Верховна Рада України 17 червня 2025 року ухвалила Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» (законопроект реєстр. № 13271-1).
Прийнятим Законом України пропонується:
1) у статті 1726 «Порушення вимог фінансового контролю» КУпАП збільшити порогове значення суми, за якої наступатиме адміністративна відповідальність за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а саме від 150 (454 тис. грн.) до 750 (2,271 млн. грн.) прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
На сьогодні такий поріг встановлено на рівні від 100 (302 тис. грн.) до 500 (1,514 млн. грн.) прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
2) у статті 3662 «Декларування недостовірної інформації» КК України збільшено порогові значення:
3) зменшено порогове значення розміру активів, набуття яких дає підстави для притягнення до відповідальності за статтею 3685 «Незаконне збагачення»
КК України, а саме встановити три тисячі прожиткових мінімумів пожиткових мінімумів для працездатних осіб (9,084 млн. грн.);
На сьогодні це шість тисяч п’ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (9,841 млн.грн).
Крім того, примітку до цієї статті, яка визначає, хто є особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, пропонується розширити (уточнюється, що члени ВЛК та колишніх МСЕК також є суб’єктами покарання за незаконне збагачення);
4) внесено змінити до пункту 3 частини третьої статті 216 КПК, який регулює підслідність справ детективів органів БЕБ, також збільшено розмір предмета кримінальних правопорушень, передбачених пунктом 2 частини п’ятої статті 216 КПК України, яким визначається підслідність Національного антикорупційного бюро України;
5) внесено зміни до статті 290 ЦПК України, згідно з якими позов пред’являється щодо активів якщо різниця між їх вартістю і законними доходами особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у сімсот п’ятдесят і більше (2,271 млн. грн і більше) разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
На сьогодні у п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1,514 млн. грн.);
6) статтю 59 Закону України «Про запобігання корупції» доповнено частиною четвертою, яка передбачає, що строк зберігання відомостей в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, становить:
Також пропонується важливе уточнення, що після завершення строків, визначених цією частиною, відомості про особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, підлягають виключенню;
7) змінами до Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» пропонується, що Збройні Сили України та інші військові формування не можуть комплектуватися особами, які обвинувачуються у скоєнні тяжкого або особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення та кримінальне провадження стосовно яких перебуває на стадії судового провадження.
Запропоновані Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» норми є прямою відповіддю на висновки Європейського суду з прав людини і спрямовані на приведення української антикорупційної системи у відповідність до стандартів Європейської конвенції з прав людини.
https://www.rada.gov.ua