Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Конкурс на посаду в органі місцевого самоврядування

28.03.2017 35672 4 3


Які правила застосування при прийманні на роботу до органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) процедури конкурсу? Як організувати конкурс та оформити документи, якими є вимоги до претендентів на посади? На ці та інші запитання ви знайдете відповідь у консультації.


Нормативно-правове підґрунтя

Спробуємо розібратись, якими законодавчими та нормативно-правовими нормами слід керуватися під час набору осіб на службу в ОМС, які посади є в цих органах, які процедури застосовуються до них при оформленні до ОМС тощо.

Але передусім проінформуємо, що Верховною Радою в першому читанні вже прийнято законопроект від 28.11.16 р. № 2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі – Проект № 2489), який пропонує принципово відмінні від сьогоднішніх підходи стосовно вступу на службу в ОМС та проходження служби.

Так, Проект № 2489 змінює термінологію – замість «посадових осіб» вживається термін «службовці», а посади поділено на категорії залежно від порядку призначення, характеру та обсягу повноважень і потрібної для їх виконання професійної компетентності. Тобто це І, ІІ та ІІІ категорії посад службовців.

Вступ на посаду службовця планується здійснювати, як і сьогодні, за результатами конкурсу. Запропонована процедура конкурсу дещо відрізняється від теперішніх законодавчих норм, але на цих питаннях ми зупинимось детальніше після остаточного ухвалення відповідного законодавчого проекту.

Отже, зараз розглянемо, якою є конкурсна процедура згідно із чинними на сьогодні актами законодавства.

Як передбачено ст. 2 Закону від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі – Закон № 2493), якщо особа працює в ОМС із наданням їй повноважень щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій, а також отримує зарплату за рахунок місцевого бюджету, то в неї є статус посадової особи місцевого самоврядування (далі – посадова особа).

Звертаємо увагу: до технічних працівників та обслуговуючого персоналу ОМС норми цього Закону не застосовуються. Йдеться про посади службовців, перелічені в додатку 55 до постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (інспектор, друкарка, діловод, архіваріус тощо). Звісно, норми цього Закону не стосуються й робітників.

У ст. 3 Закону № 2493 визначено, що посадами в ОМС є:

  • виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою, зокрема голови сільських, селищних рад;
  • виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
  • посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної в місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством.

Так, на посади обираються: голови та заступники голів районних, районних у містах, обласних рад, заступники міських голів, секретар Київської міської ради, секретар сільської, селищної, міської ради.

Особливим чином, визначеним Законами від 05.02.15 р. № 157-VІІІ «Про добровільне об‘єднання територіальних громад» та від 14.07.15 р. № 595-VІІІ «Про місцеві вибори», провадиться обрання осіб на посади старости. Звертаємо також увагу на новації стосовно особливостей виборів старост, функцій із забезпечення цією посадовою особою представницьких інтересів жителів територіальної громади, установлених новоприйнятим Законом від 09.02.17 р. № 1848-VІІІ «Про внесення змін до деяких законів України щодо статусу старости села, селища» (набув чинності з 12.03.17 р.).

Затверджуються на посади: заступники сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючі справами (секретарі) виконкому цих рад.

Як бачимо, процедура проведення конкурсу може стосуватись лише тих осіб, яких згодом призначить на посаду голова відповідної ради, а саме керівників структурних підрозділів рад та їх виконавчих органів, їх заступники, головні, провідні спеціалісти рад тощо.

В обласних, міських, районних радах до штату можуть входити посади працівників патронатної служби, до яких належать радники, консультанти, помічники. Призначати осіб на ці посади без конкурсу можуть голови районних, районних у містах, обласних рад, міські голови (ст. 10 Закону № 2493).

Як відомо, за часів дії Закону від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 3723) умови набору та прийняття на службу ОМС були аналогічними до тих, що застосовувались до державних службовців. У ст. 10 Закону № 2493 зазначено, що проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в ОМС здійснюється в порядку, визначеному законодавством про держслужбу.

