Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Блокування, розблокування ПН/РК, оскарження рішення органу ДФС: алгоритм дій

03.06.2019 15390 0 5


Нагадаємо, що моніторингом ПН/РК є сукупність заходів і методів роботи контролюючих органів, які дозволяють виявити (за результатами аналізу даних, що є в інформаційних ресурсах ДФС, та/або обробки й аналізу податкової інформації) об’єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства (п. 2 Порядки № 117/1). Говорячи звичною мовою, моніторинг виявляє ті ПН/РК, які оформлені на операції, що викликають підозри в їх правомірності.


До п. 3 Порядку № 117/1 були внесені зміни, які привели до посилення відсікаючих критеріїв. Тобто тих критеріїв, які виводять ПН та РК з-під моніторингу. І тепер під моніторинг підпадають ПН та РК, які раніше не «моніторилися». Зміни, унесені до Порядків № 117/1, № 117/2, № 117/3, набули чинності з 11.05.19 р.

На замітку! Огляд змін до цих Порядків і самі оновлені кодифіковані Порядки ви можете знайти в «Змінено порядок зупинення реєстрації ПН/РК: що чекає платників ПДВ».

На які критерії перевіряються ПН/РК?

ПН/РК перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податків, критеріям ризиковості здійснення операцій і показникам позитивної податкової історії платника (п. 4 Порядку № 117/1).

Коли реєстрація ПН/РК не буде зупинена?

Реєстрація ПН/РК не буде зупинена, якщо за результатами їх перевірки виявиться, що:

  • ПН/РК відповідає одній з відсікаючих ознак, наведених у п. 3 Порядку № 117/1;
  • ПН/РК не відповідає жодному з відсікаючих критеріїв, але при цьому платник ПДВ відповідає хоча б одній з ознак, що дають право на позитивну податкову історію (п. 7 Порядку № 117/1, Лист № 960).

Підказка! Дізнатися про те, чи є у вас позитивна податкова історія, можна в електронному кабінеті, розділ СМКОР.

У таблицях 1–4 ви знайдете всю необхідну інформацію із цього питання.

Таблиця 1. Аналіз відсікаючих критеріїв

№ п/п

Пункт Порядку № 117/1

Було (до 11.05.19 р.)

Стало (після 11.05.19 р.)

Висновки

1

2

3

4

5

1

Пп. 1 п. 3

Не підпадає під моніторинг ПН, яка не підлягає видачі покупцеві та/або складена на операцію, звільнену від обкладення ПДВ

Критерій не змінився, тобто зазначені ПН не блокувалися до 11.05.19 р. і не блокуватимуться після цієї дати

2

Пп. 2 п. 3

Не підпадає під моніторинг ПН/РК (крім від’ємного РК) при одночасному дотриманні таких умов:

– обсяг постачань за поточний місяць (включаючи ПН/РК, подані на реєстрацію) не перевищує 500 000 грн.;

– обсяг постачань одному контрагентові протягом місяця не перевищує 50 000 грн.;

– керівник підприємства посідає аналогічну посаду не більше ніж у трьох платників податків

Не підпадає під моніторинг ПН/РК (крім від’ємного РК) при одночасному дотриманні таких умов:

– обсяг постачань за поточний місяць (включаючи ПН/РК, подані на реєстрацію) не перевищує 500 000 грн.;

– обсяг постачань одному контрагентові протягом місяця не не перевищує 50 000 грн.;

– сума податкових зобов’язань з ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої при митному оформленні імпортного товару), сплачена в попередньому місяці, перевищує 20 000 грн.;

– керівник підприємства обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох платників податків

Унесене доповнення до цього критерію збільшує кількість платників, чиї ПН та РК тепер підпадатимуть під моніторинг і відповідно під загрозу зупинки реєстрації.

Щоб сума податкових зобов’язань до сплати становила більше 20 000 грн., сума в ряд. 9 декларації повинна перевищувати суму в ряд. 17 більше ніж на 100 000 грн.

Увага! Стосовно від’ємних РК нічого не змінилося, вони як і до 11.05.19 р. відразу йдуть під моніторинг

3

Пп. 3 п. 3

Не підпадає під моніторинг ПН/РК (крім від’ємного РК) при одночасному дотриманні умов:

– так зване податкове навантаження перевищує 5 % (D > 0,05);

– сума ПДВ, зазначена в ПН/РК у звітному періоді з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК, менша від найбільшої місячної суми ПДВ за попередні 12 місяців, збільшеної на 40 % (Р < Рм х 1,4)

Не потрапляє під моніторинг ПН/РК (крім від’ємного РК) при одночасному дотриманні таких умов:

– так зване податкове навантаження перевищує 5 % (D > 0,05);

– сума ПДВ, зазначена в ПН/РК у звітному періоді з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК, менша від найбільшої місячної суми ПДВ за попередні 12 місяців, збільшеної на 40 % (Р < Рм х 1,4);

– загальна сума податкових зобов’язань з ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої при митному оформленні імпортного товару), сплачена за останні 12 к. міс., що передують місяцю, за який складена ПН/РК, становить більше 400 000 грн.

