Попри очікування зменшення фіскальної уваги на питання організації праці, останнім часом почастішали випадки накладання адміністративних, фінансових та кримінальних санкцій на керівників установ за порушення трудового законодавства. Тому доцільним та актуальним видається висвітлення для спільноти кадровиків таких питань, як порядок перевірок Держпраці, підготовка до візиту державного інспектора праці, завчасне самостійне виправлення помилок у кадровій роботі тощо.
Нагадаємо, що перевірку суб’єктів господарювання щодо неоформлених працівників здійснює ДПС та її територіальні органи. Про це зазначено в пп. 37 п. 6 постанови КМУ від 06.03.2019 № 227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України».
Водночас штрафні санкції накладаються й Держпраці та її територіальними органами згідно з Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 № 509.
Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку штрафи можуть застосовуватися з таких підстав:
Слід зазначити, що сума штрафу залежить від розміру мінімальної заробітної плати (далі – МЗП). Законом від 02.12.2021 № 1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік» МЗП становить (у місячному розмірі): з 1 січня – 6 500 грн, з 1 жовтня – 6 700 грн. Штраф сплачується протягом одного місяця із дня прийняття постанови про його накладення.
Зверніть увагу! Відповідно до ст. 265 КЗпП у разі сплати юридичною особою 50 % розміру штрафу протягом 10 банківських днів із дня вручення постанови про його накладення така постанова вважається виконаною. |
Якщо штрафи не сплачуються в добровільному порядку, передбачено стягнення, а саме:
Нормативно-законодавчими актами, які обов’язково слід знати кадровикам і роботодавцям у зв’язку з перевірками як з боку ДПС, так і з боку Держпраці, на сьогодні є:
Щоб зменшити ймовірність неприємних сюрпризів від візиту державного інспектора праці, кадровик має чітко усвідомлювати, що критеріями перевірки Держпраці, серед іншого, є:
Як свідчить практика щорічних перевірок, роботодавці, які грубо порушували законодавство про працю, несуть кримінальну відповідальність за:
Про проведення планової перевірки державний інспектор праці (далі – інспектор) має письмово повідомити роботодавця (вказуючи дату початку та закінчення перевірки) не менш ніж за 10 днів до дня її початку (ч. 4 ст. 5 Закону № 877).
У разі якщо повідомлення про здійснення планової перевірки не буде завчасно отримано, роботодавець має право не допускати інспектора праці до її проведення. |
Нагадаємо, що, на відміну від планових, позапланові перевірки проводяться:
Проте інспектор має право лише ознайомити з підставою проведення позапланової перевірки безпосередньо перед її проведенням і надати копію відповідного направлення.
Водночас для позапланової перевірки мають бути підстави, які визначаються Законом № 877, а саме:
Зверніть увагу! Проведення позапланової перевірки з інших підстав, крім визначених Законом № 877, забороняється. |
Отже, під час проведення позапланової перевірки з’ясовують лише ті питання, потреба в перевірці яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням їх у направленні на проведення перевірки.
Щодо строків проведення перевірок зазначимо, що планова перевірка не може тривати понад 15 робочих днів, а позапланова – 10 робочих днів, якщо тільки інше не передбачено законом. Продовження строку як планової, так і позапланової перевірки не допускається.
Насамперед зауважимо, що відповідно до ст. 265 КЗпП за недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні накладається штраф у розмірі 3 МЗП, установленої законом на момент виявлення порушення (з 1 січня 2022 року це становить 19,5 тис. грн).
Роботодавець має пам’ятати про те, що інспектор під час перевірки:
Практика перевірок свідчить, що насамперед інспектори зазвичай цікавляться двома моментами: наявністю колдоговору та виконанням зафіксованих у ньому положень, а також веденням трудових книжок працівників. Підкреслимо, що згідно зі ст. 17 КЗпП у новоствореній установі колдоговір укладається за ініціативою однієї зі сторін у тримісячний строк після реєстрації установи, організації, якщо законодавством передбачено реєстрацію, або після рішення про заснування установи, якщо не передбачено її реєстрації.
Тому, оскільки сторонами колдоговору є роботодавець і трудовий колектив, а сам колдоговір може бути укладено за ініціативою будь-якої сторони, за відсутності такої ініціативи з боку трудового колективу притягнути роботодавця до відповідальності не можна, оскільки жоден нормативний акт не покладає на нього обов’язок ініціювати укладення цього договору.
Роботодавців або інших посадових осіб установи можна притягнути до відповідальності лише в разі їх ухилення від участі в переговорах щодо укладення, зміни або доповнення колдоговору (якщо такі переговори були ініційовані) за ст. 411 КУпАП, порушення чи невиконання зобов’язань щодо колдоговору за ст. 422 КУпАП чи ненадання ними інформації, потрібної для ведення колективних переговорів і здійснення контролю за виконанням колдоговорів згідно зі ст. 433 КУпАП.
З 10 червня 2021 року змінилися правила обліку трудової діяльності працівника. А саме Законом від 05.02.2021 № 1217-IX унесено зміни, зокрема, до ст. 48 КЗпП, згідно з якою облік трудової діяльності працівника здійснюється тепер в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Водночас ведення паперових трудових книжок не скасовується. Відповідно, не скасовуються й перевірки трудових книжок.
Інспектори праці зосереджують свою увагу на тому, чи ведуться трудові книжки в установі відповідно до вимог Інструкції № 58. Так, типовими порушеннями є недотримання п. 2.12 Інструкції № 58, згідно з яким після зазначення дати заповнення трудової книжки працівник своїм підписом засвідчує правильність унесених відомостей, а також п. 2.5 Інструкції № 58, за яким із кожним записом, що заноситься до трудової книжки на підставі наказу (розпорядження) про призначення на роботу, переведення та звільнення, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний ознайомити працівника під підпис в особовій картці, в якій має повторюватися запис із трудової книжки (вкладки).
Додамо, що особові картки (типова форма № П-2, затверджена спільним наказом Держкомстату та Міноборони від 25.12.2009 № 495/656) мають бути заведені на всіх працівників, що також перевіряється інспекторами. Крім того, інспектори перевіряють, чи відповідає кількість працівників обсягам виробництва, чи є розбіжності між фактичними показниками чисельності працівників і зарплати та показниками, зазначеними в поданій звітності. У такий спосіб виявляють тих, хто працює неофіційно.
Також звертається увага на стан оплати праці, тобто розмір зарплати та наявність заборгованості з її виплати. Підозру викликають роботодавці, які виплачують своїм працівникам МЗП (ознака виплат основної частини зарплати «у конвертах»).
За результатом проведеної перевірки інспектор складає акт, де фіксує всі виявлені порушення, а також витребовує документи, що підтверджують ці порушення, і пояснення від роботодавця (чи відповідальної особи) за певні дії. Акт має бути оформлено останнім днем проведення перевірки, а якщо роботодавець не згоден із фактами, викладеними в ньому, до них додаються заперечення, які мають бути підтверджені документально. Потім інспектор складатиме припис щодо усунення виявлених порушень, який підлягатиме обов’язковому виконанню установою з письмовим повідомленням про вжиті нею в установлений строк заходи.
У приписі вказуються порушення відповідно до висновків акта, а в його резолютивній частині окремо встановлюється строк усунення кожного з порушень із зазначенням строку письмового повідомлення щодо їх усунення.
Якщо строк усунення порушень перевищує один календарний місяць, установлюються вимоги про подання щомісячного письмового повідомлення на визначену дату до повного усунення зазначеного порушення. Один примірник акта та припису надаються роботодавцеві, а в разі неможливості особистого вручення (наприклад, у разі відмови від їх отримання) надсилаються рекомендованим листом із повідомленням про вручення (про це робиться відмітка із зазначенням причини).
Припис не передбачає застосування санкцій до роботодавця, але за невиконання викладених у ньому законних вимог інспектора праці щодо усунення виявлених порушень законодавства про працю у ст. 1886 КУпАП передбачено штраф від 850 до 1 700 грн. Контроль за виконанням припису з боку інспекторів є обов’язковим.
Після закінчення строку, установленого в приписі для усунення виявлених порушень, у інспекторів виникає право на проведення в установі повторної контрольної перевірки виконання припису. У разі виявлення порушень, які не були усунуті, обов’язково складається повторний припис. Після перевірки виконання припису інспектор аналізує виявлені правопорушення з обов’язковим подальшим реагуванням:
Насамкінець нагадаємо, що штрафи згідно зі ст. 265 КЗпП можуть накладатися на роботодавця на підставі рішення суду і без проведення перевірки Держпраці. Проте таке рішення має стосуватися оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, установлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи на умовах повного робочого часу, установленого в установі.
На практиці таке є можливим, якщо працівник самостійно звернувся до суду за захистом своїх трудових прав, а судова інстанція прийняла рішення про оформлення трудових відносин і встановила період роботи, чим підтвердила факт правопорушення. У такому разі штраф може бути накладений без проведення перевірки на підставі рішення суду.