Ситуація кардинально змінилась із набуттям чинності з 01.05.16 р. Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889). Пояснюється це тим, що держслужбові нововведення відтепер жодним чином не стосуються посадових осіб. Так, згідно зі ст. 26 Закону № 889 в держорганах має проводитись конкурс, якому передує перевірка поданих кандидатами на посади документів, а потім – проходження особами тестування, співбесіди та інші види оцінювання кандидатів.

На сьогодні слід виходити з того, що допоки не будуть запроваджені нові законодавчі норми щодо особливостей набору осіб на посади та зайняття відповідних посад в ОМС, слід керуватись у цій частині нормами Законів № 280, № 2493 та Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою КМУ від 15.02.02 р. № 169 (далі – Порядок № 169).

Згідно із Законом № 889, щоб бути держслужбовцем, як і раніше, треба пройти конкурс. Однак конкурс здійснюється за новими правилами, а саме за Порядком проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженим постановою КМУ від 25.03.16 р. № 246 (далі – Постанова № 246).

Зверніть увагу! У п. 2 Постанови № 246 чітко зазначено: під час прийняття на службу в ОМС відповідно до Закону № 2493 застосовується інша норма, а саме Порядок № 169.

Локальний документ для відповідного ОМС, у якому визначатимуться умови та порядок проведення конкурсу, затверджується рішенням голови відповідної ради, в якій він проводитиметься. Нагадаємо: згідно із ст. 12 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об‘єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

До повноважень, зокрема, сільських, селищних, міських голів належить унесення на розгляд ради пропозицій щодо кількісного і персонального складу виконкому ради, структури виконкому та апарату ради, їх штатів (ст. 42 Закону № 280). Цими ж посадовцями здійснюється призначення осіб на вакантні посади за результатами конкурсу.

Зазначимо, що в умовах та порядку проведення конкурсу відповідного ОМС треба також зазначити, за якою процедурою претендентами на посади можуть оскаржуватись рішення щодо відбору осіб за результатами конкурсу.

Процедура підготовки до конкурсу та його проведення

Конкурсна процедура складається з кількох етапів, першим із яких є оприлюднення оголошення у зручний для майбутніх конкурсантів спосіб, наприклад шляхом його розміщення перед входом до адмінбудинку ради. Зробити це слід заздалегідь, не пізніше ніж за місяць до початку конкурсу. Зміст оголошення має бути доведений до відома всіх працівників відповідного ОМС, в якому проводитиметься конкурс на вакантну посаду.

Майбутні конкурсанти, щоб дізнатися про перелік питань, якими вони зобов’язані володіти, можуть звернутись безпосередньо до ОМС, у якому проводитиметься конкурс, або ознайомитись із цими питаннями через сайт відповідного ОМС. Бажано вже на етапі подання претендентами документів про участь у конкурсі надати їм інформацію стосовно того, де саме розміщуватиметься перелік питань, з якими у вільному доступі можуть ознайомлюватися учасники конкурсу.

До речі, за ст. 20 Проекту № 2489 оприлюднювати оголошення передбачається двома способами: на офіційному веб-сайті ради (включаючи сільську, селищну, а якщо його немає – на сайті районної, міської ради); у друкованому ЗМІ ради, а якщо таких ЗМІ немає – у місцевих друкованих ЗМІ, визначених радою.

Отже, згідно з Порядком № 169 в оголошенні обов‘язково зазначається таке:

  • найменування ОМС, його адреса, контактні телефони;
  • назва вакантної посади, основні функціональні обов‘язки за цією посадою, умови оплати праці;
  • вимоги до кандидата на посаду, установлені посадовою інструкцією;
  • строк приймання документів.

За потреби в оголошенні наводиться інша інформація стосовно вакантної посади, наприклад можливість направлення у відрядження тощо.