Тепер крім дотримання податкового навантаження й обмеження обсягу постачань додана умова про суму сплачених податкових зобов’язань (у середньому по 33 400 грн. на місяць).

Завважимо, що для категорії платників, які дотримують зазначене податкове навантаження, такий обсяг податкових зобов’язань до сплати може виявитися цілком прийнятним

Таблиця 2. Дії платника ПДВ у разі зупинки реєстрації ПН/РК

№ п/п

Покрокові дії

Коментар

1

2

3

1

Крок 1. Підготовка пояснень і копій документів

У квитанції, яку отримує платник ПДВ як підтвердження блокування реєстрації ПН/РК, йому буде запропоновано надати пояснення і копії документів, які необхідні для прийняття ДФС рішення про розблокування ПН/РК. Перелік документів, копії яких потрібно надати органу ДФС, наведений у п. 14 Порядку № 117/1, це:

– договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, і додатки до них;

– договори, довіреності, акти, якими оформляються повноваження осіб, що отримують продукцію у постачальників для здійснення операції;

– первинні документи, що підтверджують постачання (придбання) товарів (послуг), зберігання, транспортування, навантаження-розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у т. ч. рахунки-фактури, інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм і галузевої специфіки, накладні;

– розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

– документи для підтвердження відповідності продукції (декларації відповідності, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Крім копій документів слід подати також і письмове пояснення для підтвердження реальності господарської діяльності платника податків. Зокрема, у поясненні потрібно навести таку інформацію: про основні напрями діяльності підприємства, про матеріально-технічні та трудові ресурси, необхідні для ведення господарської діяльності.

Документи і пояснення для розблокування ПН/РК готує особа, яка оформила ПН/РК, у т. ч. й у разі, коли зупинено реєстрацію від’ємного РК (ЗІР, категорія 101.17). При підготовці копій документів слід пам’ятати, що:

– якість сканування повинна бути такою, щоб документ можна було прочитати. Як показує практика, неякісно відскановані документи не будуть прийняті органом ДФС, а значить, не буде прийняте і рішення про розблокування ПН/РК;

– кожен документ слід підготувати у форматі PDF обсягом не більше 2 Мб

2

Крок 2. Подача документів

Майте на увазі, що:

  1. Письмові пояснення і копії документів подаються платником ПДВ в електронній формі. У файлах у форматі J(F) 1312602 та J(F) 1360102.
  2. Пояснення і копії документів не потрібно завіряти печаткою підприємства і підписом керівника. Адже вони подаються у відсканованому вигляді у форматі PDF у вигляді окремих додатків до Повідомлення, з накладенням на них кваліфікованого електронного підпису і печатки (за наявності) (ЗІР, категорія 101.17).
  3. Платник ПДВ може подати один пакет документів до декількох заблокованих ПН/РК, якщо заблоковані ПН/РК складені на одного отримувача за одним і тим самим договором або в заблокованих ПН/РК відображені операції з однаковими кодами УКТЗЕД або ДКПП.
  4. Строк подання копій документів і пояснень обмежений. Так, платник ПДВ може подати їх протягом 365 к. д., що настають за датою оформлення заблокованої ПН/РК (п. 15 Порядку № 117/1)

Питання, пов’язані із зупинкою реєстрації ПН/РК

1

Чи є подання копій документів і пояснень обов’язковою процедурою? І що може загрожувати платникові ПДВ за рішення не подавати документи для розблокування ПН/РК?

Подання документів для розблокування ПН/РК – це право, а не обов’язок платника ПДВ (п. 15 Порядку № 117/1). Тобто покарання за неподання документів законодавчо не передбачене. Також на період зупинки реєстрації ПН/РК до прийняття рішення про відновлення реєстрації органом ДФС штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК не застосовуються (п. 1201.1, 1201.2 ПК). Разом з тим не варто забувати про норму п. 1201.2 ПК: якщо на дату перевірки органом ДФС виявлені не зареєстровані в ЄРПН ПН або РК, то на платника ПДВ накладається штраф у розмірі 50 % від суми ПДВ. І якщо платник ПДВ не робив ніяких дій для того, щоб розблоковувати ПН/РК, тобто не подав копії документів і пояснення до закінчення 365 к. д. з дати оформлення заблокованої ПН/РК, тоді ДФС, скоріше за все, застосує до нього санкції на підставі п. 1201.2 ПК.

