05.16 р.) у розмірі його посадового окладу. Фактично він її одержав у травні поточного року. Чи підлягає коригуванню ця виплата в умовах дії нового законодавства?

Зазвичай у разі запровадження нових норм законодавства питання оплати праці працівників не залишаються осторонь. Так відбувається і зараз, коли набув чинності Закон від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889).

У наведеній ситуації, дійсно, заробітну плату та матеріальну допомогу держслужбовцям слід було нараховувати за нормами законодавства, що діяло станом на квітень 2016 року.

Так, зарплата цим посадовцям розраховувалась відповідно до постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова № 268).

Право на виплату в межах затверджених обсягів фонду оплати праці допомоги на оздоровлення під час надання щорічної відпустки згідно з пп. 3 п. 2 Постанови № 268 надано керівникові держоргану. Визначено, що максимальний розмір такої допомоги, як і матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань – середньомісячний заробіток працівника.

Тож якщо в наведеній ситуації згідно з положенням про оплату праці держслужбовців відповідного держоргану передбачалось виплачувати допомогу до відпустки в розмірі посадового окладу працівника, то так і слід було діяти до 01.05.16 р., поки не набув чинності Закон № 889.

Однак Законом № 889 суттєво змінено умови оплати праці держслужбовців порівняно з передбаченими Законом від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу»: з 01.05.16 р. оплата праці держслужбовців має регулюватися нормами ст. 50, 51, 52 Закону № 889 та відповідних рішень Кабміну.

З 01.05.16 р., згідно зі ст. 57 Закону № 889, у разі оформлення щорічної основної відпустки держслужбовцям (тривалість якої, як і раніше, становить 30 календарних днів) виплачується грошова допомога в розмірі середньомісячної заробітної плати.

Отже, згідно із чинним на сьогодні законодавством право на виплату грошової допомоги на оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати мають державні службовці, яким щорічні відпустки надаються після 01.05.16 р.

При розрахунку середнього заробітку тим держслужбовцям, яким щорічна відпустка надається після 01.05.16 р., як і раніше, застосовуються норми Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100 (далі – Порядок № 100). У наведеній ситуації необхідно керуватися п. 2 розд. ІІ Порядку № 100, де передбачено особливість визначення періоду, за який обчислюється середня зарплата для працівників органів державної влади.

Так, у разі зміни структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників цих органів відповідно до актів законодавства (що й відбулося в нашій ситуації з держслужбовцями) період до зміни структури зарплати вилучається з розрахункового періоду. Тобто до розрахунку середнього заробітку не включаються виплати, здійснені держслужбовцеві відповідно до умов оплати праці, запроваджених раніше, до набрання чинності нових умов оплати праці для держслужбовців згідно із Законом № 889.

До розрахунку середнього заробітку для оплати днів основної щорічної відпустки держслужбовця, що надавалась йому у травні 2016 року, слід було включати ті виплати, які йому належать за новими умовами оплати праці. Зокрема, слід застосовувати умови оплати праці, передбачені постановою КМУ від 06.04.16 р. № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (далі – Постанова № 292).

Розрахунок заробітку, який складається з посадового окладу, надбавок за ранг та за вислугу років, здійснюється виходячи з виплат за травень поточного року як за повний місяць. Оскільки відповідно до Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженого постановою КМУ від 06.04.16 р. № 289, який застосовується з 01.05.16 р., держслужбовцеві могла бути встановлена надбавка за інтенсивність праці чи надбавка за виконання особливо важливої роботи (або ж відразу обидві надбавки), то й вони включатимуться до такого розрахунку. Так треба діяти, навіть якщо наказ керівника держоргану про встановлення держслужбовцю цих надбавок починаючи із цієї дати видано нещодавно – у вересні поточного року.

Тобто наголошуємо: якщо держслужбовцеві матеріальну допомогу до його щорічної основної відпустки, наданої із 03.05.16 р., нарахували за нормами раніше чинних нормативно-правових актів з оплати праці, то сума такої виплати однозначно підлягає перерахунку. Звертаємо увагу: складові заробітку держслужбовця враховуються в тих розмірах, що були встановлені йому та виплачені саме за травень 2016 року.