Як відомо, наказом Нацдержслужби від 13.09.11 р. № 11 затверджено Довідник типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців (далі – Довідник), який застосовується і для посадовців ОМС та слугує, зокрема, основою для їх конкурсного відбору. Радимо скористатись характеристиками, наведеними в розд. 4 цього Довідника, оскільки в ньому містяться типові характеристики за посадами в місцевих органах влади.

Крім того, згідно з розд. 2 Довідника якщо особи не мають відповідної освіти або стажу, зазначених у кваліфікаційних вимогах до посади, однак мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання, їх, як виняток, можна допустити до зайняття посади. Це можливо, якщо не йдеться про керівну посаду, а також якщо за результатами оголошеного конкурсу неможливо підібрати відповідну кандидатуру.Нижче наведемо зразок оголошення щодо вакантної посади в ОМС.

Зразок

<...>

Павлівська міська рада оголошує конкурс на зайняття вакантної посади головного економіста фінансового відділу апарату міської ради.

Основними обов‘язками працівника на цій посаді є: здійснення щомісячного моніторингу надходжень та видатків коштів місцевого бюджету; аналіз дохідної та видаткової частини кошторису апарату ради; підготовка пропозицій голові ради для коригування кошторису протягом бюджетного періоду.

Вимоги до претендента: повинен знати Конституцію, законодавство стосовно служби в органах місцевого самоврядування, Бюджетний кодекс, нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України стосовно використання коштів місцевого бюджету, одержання субвенції, практику їх застосування.

Кваліфікаційні вимоги: вища економічна освіта не нижче рівня бакалавра; стаж роботи за фахом на держслужбі чи в органі місцевого самоврядування на посаді провідного економіста не менше одного року або стаж роботи за фахом в економічній чи фінансовій сфері не менше трьох років; володіння основними принципами роботи на комп‘ютері (у системі Word, Windows); вільне володіння державною мовою.

Документи приймаються протягом 30 днів із дня оголошення, тобто до 15.05.17 р. Звертатися за адресою: Київська обл., м. Павлівськ, вул. Шаргородська, 6.

Телефон: 222-11-33.

Зазначимо, що особи, які переводяться на рівнозначну чи нижчу посаду в тому ж самому ОМС або які зараховані до кадрового резерву та просуваються по службі або успішно пройшли стажування, процедуру конкурсного відбору можуть не проходити.

Приймання документів для участі в конкурсі

Наступним етапом конкурсу є приймання документів від осіб, які забажали взяти участь у конкурсі.

Нагадаємо, які саме документи має подати претендент до конкурсної комісії:

  • заява про участь у конкурсі із зазначенням у ній факту ознайомлення з обмеженнями, установленими для посадових осіб у частині прийняття та проходження служби;
  • заповнена особова картка за формою № П-2ДС (з додатками). Додамо: ця форма, затверджена наказом Мінстату від 26.12.95 р. № 343, утратила чинність згідно з наказом Держстату від 26.08.16 р. № 154. Замість неї наказом Нацдержслужби від 05.08.16 р. № 156 (далі – Наказ № 156) затверджено форму Особової картки державного службовця та Інструкцію щодо її заповнення. Однак виходячи з того, що ухвалена Наказом № 156 форма стосується лише осіб, на яких поширюється дія Закону № 889, на нашу думку, не буде порушенням подальше застосування форми № П-2ДС для посадовців ОМС;
  • дві фотокартки 4 х 6 см;
  • копії документів про освіту, за наявності – про вчене звання, науковий ступінь;
  • копія документа, що посвідчує особу (паспорт);
  • копія військового квитка, якщо особа є військовослужбовцем чи військовозобов‘язаною;
  • довідка про допуск до державної таємниці (за наявності такого допуску).

Не зайвим буде подання автобіографії особи.