Тому рекомендуємо платникові ПДВ усе ж таки подавати документи на розблокування ПН/РК. Тоді у нього будуть аргументи для оскарження рішення органу ДФС у разі застосування до нього санкцій на підставі п. 1201.2 ПК.

Також слід пам’ятати, що рішення не подавати документи для розблокування ПН/РК не звільняє платника ПДВ від декларування податкових зобов’язань. А якщо в декларації звітного періоду будуть відображені податкові зобов’язання за незареєстрованою ПН, то в СЕА виникає показник Перевищ і, відповідно, зменшується ліміт реєстрації

2

Реєстрація ПН/РК зупинена, платник ПДВ вирішив подати ПН/РК на реєстрацію повторно. Чи загрожують йому якісь неприємності?

У цьому випадку може бути два варіанти розвитку подій:

1. Повторна ПН/РК реєструється в ЄРПН.

Це сприятливий варіант, який можливий з різних причин: наприклад, до моменту подання повторної ПН/РК показники діяльності платника дозволили ПН/РК підпасти під відсікаючі критерії, або ж платник ПДВ почав відповідати критеріям, що дозволяють отримати позитивну податкову історію. Проте у платника ПДВ є ПН або РК, реєстрація яких зупинена. Звичайно, їх можна розглядати як помилково подані на реєстрацію, і у цьому випадку копії документів і пояснення подавати не потрібно. Можна подати до ДФС пояснення, де зазначити, що ПН/РК були оформлені помилково на неіснуючу операцію (ЗІР, категорія 101.17).

2. Реєстрація повторної ПН/РК зупинена.

У цьому випадку платник ПДВ отримає вже два комплекти заблокованих ПН/РК і відповідно за одним з них доведеться подавати пакет документів для розблокування, а інший потрібно буде класифікувати як помилковий.

Висновок. Перш ніж прийняти рішення про повторну відправку ПН/РК у разі зупинки реєстрації попереднього документа, слід зважити всі «за» і «проти». І якщо ви зрозумієте, що ніяких гарантій реєстрації повторного документа немає, тоді його краще не відправляти

3

ПН/РК були розблоковані. Коли може бути застосований штраф за їх несвоєчасну реєстрацію?

За ситуації, коли реєстрація ПН/РК поновлюється (з різних причин – за рішенням ДФС або за рішенням суду), відповідальність за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК починає застосовуватися до платника ПДВ з наступного дня після дати прийняття рішення органом ДФС або дати задоволення скарги чи позову платника ПДВ.

І якщо в разі відновлення реєстрації ПН/РК у платника ПДВ не вистачатиме ліміту для їх реєстрації, то ДФС застосує штраф згідно з п. 1201.1 ПК (ЗІР, категорія 101.27)

4

Як відображаються в декларації дані про заблоковані ПН/РК?

Зупинка реєстрації ПН та РК на збільшення суми компенсації вартості товарів (послуг) не звільняє постачальника від обов’язку відобразити дані цих документів у декларації того звітного періоду, у якому вони були оформлені. При цьому якщо на дату подання декларації ПН не буде зареєстрована в ЄРПН, то в додатку 5 крім таблиці 1 потрібно заповнити таблицю 1.1, де зазначити дані про незареєстровану ПН. А якщо на дату подання декларації не буде зареєстрований РК, тоді крім таблиці 1 у додатку 1 потрібно заповнити ще й таблицю 1.1, у якій зазначити дані про незареєстрований РК. Завважимо, що після відображення в декларації незареєстрованої ПН або додатного РК у СЕА виникає показник Перевищ і, відповідно, зменшується ліміт реєстрації. Дані від’ємного РК постачальник зможе відобразити в декларації тільки після його реєстрації в ЄРПН.

Покупець у разі зупинки реєстрації ПН/РК відображає в декларації тільки показники від’ємного РК. Відобразити податковий кредит з ПН або збільшити податковий кредит на підставі додатного РК покупець зможе тільки після їх реєстрації

Зміни, унесені до Порядків № 117/2 та № 117/3, вплинули на механізм прийняття рішення комісією ДФС, а також на порядок оскарження рішення органу ДФС. На запитання, комісією якого рівня прийматиметься остаточне рішення про долю ПН/РК, тепер впливає не тільки обсяг постачань, але й статус платника податків (відповідає він критеріям ризиковості чи ні).

Таблиця 3. Процедура прийняття рішення комісіями органу ДФС

№ п/п

Категорія платника ПДВ

Хто приймає рішення

Строк прийняття рішення

1

2

3

4

1

Платники, у яких обсяг постачань, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці в ЄРПН, з урахуванням відправленої на реєстрацію ПН/РК становить менше 30 млн грн. і які на дату зупинки реєстрації ПН/РК не відповідали критеріям ризиковості платника податків

Комісія регіонального рівня

Протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів

2

Платники, у яких обсяг постачань, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці в ЄРПН, з урахуванням відправленої на реєстрацію ПН/РК становить 30 млн грн. і більше та/або які на дату зупинки реєстрації ПН/РК відповідали критеріям ризиковості платника податків

Комісія регіонального рівня з подальшою передачею справи на розгляд комісії центрального рівня, яка може прийняти інше рішення

Комісією регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів.

Комісія центрального рівня приймає рішення протягом 7 робочих днів, що настають за днем отримання документів і пояснень, але не раніше дати отримання рішення від комісії регіонального рівня

3

Платники, у яких обсяг постачань, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці в ЄРПН, з урахуванням відправленої на реєстрацію ПН/РК становить менше 30 млн грн. і які на дату зупинки реєстрації ПН/РК відповідали критеріям ризиковості платника податків

Порядок оскарження рішення комісій тепер залежить від того, якою комісією було прийняте рішення про відмову в реєстрації ПН/РК (регіонального або центрального рівня).

Таблиця 4. Процедура оскарження рішення комісії органу ДФС

№ п/п

Ким винесене рішення

Як оскаржити

Коментар

1

2

3

4

1

Комісія регіонального рівня

Рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК може бути оскаржене:

1. В адміністративному порядку – скарга (за формою J(F) 1313202) подається протягом 10 к. д. з дня набуття чинності рішення комісії органу ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК. Якщо останній день строку оскарження припадає на вихідний, неробочий або святковий день, тоді скаргу можна подати найближчого робочого дня (п. 3 Порядку № 117/3).

Строк подання скарги може бути продовжений за підставами, передбаченими п. 102.6 ПК, тобто у випадку, якщо платник податків: перебував за межами України; перебував у плаванні на морських судах за межею України у складі команди (екіпажу) таких суден; перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду; був визнаний за рішенням суду без вісти відсутнім або перебував у розшуку; мав обмежену свободу пересування у зв’язку з ув’язненням або полоном на території інших держав або унаслідок інших обставин непереборної сили.

Усі ці обставини платник податків повинен підтвердити документально (п. 2 розд. III Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 20.10.17 р. № 861).

Скарга подається в електронному вигляді за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку № 117/3 (форма оновлена 11.05.19 р.).

Важливий нюанс! Не можна одночасно оскаржити рішення комісії і в адміністративному, і в судовому порядку. Тобто якщо вже був поданий позов до суду, то адміністративне оскарження неможливе (п. 56.18 ПК, п. 4 Порядку № 117/3);

2. У судовому порядку – загальний строк для звернення до адміністративного суду становить 6 місяців. Це зазначено в ч. 2 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства). Але в цій самій статті сказано, що іншими законами можуть установлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду. Таким іншим законом у цьому випадку є ПК, а саме його п. 56.18. Там передбачено, що рішення контролюючого органу (у нашому випадку це ДФС) може бути оскаржене в суді в межах строків давності, установлених ст. 102 ПК (тобто протягом 1 095 днів)

Стосовно процедури оскарження рішення комісії регіонального рівня нічого не змінилося.

Проте коло платників, рішення щодо ПН/РК яких приймається комісією регіонального рівня, звузилося через додаткової умови – не відповідати критеріям ризиковості платника податків

2

Комісія центрального рівня

Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК може бути оскаржене тільки в судовому порядку (п. 27 Порядку № 117/1). Тобто після внесення змін до Порядку № 117 платники ПДВ, яким відмовила в реєстрації їх ПН/РК комісія центрального рівня, не можуть удатися до процедури адміністративного оскарження

Увага! Новий порядок оскарження рішення комісії центрального рівня суперечить пп. 56.23.1 ПК. Ця норма передбачає можливість подання скарги на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Причому ніяких застережнь та умов про те, якою комісією ця постанова винесена, ПК не містить

Скорочення, використані в матеріалі:

Порядок № 117/1 – Порядок зупинки реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

Порядок № 117/2 – Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;

Порядок № 117/3 – Порядок розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;

  • Лист № 960 – лист ДФС від 21.03.18 р. № 960/99-99-07-18 «Перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку, які визначені ДФС та узгоджені Міністерством фінансів України»;
  • ПН – податкова накладна; РК – розрахунок коригування; к. міс. – календарний місяць; к. д. – календарний день.
Таблиця1_Аналіз відсікаючих критеріїв.docx
Завантажити
Таблиця2_Зупинка_реєстрації_ПН_РК.docx
Завантажити
Таблиця3_Процедура_прийняття_рішення_ДФС.docx
Завантажити
Таблиця4_Оскарження_рішення_ДФС.docx
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали