Пенсія держслужбовців у запитаннях та відповідях
Ми вже неодноразово повідомляли, що з 01.05.16 р. діють нові засади функціонування органів влади та відповідно застосовуються інші підходи до визначення статусу, повноважень, виконуваних функцій працюючих у цих органах осіб. Це передбачено Законом від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889). Щодо пенсійного забезпечення держслужбовців, то воно здійснюється на загальних підставах (ст. 90 Закону № 889). Зазначимо, що Закон від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 3723), який є базовим у частині визначення порядку обчислення та призначення пенсії особам, на яких він поширюється, діяв лише до 01.05.16 р. (за винятком деяких норм). Сьогодні ми на прикладі конкретних ситуацій детальніше розглянемо правила одержання пенсії держслужбовця, що випливають із норм чинних нормативно-правових актів.
Колишній держслужбовець, який набув стажу держслужби протягом 1981–2013 років (загалом – 32 роки), з 2013 року працює завідувачем дитсадка. Чи має він право на пенсію держслужбовця?
Звернемося до розд. XI «Прикінцеві і перехідні положення» Закону № 889 та постанови КМУ від 14.09.16 р. № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» (далі – Постанова № 622). За їх нормами на право на пенсію держслужбовця згідно зі ст. 37 Закону № 3723 можуть розраховувати ті, хто має не менше 20 років держслужбового стажу роботи на посадах, визначених у ст. 25 Закону № 3723 та відповідних рішеннях Кабміну. Умовами отримання такої пенсії є досягнення особою віку, установленого ст. 28 Закону від 09.07.03 р. № 1058-ІV «Про загальнообов‘язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон № 1058), та наявність мінімального страхового стажу для чоловіків – 35 років, для жінок – 30 років.
Розрахунок пенсії має здійснюватися виходячи із суми заробітку, до якого включено всі види оплати праці, з якої було сплачено ЄСВ (п. 4 Порядку призначення пенсії деяким категоріям осіб, затвердженого Постановою № 622, далі – Порядок № 622). Пенсія призначається в розмірі 60 % від вищезгаданої суми заробітку. До розрахунку входитимуть виплати починаючи із травня поточного року за посадою держслужби, яку обіймала особа на день звільнення із держоргану, або за прирівняною посадою.
Жінка працювала бібліотекарем у ВНЗ, а починаючи з червня 2006 року – спеціалістом відділу культури райдержадміністрації. У листопаді поточного року вона досягає пенсійного віку, має загальний стаж роботи понад 37 років. Чи є в неї підстави для одержання пенсії держслужбовця?
Ні, вона не може розраховувати на пенсію держслужбовця з таких причин.
Згідно з п. 10 розд. XI Закону № 889 право на пенсію держслужбовця за нормами раніше діючого законодавства мають особи, які станом на 01.05.16 р. мають стаж роботи на держслужбових посадах не менше 10 років та на цю саму дату продовжують обіймати посади держслужбовців. У наведеній ситуації одну з цих умов не дотримано – на 01.05.16 р. жінка не має 10 років спеціального держслужбового стажу. Тож претендувати на пенсію держслужбовця вона не може.
Колишній держслужбовець, який має 14 років стажу роботи на посаді керівника відділу міської держадміністрації, після звільнення з 28.10.16 р. через набуття ним права на пенсію держслужбовця звернувся до відділення Пенсійного фонду за призначенням йому такої пенсії. Починаючи з травня 2016 року складовими його заробітку були: посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років. У жовтні він одержав надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 25 % посадового окладу та місячну премію в розмірі 15 % посадового окладу. Чи можна включати до розрахунку для призначення пенсії цій особі всі вищеперелічені виплати, включаючи нараховані та виплачені в жовтні?