Може статися так, що претендент на посаду в ОМС уже є штатним працівником. У такому разі подається лише заява щодо бажання взяти участь у конкурсі.

Якщо претендент на посаду виявить бажання, він може також надати підтвердні документи про проходження ним курсів підвищення кваліфікації, свій професійний рівень, репутацію. Це можуть бути характеристики, рекомендації, грамоти, подяки тощо.

Звертаємо увагу: відповідальні особи ОМС не мають права вимагати від осіб відомості та документи, подання який не передбачено законодавчими та нормативно-правовими актами.

Оскільки до конкурсної комісії входить працівник кадрової служби, фактично його функції під час участі в роботі цієї комісії тісно переплітаються з покладеними на нього обов’язками, визначеними його посадовою інструкцією. Так, на кадровика ОМС покладається функція щодо перевірки наданих документів щодо їх відповідності встановленим вимогам.

У разі виявлення невідповідності цим вимогам ухвалюється рішення голови конкурсної комісії про те, що кандидат не допускається до конкурсу. Про це кадрова служба повідомляє претендента на участь у конкурсі з обов‘язковим обґрунтуванням відмови в допуску до конкурсу.

Подекуди виникають ситуації, коли особи, незважаючи на такі обставини, наполягають на участі в конкурсі. Тоді конкурсна комісія самостійно ухвалює остаточне рішення.

Застерігаємо кадровиків ОМС про необхідність забезпечення збереження документів, що надаються претендентами на участь у конкурсі, а також матеріалів конкурсної комісії.

Отже, згідно з Порядком № 169 за наявності вакантної посади в ОМС проводиться конкурсний відбір. Перше, що треба зробити, це видати розпорядження сільського, селищного, міського голови, чи голови районної, районної в місті, обласної ради про створення конкурсної комісії.

Кількість членів комісії залежить від чисельності працівників ради чи виконкому, однак складається вона обов‘язково із голови комісії, секретаря та членів комісії. Зазвичай очолює комісію заступник голови ради чи секретар. Бажаним є включення до числа членів комісії спеціалістів із кадрових та юридичних питань, керівників структурних підрозділів апарату ради чи виконкому.

Якщо ж кількість працівників ради – 5 або менше осіб, очолюватиме комісію голова ради, а її членами можуть бути депутати цієї ради.

Ще додамо, що тим, хто забажає обіймати посаду, зокрема в ОМС, варто знати про таке. Посадовцям, зокрема, забороняється:

  • використовувати свої службові повноваження або своє становище для одержання неправомірної вигоди;
  • займатися іншою оплачуваною роботою (крім викладацької, наукової, творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту);
  • протягом року із дня припинення діяльності укладати трудові договори з підприємцями, якщо під час служби посадовці здійснювали контроль за ними;
  • мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути їм прямо підпорядкованими. Це обмеження не стосується осіб, які працюють у сільських та гірських населених пунктах.

Такі застереження містяться в Законі від 14.10.14 р. № 1700-VІІ «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700) та Законі № 2493.

Згідно зі ст. 56 Закону № 1700 до осіб, які є претендентами на зайняття посад, що передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад із підвищеним корупційним ризиком, застосовується спеціальна перевірка, у тому числі щодо відомостей, поданих особисто. У примітці до цієї статті зазначено, що до таких посад належать і посади, віднесені до І–ІІІ категорії посад (такі посади визначено у ст. 14 Закону № 2493). Виходячи з норм ст. 56 Закону № 1700, наказом НАЗК від 17.06.16 р. № 2 затверджено Перелік посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків. Хоча в п. 6 цього Переліку містяться також посади, віднесені до нижчих категорій (ІV, V, VІ), серед них немає посад працівників, які призначаються на посади за конкурсом.

Тож до посадових осіб ОМС, які призначаються на посади за конкурсом, спеціальна перевірка не застосовується.