Конкретизуємо це на прикладі.

Приклад
Керівникові відділу у складі департаменту райдержадміністрації за Постановою № 292 встановлено посадовий оклад у розмірі 3 101 грн. та надбавку за ранг – 400 грн. Надбавка за вислугу років становить 20 % посадового окладу (тобто 620,20 грн.) (стаж держслужби – 13 років). Наказом керівника апарату райдержадміністрації від 19.09.16 р. працівникові встановлено надбавку за інтенсивність праці в розмірі 25 % посадового окладу (тобто 775,25 грн.). Передбачено, що ця надбавка має виплачуватись починаючи з 01.05.16 р.

Відповідно до п. 2 Порядку № 100 обчислення середньої заробітної плати для оплати 30 днів дні щорічної відпустки має провадитись виходячи з виплат, передбачених за посадою працівника згідно з новими умовами оплати праці у травні поточного року.

Розрахункова зарплата працівника становить 4 896,45 грн. (3 101,00 грн. + 400,00 грн. + 620,20 грн. + 775,25 грн.).

Далі згідно з п. 7 Порядку № 100 визначається середня зарплата, виходячи з якої нараховується оплата за дні щорічної відпустки:

4 896,45 грн. : 28 к. д. (31 к. д. – 3 свят. д.) =
= 174,87 грн.

Це буде середньоденною заробітною платою.

Сума заробітку за 30 днів основної щорічної відпустки становить:

174,87 грн. х 30 к. д. = 5 246,10 грн.

Грошова допомога в розмірі середньомісячного заробітку, що надається держслужбовцю при наданні згаданої відпустки, розраховується так:

  • визначається середньоденна заробітна плата:

4 896,45 грн. : 19 р. д. (травень) = 257,71 грн.;

  • розмір грошової допомоги, який належить до виплати:

257,71 грн. х 19 р. д. = 4 896,49 грн.

Тож якщо нарахована та виплачена за старими нормами допомога до відпустки, яка надається держслужбовцеві у в травні 2016 року, менша цієї суми, різницю необхідно доплатити.

Ситуація 2
Матеріальна допомога для вирішення соціальних питань
Виплата соціально-побутової допомоги держслужбовцю, у тому числі для придбання оздоровчої путівки своїй дитині, передбачена положенням про оплату праці держоргану. Як слід діяти, якщо працівник звернувся із заявою про надання йому допомоги саме для придбання путівки своїй дитині до оздоровчого табору, а через недостатність коштів для її виплати рішення прийнято лише в листопаді поточного року?

Звернімо увагу на особливості надання матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань. Згідно зі ст. 54 Закону № 889 порядок її надання та розміри визначаються Кабміном. Порядок надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціальних питань затверджено постановою КМУ від 08.08.16 р. № 500. У ньому передбачено, що держслужбовець має письмово звернутись із особистою заявою, і тоді допомога може бути виплачена в розмірі середньомісячної зарплати, причому раз на рік. Рішення про виплату допомоги ухвалюється керівником держслужби у відповідному держоргані і безпосередньо залежить від наявності в кошторисі коштів фонду оплати праці саме на цю мету.

Наприклад, якщо держслужбовець звернувся із заявою про виплату цієї допомоги в серпні поточного року, а джерело виплати з’явилося лише в листопаді, то й наказ керівника держслужби видається не раніше листопада поточного року. У такому разі розрахунок середньомісячного заробітку для виплати допомоги здійснюється виходячи з виплат за 2 місяці, що передують події (у нашій ситуації – виходячи з виплат за вересень–жовтень поточного року), а не з розрахунку за червень–липень поточного року.

Оскільки згадана виплата не належить до таких, що є обов’язковими для виплати, та безпосередньо залежить від наявних бюджетних коштів, то вона може взагалі не виплачуватись.

Погоджено зі
Світланою Коновал,
головним спеціалістом
відділу державного регулювання
заробітної плати в бюджетній сфері
Міністерства соціальної політики України

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 5