Правильним буде розрахунок, здійснений виходячи з виплат, що передують місяцю звернення за призначенням пенсії. Згідно з п. 4 Порядку № 622 посадовий оклад, надбавка за ранг та вислугу років при цьому мають ураховуватись у розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою держслужби. Що стосується інших виплат (за винятком вищезгаданих надбавок та окладу), то в нашій ситуації вони враховуватимуться за період до вересня включно, але не за жовтень. Якщо б особа звернулася за призначенням пенсії в листопаді 2016 року, то до заробітку для розрахунку пенсії правомірно було б включено як надбавку за виконання особливо важливої роботи, так і премію, виплачені в жовтні цього року.
Жінка, стаж роботи якої на посаді держслужбовця становить 20 років, має намір звернутися за призначенням пенсії в листопаді 2016 року. Протягом травня – жовтня цього року вона щомісячно отримувала премію в розмірі 30 % установленого посадового окладу та надбавку за високі досягнення в праці в розмірі 40 % посадового окладу. У якому розмірі їй буде призначено пенсію, якщо на кінець жовтня поточного року вона обіймає посаду керівника самостійного управління облдержадміністрації?
Для обчислення пенсії використовуватимуться такі вихідні дані:
- посадовий оклад – зважаючи на юрисдикцію держоргану (обласний рівень, 4-та група оплати праці), посадовий оклад керівника самостійного управління становить 6 547 грн.;
- надбавка за ранг (четвертий) – 700 грн. (це випливає з додатків 1, 2, 3 до постанови КМУ від 06.04.16 р. № 292);
- надбавка за вислугу років – 3 273,50 грн. (50 % посадового окладу, див. ст. 52 Закону № 889).
- щомісячна премія – 1 964,10 грн. (6 547 грн. х x 30 %);
- надбавка за високі досягнення в праці – 2 618,80 грн. (6 547 грн. х 40 %).
Зауважимо, що надбавка за високі досягнення в праці та щомісячна премія враховуватимуться при розрахунку пенсії у вищенаведених розмірах.
Отже, загальна сума заробітку для обчислення пенсії становить:
6 547,00 грн. + 700,00 грн. + 3 273,50 грн. + 1 964,10 грн. +
+ 2 618,80 грн. = 15 103,40 грн.
Тож пенсію буде призначено в сумі:
15 103,40 грн. х 60 % = 9 062,04 грн.
Колишньому держслужбовцеві призначено пенсію за нормами ст. 37 Закону № 3723 у серпні 2016 року як такому, що має стаж держслужби понад 20 років. Після цього він протягом двох місяців не працював, а з 24.10.16 р. працює в комерційній структурі начальником відділу охорони, про що повідомив орган Пенсійного фонду. Чи продовжується виплата пенсії цій особі?
Так, виплата «держслужбової» пенсії в такій ситуації має продовжуватися, але у зменшеному розмірі. Тобто з 24.10.16 р. особа, як і всі інші працюючі пенсіонери, отримуватиме лише 85 % призначеної пенсії. Таке обмеження не стосується пенсії, розмір якої становить менше 150 % ПМ (прожитковий мінімум) для осіб, які втратили працездатність. Нагадаємо, що розмір такого ПМ становить: у жовтні 2016 року – 1 130 грн., з 01.12.16 р. – 1 208 грн. Тобто обмеження не стосується пенсії, розмір якої в жовтні не перевищує 1 695 грн., а з 01.12.16 р. – 1 812 грн.
Жінка обіймала посаду голови сільської ради протягом двох повних скликань. Після цього 6 років вона працювала керівником поштового відділення, оформила пенсію держслужбовця, а з лютого 2016 року була обрана на виборну посаду голови міської ради. Чи може вона одержувати призначену їй пенсію та водночас продовжувати виконувати свої обов‘язки як голова міської ради?
Тут є нюанси законодавства, яких слід дотримуватися цьому посадовцеві. Ідеться про те, що незалежно від виду призначеної пенсії – на загальних засадах чи відповідно до спеціальних законів – працюючим на посадах держслужби чи посадах в органах місцевого самоврядування особам виплата пенсії припиняється. Заборону одержання пенсії в період служби в органах місцевого самоврядування передбачено нормою ч. 7 ст. 21 Закону № 2493, яка діє тимчасово, у період з 01.01.16 р. до 31.12.16 р.
Правом на одержання як пенсії в повному обсязі, так і заробітної плати, навіть при продовженні роботи на посадах, з яких призначено пенсію держслужбовця, можуть скористатися такі особи: інваліди І та ІІ груп, інваліди війни ІІІ групи, ветерани військової служби та учасники бойових дій, а також ті особи, на яких поширюється дія п. 1 ст. 10 Закону від 22.10.93 р. № 3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон № 3551). До останніх, зокрема, належать сім‘ї військовослужбовців, які загинули або померли через поранення, контузії, каліцтво під час захисту Батьківщини, включаючи добровольців АТО. Для підтвердження цього слід подати до органів Пенсійного фонду за місцем отримання пенсії необхідні підтвердні документи.
Тож якщо особі, яка зараз є головою міської ради, призначено пенсію за правилами, що стосуються держслужбовців, то вона не може одержувати її, працюючи на такій виборній посаді в органі місцевого самоврядування. Додамо, що вона зобов‘язана повідомити про факт своєї роботи орган Пенсійного фонду за місцем одержання пенсії, інакше на неї чекатимуть неприємні санкції.
Після припинення повноважень за посадою голови міської ради виплата призначеної пенсії держслужбовця поновлюється.
Посадова особа місцевого самоврядування (головний бухгалтер ради) набула необхідного за законодавством стажу держслужби у квітні 2016 року. Виходячи з яких складових заробітку їй необхідно обчислювати пенсію?
Насамперед звернемо увагу, що хоча згідно із Законом № 2493 посадовцям органів місцевого самоврядування і призначається держслужбова пенсія за наявності певних умов, однак застосовувати до них норми Закону № 889 та рішення Кабміну стосовно умов оплати праці держслужбовців є некоректним.
Це означає, що посадовців органів місцевого самоврядування не стосуються новації держслужби з оплати праці – цим особам, як і раніше, заробітна плата встановлюється та виплачується за старими засадами. Тобто на них поширюються умови оплати праці, визначені постановою КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова № 268). Нагадаємо: протягом дії Постанови № 268 розміри посадових окладів підвищувались спочатку на 45 % – з 01.02.08 р., а потім на 25 % – з 01.12.15 р. Виняток становлять лише працівники, посади яких включено до додатку 54 до Постанови № 268 (сільські, селищні голови, їх заступники, керівні працівники та спеціалісти апарату сільських, селищних рад та їх виконавчих органів), яким, крім згаданого, з 30.05.09 р. було підвищено посадові оклади на 50 %.
До розрахунку пенсії включаються надбавки (за ранг, за вислугу років, за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне звання, за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи), доплати, премії (включаючи премії до державних, професійних та ювілейних дат) та матеріальна допомога.
Звісно ж, такі складові заробітку можуть бути не у всіх посадовців органів місцевого самоврядування, тож до розрахунку мають включатися лише ті виплати, які були їм встановлені в період роботи посадовцями рад та їх виконавчих органів. Наприклад, оскільки права на одержання надбавки за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи сільські, селищні голови, їх заступники та інші керівні працівники і спеціалісти апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів не мають, то фактично ці виплати вони й не одержували, і тому такі виплати не можуть входити до розрахунку їх заробітної плати для призначення пенсії.
На сьогодні дані про належні цим посадовцям виплати відображаються в довідці про зарплату, що подається для призначення пенсії держслужбовцям. Для цього користуємося формами, затвердженими постановами правління Пенсійного фонду від 14.02.11 р. № 5-1 та від 04.09.13 р. № 15-1 (за винятком форм довідок про зарплату для перерахунку пенсії держслужбовця).
Також читайте:
«З якими документами потрібно прийти до Пенсійного фонду»
«Які пенсії пропонують обкладати ПДФО за ставкою 80 %»
«Щодо пенсійного забезпечення учасників АТО»
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 7