Особливі відомості, що мають надаватися кандидатами на посаду в ОМС

Згідно зі ст. 12 Закону № 2493 на посадовців ОМС поширюються вимоги та обмеження, установлені Законом № 1700. Так, вони зобов‘язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – декларація). Декларацію обов‘язково має подавати також кожен претендент на участь у конкурсі на вакантну посаду ОМС, включаючи осіб, які звільнились із посади держслужби чи ОМС (ст. 45 Закону № 1700).

З 01.01.17 р. до декларантів, зокрема, належать:

  • депутати всіх місцевих рад (сільських, селищних, міських, районних, обласних рад);
  • посадові особи місцевого самоврядування категорій 4–7 (керівники управлінь і відділів виконкомів, секретарі міських рад, міські голови міст районного значення, сільські та селищні голови тощо).

Щоб ретельно розібратись у тонкощах подання та оформлення декларації, радимо звернутися до роз‘яснення НАЗК від 11.08.16 р. № 3 (далі – Роз‘яснення № 3), у якому деталізовано ці питання.

Нагадаємо лише, що декларація подається особисто суб‘єктом шляхом заповнення електронної форми. Термін подання – не пізніше ніж до 00.00 1 квітня року, охоплює попередній звітний рік з 1 січня до 31 грудня включно.

Це означає, що до числа обов‘язкових документів, які подаються претендентами на посади в ОМС, крім перелічених вище в цій консультації, належить також згадана декларація.

Ключовим моментом є те, що декларація подається до призначення або обрання особи на посаду. Охоплює вона звітний період (з 1 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі). Декларація має містити інформацію станом на 31 грудня звітного року. Особами, які звільняються або ще не обрані на посаду до 1 квітня, декларація подається не пізніше дня звільнення. Наприклад, у разі звільнення з 17.03.17 р. декларацію потрібно подати до 16.03.17 р.

Якщо особа звільнилась з ОМС у 2016 році, а в подальшому планує брати участь у конкурсі на службу в ОМС у поточному році, вона обов’язково має подати декларацію за 2016 рік до 01.04.17 р.

І це ще не все. Конкурсні процедури, співбесіди, перевірки кандидатів на посади можуть тривати два місяці та більше (конкретизація цих строків зазначається в локальному положенні про конкурс відповідної ради). Перед призначенням на посаду переможець конкурсу подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.

Для прикладу, конкурс розпочався у грудні 2016 року. Особа, яка забажала взяти участь у конкурсі на зайняття вакантної посади, разом з іншими документами для участі в конкурсі подає декларацію за 2015 рік. Рішення про призначення прийнято в лютому поточного року. Тож кандидат на посаду має подати ще одну декларацію – за 2016 рік.

Якщо раніше особа не була держслужбовцем або ж не обіймала посади в ОМС (наприклад, працювала на підприємстві нормувальником чи завідувачем дитячого садка), законодавство не звільняє її від обов’язку щодо подання декларації. Тобто однозначна відповідь така: подавати декларацію потрібно, якщо особа є претендентом, щоб стати посадовцем ОМС.

Звертаємо особливу увагу на норму ч. 2 ст. 49 Закону № 1700, згідно з якою ОМС зобов‘язані перевіряти факт подання декларації посадовцями, які працюють або працювали в цьому органі, та повідомляти про випадки неподання декларації до НАЗК. В іншому разі питання розглядається спеціально уповноваженим суб‘єктом у сфері протидії корупції.

За несвоєчасне подання без поважних причин декларації встановлено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 50 до 100 НМДГ (тобто від 850 до 1 700 грн.) (ст. 1726 КУпАП). За умисне неподання декларації чи декларування завідомо недостовірних відомостей чекає кримінальна відповідальність, установлена ст. 3661 Кримінального кодексу, а саме позбавлення волі строком до двох років із позбавленням права обіймати певні посади на строк до трьох років.

Також читайте:

«Іспит кандидатів на посаду в органі місцевого самоврядування»

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 4