Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Онлайн-оформлення лікарняних: особливості та процедура здійснення

04.08.2021 216 0 1

Із 04 червня в Україні запроваджено цільову модель формування та видачі е-лікарняних. Це стало можливим завдяки наказу МОЗ від 01.06.2021 р. № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» (далі – Наказ № 1066). При цьому, із червня по кінець серпня в Україні діє перехідна модель впровадження е-лікарняних. Вона передбачає, що упродовж цього часу медичні заклади будуть формувати як медичні висновки про тимчасову непрацездатність, так і видавати паперові листки непрацездатності.

Під час перехідного періоду обидва види документів (сформований е-лікарняний, паперовий листок непрацездатності) є підтвердженням встановленого факту тимчасової непрацездатності працівника, підставою для звільнення його від роботи та для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, як за рахунок коштів роботодавця, так і за рахунок коштів Фонду.

Запровадження е-лікарняних дасть можливість суттєво економити бюджетні кошти завдяки мінімізації корупційних ризиків видачі необґрунтованих лікарняних, а також спрощенні процесу отримання страхових виплат. Адже електронні листки непрацездатності формуються в Електронному реєстрі листків непрацездатності (далі – Е-реєстр) на підставі медичних висновків про тимчасову непрацездатність, які вносить лікуючий лікар у Реєстр медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я (далі – Реєстр). Реєстр формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем інформації, що міститься в ньому.

Для працівника та роботодавця сформований е-лікарняний стає доступним для перегляду у день його створення у відповідних кабінетах на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

На період перехідної моделі, з 04 червня до 01 вересня 2021 року, лікарі закладів охорони здоров’я мають право видавати паперові листки непрацездатності, а також формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність з подальшою трансформацією їх у е-лікарняний.

Так, якщо у медичному закладі з’явилася технічна можливість формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність, тоді із моменту формування першого медичного висновку цьому медичному закладу заборонено видавати паперові листки непрацездатності. Однак із цього правила є також виключення.

Якщо у пацієнта вже відкритий листок непрацездатності за паперовою формою за одним випадком тимчасової непрацездатності, то такий листок непрацездатності продовжують до його закриття виключно в паперовій формі. При цьому не важливо, у якому медичному закладі продовжує лікування пацієнт, тобто навіть тоді, якщо медичний заклад уже перейшов на формування медичних висновків у Реєстрі.

Окрім цього, до 01 вересня 2021 року, відповідно до Наказу № 1066, виключно паперові листки непрацездатності видаватимуть у випадку тимчасової непрацездатність за категорією «вагітність та пологи», а також тимчасової непрацездатності пацієнтів, яка виникла внаслідок захворювання на ВІЛ, або внаслідок психічного розладу.

Для того, щоб лікар мав змогу виписати висновок про непрацездатність, працівник повинен прийти на огляд до лікаря. Лікар створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність у Реєстрі та завіряє його кваліфікованим електронним підписом (далі – КЕП). Звідти за кілька секунд виписаний лікарем висновок потрапляє до Реєстру Пенсійного фонду. Саме тут і формується електронний листок непрацездатності, тобто той документ, який слугує для нарахування соціальних виплат. При цьому дати відкриття та закриття листка непрацездатності будуть відповідати датам початку та закінчення періоду дії медичного висновку, на підставі якого він сформований.

Сформований е-лікарняний у день створення (відкриття) стає доступним для перегляду в кабінеті страхувальника та застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ. Однак до дати закінчення періоду дії (закриття) листка непрацездатності він не може передаватися до страхувальника як підстава для нарахування виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням.

Інформацію про сформований листок непрацездатності працівник може перевірити в особистому кабінеті з використанням вебпорталу електронних послуг ПФУ. Для цього потрібно зайти у пункт меню «Мої листки непрацездатності».

Працівникам більше не потрібно нести на роботу паперовий листок непрацездатності, щоб підтвердити період їх тимчасової непрацездатності. Адже роботодавці бачитимуть необхідну інформацію про е-лікарняні в особистому електронному кабінеті страхувальника (роботодавця) на вебпорталі Пенсійного фонду України.

Однак це не означає, що працівник не повинен проінформувати свого роботодавця про причину своєї відсутності на роботі. Після оформлення лікуючим лікарем електронного медичного висновку (коли автоматично відбувається відкриття е-лікарняного), працівник має повідомити про це свого роботодавця будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном, електронною поштою тощо. А вже після закриття е-лікарняного, він стає підставою для призначення матеріального забезпечення працівнику.

Видача е-лікарняного на процедуру призначення, розрахунку та виплати лікарняних і декретних від Фонду не впливає. Як і в разі видачі паперового лікарняного листка, розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності складе від 50% до 100% середнього доходу застрахованої особи залежно від тривалості стажу, а розмір допомоги по вагітності та пологах – 100% середнього доходу.

www.fssu.gov.ua

Коментарі до матеріалу