Як в умовах воєнного стану ефективно здійснювати постійний оперативний контроль з боку органів державної влади за надходженням і витрачанням коштів благодійної та інших видів допомог органами місцевого самоврядування? Як реалізовувати нагальні завдання щодо швидкого відновлення інфраструктури громад за рахунок цих коштів, які по факту є додатковими надходженнями місцевих бюджетів? Давайте разом проаналізуємо чинну нормативну базу цих процедур, а також спробуємо сформулювати пропозиції, які б дозволили зробити цей процес більш оперативним.
Через збройну агресію російської федерації проти України переважна більшість демократичного світу допомагає Україні у подоланні її наслідків. Окрім військово-технічної допомоги, важливим різновидом підтримки України є гуманітарна допомога, інші види благодійництва, а також гранти. Сьогодні в Україні зареєстровано представництва більшості світових благодійних та гуманітарних організації, які ставлять за мету відновлення зруйнованої інфраструктури, підтримку внутрішньо переміщених осіб та інші, у тому числі гуманітарні проекти. Бенефіціаром таких проектів зазвичай виступають органи місцевого самоврядування.
Переважна більшість такої допомоги надається у грошовій формі, яка є наразі суттєвою допомогою місцевому самоврядуванню. Ці кошти - чималі. Проте з боку благодійних організацій (донорських структур чи їх представництв) неодноразово висловлюються зауваження щодо затримки із використанням таких коштів з боку громад. Перш за все, це відбувається через особливості вітчизняного законодавства або через відсутність коштів на єдиному казначейському рахунку, а також затримки проплат через необхідність дотримання черговості платежів органами казначейства. Хоча по факту благодійні кошти, що надходять в громади, є залученими. Варто відзначити, що кошти, які надаються у вигляді благодійної допомоги, могли б бути у рази більшими, якби для цього було забезпечено ряд умов. У першу чергу, на рівні національного законодавства.
Так, особливості казначейського обслуговування органів місцевого самоврядування, їх комунальних закладів і установ визначає постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (далі - Постанова №590), якою фактично встановлюється черговість платежів, що здійснюються місцевими бюджетами.
Переважна більшість допомоги може надаватись та надається у вигляді цільових коштів, згідно з цілями, визначеними грантодавцем чи благодійною організацією або фондом. Проблемою на сьогодні є те, що грантові/благодійні кошти, одержані розпорядниками бюджетних коштів, потрібно включити відповідно до чинного законодавства до доходів місцевого бюджету. Далі ці кошти використовуються в порядку, встановленому бюджетним законодавством (на умовах, в тому числі, визначених постановою №590).
Враховуючи, що витрати органи місцевого самоврядування можуть здійснювати у відповідності до цілей, визначених в пункті 19 Постанови №590, та згідно з відповідною чергою, виникає ситуація, коли отримувачі грантової чи благодійної допомоги в особі органів місцевого самоврядування не можуть гарантувати дотримання строків її реалізації надавачу, а також своєчасність її надходження до кінцевого бенефіціара. Це створює ситуацію, коли за наявності, з одного боку, значних фінансових ресурсів в якості допомоги від представників світової спільноти, а з іншого - завдань, які стоять в тому числі перед територіальними громадами, і вимагають оперативного їх вирішення, є неможливим фактичне отримання цих коштів та використання їх на ті цілі, на які вони надаються.
З урахуванням зростання обсягів благодійної (в тому числі гуманітарної) та інших видів допомог, що можуть передаватись органам місцевого самоврядування та органам державної влади у грошовій формі, пропонується постанову Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» доповнити пунктом 19-2 такого змісту:
Також з метою своєчасної та в повному обсязі реалізації коштів, що отримуються органами державної влади та органами місцевого самоврядування в якості благодійної/грантової допомоги, пропонується в підпункт 1) пункту 19 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» доповнити після слів “Ради національної безпеки і оборони України, Офісу Президента України;” такими словами:
Реалізація вищезазначених змін дозволить здійснювати постійний оперативний контроль з боку органів державної влади за надходженням і витрачанням коштів благодійної та інших видів допомог органами місцевого самоврядування та органами державної влади, а також швидко реалізовувати нагальні завдання за рахунок цих коштів, які по факту є додатковими надходженнями місцевих бюджетів за рахунок благодійних джерел. Особливо актуальним це є в умовах воєнного стану та необхідності швидкого відновлення громад або реалізації інших благодійних чи гуманітарних проектів.
https://decentralization.gov.ua