Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Публічні закупівлі: роз’яснення для громад

06.12.2022 174 0 1

Експерти Програми USAID DOBRE зібрали найбільш поширені питання щодо особливостей здійснення публічних закупівель, які надійшли від територіальних громад у листопаді 2022 року та розробили відповідні роз’яснення.

У роз’ясненні наведені відповіді на наступні питання: 

Яким закупівельним законодавством на сьогодні ми керуємось. Чи можливим є продовження здійснення закупівель по 169 Постанові КМУ.
Чи необхідно тепер оприлюднювати інформацію про всі закупівлі у річному плані закупівель. У яких випадках потрібно оприлюднювати звіти про договори про закупівлю.
Яким чином закупити природний газ на січень-березень 2023 року за пільговою ціною? Проводити відкриті торги чи укладати прямий договір. У роз’ясненні наведено варіанти здійснення закупівель в залежності від вартості.
Чи необхідно застосовувати вимоги по локалізації під час закупівлі генераторів вартістю понад 200 тис. грн.

 
Відповіді на поширені питання замовників щодо здійснення закупівель

Експерти Програми USAID DOBRE узагальнили відповіді на ряд запитань замовників, які потребували роз’яснень/консультацій протягом листопада 2022 року.

 «Яким закупівельним законодавством на сьогодні ми керуємось? Чи можливим є продовження здійснення закупівель по 169 Постанові КМУ?».
Станом на кінець листопада 2022 року під час здійснення закупівель замовники (в тому числі органи місцевого самоврядування, комунальні підприємства та заклади в структурі громад) керуються Законом України «Про публічні закупівлі» з врахуванням особливостей, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 року №1178. Для всіх замовників (окрім замовників у сфері оборони) встановлені однакові умови здійснення закупівель та однакові пороги для визначення процедур закупівель, незалежно від того, чи це звичайні замовники, чи замовники-монополісти.

Постанова КМУ від 28.02.2022 року №169 втратила чинність 15 листопада 2022 року. Проте замовникам потрібно пам’ятати, що вони все одно зобов’язані прозвітувати про всі раніше укладені договори згідно вимог Постанови 169, по яких ними ще звітів не було оприлюднено раніше.

А державні замовники у сфері оборони, їх служби, а також військові частини, організації, установи, заклади, що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів, відтепер здійснюють закупівлі відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі» з врахуванням особливостей, затверджених постановою КМУ від 11 листопада 2022 р. № 1275.

 «Чи необхідно тепер інформацію про всі закупівлі оприлюднювати у річному плані закупівель? У яких випадках потрібно оприлюднювати звіти про договори про закупівлю?»
Дійсно, на відміну від закупівель, які замовники раніше здійснювали згідно з умовами постанови КМУ №169, станом на сьогодні інформацію про всі заплановані закупівлі необхідно оприлюднювати у річному плані закупівель. Нагадуємо, що відповідно до частини 10 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі», планування закупівель та формування річного плану закупівель в електронній системі закупівель є виключною функцією уповноваженої особи.

Щодо оприлюднення звітів про договори про закупівлю: пунктом 11 постанови КМУ  №1178, яка встановлює особливості застосування норм Закону України «Про публічні закупівлі», визначено наступне: «У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель». А в пункті 3-8 прикінцевих положень Закону України «Про публічні закупівлі» визначено вимогу лише щодо оприлюднення звітів про договори про закупівлю у випадках, коли вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис.грн. При чому термін оприлюднення встановлено новий – не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення договору.

Таким чином, оприлюднювати звіти про договори про закупівлю замовники зобов’язані лише у випадках укладення договорів без використання електронної системи вартістю, що дорівнює або перевищує 50 тис. грн. Натомість оприлюднювати інформацію у річному плані закупівель необхідно по всіх запланованих закупівлях.

«Яким чином закупити природний газ на січень-березень 2023 року за пільговою ціною? Проводити відкриті торги чи укладати прямий договір?»
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 812 на ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» покладено спеціальні обов’язки щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладам охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) до 31 березня 2023 року за ціною 16390 гривень за 1000 куб. метрів газу (без врахування вартості транспортування). Проте, враховуючи те, що ринок газу в країни все одно продовжує функціонувати, Закон України «Про публічні закупівлі» не дозволяє замовникам укласти прямі договори з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» на будь-яку суму.

Щоб укласти договір на постачання природного газу з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» на січень-березень 2023 року, замовникам спочатку потрібно розрахувати очікувану закупівлі газу на весь 2023 рік. Якщо ця річна очікувана вартість є меншою 100 тис.грн. – можна сміливо звертатися до постачальника для укладення договору. Проте, якщо річна потреба на 2023 рік перевищує 100 тис.грн. – попередньо необхідно оголосити процедуру відкритих торгів, незалежно від того, яку очікувану вартість має закупівля на період січень-березень. І лише після її відміни через відсутність учасників (ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» не братиме участь у тендері, а інші учасники не зможуть запропонувати таку ціну, та, скоріш за все, на тендер не подадуться), замовники, на підставі п.п.6 пункту 13 Особливостей (Постанова №1178 КМУ) отримають право укласти прямий договір про закупівлю. Отже, необхідність проводити процедуру закупівлі ми визначаємо виходячи з річної потреби, а саму закупівлю за визначеною процедурою проводимо на потребу лише 3 перших місяців року.

Пунктом 29 Особливостей (постанова КМУ №1178) визначено: «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються». Отже, вимоги щодо відповідності учасників кваліфікаційним критеріям наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій і наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, замовники в тендерній документації не встановлюють.
Пунктом 28 Особливостей (постанова КМУ №1178) визначено: «Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів». Замовникам варто в тендерній документації встановити умову, щодо не прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою за очікувану вартість.
Відповідно до п.п.6 пункту 13 Особливостей (постанова КМУ №1178), замовники мають право укласти договір без використання електронної системи закупівель, якщо попередньо було відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі. Таким чином, для спрощення майбутнього укладення договору з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», в тендерній документації процедури відкритих торгів не варто встановлювати значну кількість вимог до учасників, адже пізніше доведеться всі ці вимоги виставляти до з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» під час укладення договору.
 
«Чи необхідно застосовувати вимоги по локалізації під час закупівлі генераторів вартістю понад 200 тис. грн.?»
Ще кілька днів тому наша відповідь була б однозначна – «Так». Адже пунктом 6-1 розділу Х Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що під час закупівлі товарів з визначеного переліку (який містить, зокрема, дизель-генераторні установки та генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням), коли вартість предмету закупівлі перевищує 200 тис.грн., необхідно вимагати наявність ступеня локалізації не менше 10%. При чому, незалежно від того, чи замовник здійснює процедуру закупівлі, чи укладає прямий договір з постачальником без використання електронної системи, або й використовує електронний каталог.

Проте, 12 листопада 2022 року набула чинності постанова КМУ від 11.11.2022р. №1261

Даною постановою визначено, що «положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення” Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення закупівлі товару, включеного до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224».

Здавалось би, що законодавець вирішив звільнити від вимог по локалізації лише товари, необхідні для боротьби з пандемією коронавірусу. Проте, ще 09 листопада 2022 року КМУ прийняв постанову №1260, якою додав до переліку товарів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, зокрема, електрогенераторні установки. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1...

Таким чином, сьогодні ми закуповуємо генератори (а також і всі інші товари, визначені у постанові КМУ №224) без встановлення вимог по локалізації незалежно від вартості предмету закупівлі.

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу