Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

ПДВ-зміни Закону № 2120-IX коментує ДПС

21.03.2022 58 0 0

ДПС роз’яснює зміни в частині оподаткування ПДВ, що запроваджуються у зв’язку із внесенням змін до Податкового кодексу Законом від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо дії норм на період дії воєнного стану».

1. Щодо постачання товарів оборонного призначення.
Змінами до п. 32 підрозд. 2 розд. ХХ ПК передбачено режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення та постачання на митній території України окремих товарів для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.
Зокрема:

  • дію пільги, визначену вказаним пунктом, поширено на операції з постачання товарів для забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на всій території України, а не лише на території Донецької та Луганської областей (як під час проведення операції Об'єднаних сил (ООС);
  • термін «продукція оборонного призначення» змінено на «товари оборонного призначення», привівши термінологію (назви товарів) у відповідність до Закону від 17.07.2020 № 808-IX  «Про оборонні закупівлі». При цьому такі ж зміни щодо термінології були внесені і до п.197.23 ПК (термін «продукція оборонного призначення» визначена законом, який втратив чинність, що не сприяло ефективному використанню норми платниками податків);
  • режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений вказаним пунктом, також поширюється на операції з ввезення та постачання на митній території України спеціальних засобів індивідуального захисту та бронежилетів для добровольчих формувань територіальних громад, утворених відповідно до законів України.

2. Запровадження ставки 7% до операцій з ввезення та постачання пального та нафтопродуктів.
На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану відповідно до п.  82 підрозд. 2 розд. ХХ ПК за ставкою ПДВ у розмірі 7% оподатковуються операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України (у т.ч. вироблених на митній території України) таких товарів:

  • бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними пп. 215.3.4. ПК, на які згідно з п. 41 підрозд. 5 розд. ХХ встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів;
  • нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 та 2709 00 90 00.

Формування податкового кредиту за операціями з придбання товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, для їх використання в операціях, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7%, здійснюється у загальному порядку (виходячи з суми ПДВ, сплаченої (нарахованої) при придбанні/ввезенні таких товарів/послуг). Також податковий кредит, сформований у попередніх податкових періодах при придбанні товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, що починають використовуватись в операціях, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%, не підлягає коригуванню у зв’язку із застосуванням цієї ставки ПДВ.
У той же час, якщо у платника податку, який протягом звітного періоду здійснював операції з постачання пального та нафтопродуктів, визначених п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, за результатами такого звітного періоду сума податку, визначена у податковій декларації з ПДВ відповідно до п. 200.1 ПК, має від’ємне значення, то така сума податку не може бути задекларована (ні в поточному звітному періоді, ні в наступних звітних періодах) до бюджетного відшкодування, в тому числі в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ чи іншого податку (не може бути задекларована у податковій декларації з ПДВ у рядках 20.1, 20.2, 20.2.1 та 20.2.2), а підлягає виключно зарахуванню до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (відображається виключно у рядку 20.3 податкової декларації з ПДВ).
При цьому платники податку, які протягом звітного періоду, в якому здійснено операції з постачання пального та нафтопродуктів, визначених п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, також здійснювали операції з вивезення за межі митної території України будь-яких дозволених в умовах дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, мають право від’ємне значення суми ПДВ, визначене відповідно до п. 200.1 ПК, задекларувати до бюджетного відшкодування, в тому числі в рахунок погашення податкового боргу, за умови дотримання інших вимог, визначених законодавством, в тому числі в умовах дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

3. Особливості заповнення звітності з ПДВ в період дії воєнного стану.
Пунктом 322 підрозд. 2 розд. ХХ ПК на період дії правового режиму воєнного стану визначено особливості формування податкового кредиту.
Так, під час дії правового режиму воєнного стану платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
У той же час протягом 6-тимісяців після припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану платники:

  • зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відтермінована на час дії правового режиму воєнного стану,
  •  податковий кредит, задекларований платниками під час останнього на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування (абз. другий п. 32_2 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).

Тож, з урахуванням того, що платники податку на додану вартість не мають можливості реєструвати в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування до них, формування податкового кредиту в податковій звітності з ПДВ здійснюється з урахуванням такого:

  • за звітний період лютий 2022 року – податковий кредит формується на підставі зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (що були зареєстровані в ЄРПН постачальниками до 24.02.2022) та наявних у платника податку первинних документів бухгалтерського обліку, складених відповідно до Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (по операціях, не підтверджених зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до них) (далі – первинний (розрахунковий) документ);
  • за наступні звітні періоди в період дії правового режиму воєнного стану – податковий кредит має формуватися на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів.

Суми податкового кредиту з ПДВ, сформовані на підставі даних первинних (розрахункових) документів, отриманих від постачальників товарів/послуг, повинні відображатися платниками ПДВ у таблиці 2.1. «Відомості про операції з придбання з податком на додану вартість, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою та ставками 7% і 14%» додатку 1 до податкової декларації з ПДВ та одночасно, за можливості, включатися до Заяви про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування (додаток 7 до податкової декларації з ПДВ), подання якої не має наслідків щодо притягнення до відповідальності.
У той же час протягом 6-тимісяців з моменту припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану постачальники товарів/послуг зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування до них за операціями з постачання товарів/послуг, що були здійснені під час дії правового режиму воєнного стану.
При цьому покупці таких товарів/послуг зобов’язані протягом цього ж терміну (6 місяців) уточнити (привести у відповідність) показники податкового кредиту з урахуванням даних зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них.

4. Знищення (втрата) товарів під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та передача товарів у державну чи комунальну власність.
Починаючи з 24 лютого 2022 року та протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях, або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, та норми п. 198.5 ПК не застосовуються у випадку, якщо товари, придбані з ПДВ (як до запровадження правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії):

  • знищені (втрачені) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану;
  • передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану (перший – третій та п’ятий абзаци пункту 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК.

Отже, при знищенні (втраті) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, придбаних з ПДВ, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії, а також при передачі в державну чи комунальну власність, у т. ч. на користь добровольчих формувань територіальних громад, та надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються та податковий кредит, сформований при їх придбанні, не коригується.

5. Передача товарів (надання послуг) для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
У випадках здійснення операцій з передачі/надання товарів та послуг установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, такі операції не вважаються операціями з постачання товарів/послуг, та, відповідно, податкові зобов’язання згідно з п.198.5 ПК не нараховуються (абзаци четвертий-п’ятийп. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).
Дотаких установ та організацій належать: Збройні Сили України, Національна гвардія України, Служба безпеки України, Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України, Міністерство внутрішніх справ України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорониУкраїни, Державна служба спеціального зв’язку тазахисту інформації України, добровольчі формування територіальних громад, інші утворення відповідно до законів України, військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, а також центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, та/або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
При цьому норми абзацу четвертого п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК не застосовуються до операцій з постачання товарів/послуг, які оподатковуються ПДВ за ставкою 0%. Зокрема, операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України та інших установ, визначених постановою КМУ від 02.03.2022  № 178 «Деякі питання оподаткування податком на додану вартість за нульовою ставкою у період запровадження в Україні правого режиму воєнного стану» оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
У той же час за операціями з передачі/надання товарів та послуг, які відповідно до абзацу четвертого п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК не вважаються постачанням товарів/послуг, особи, які здійснюють таку передачу/надання, та особи, які отримують такі товари/послуги, повинні складати на підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

6. Неврахування платниками поставлених товарів/послуг як благодійної допомоги при обрахунку граничного обсягу для цілей реєстрації платниками ПДВ.
Відповідно до пп. 69.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПК операції, передбачені пп. 197.1.15 ПК, що здійснені протягом 2022 року громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об’єднаннями або благодійними організаціями при визначенні загальної суми для обов’язкової реєстрації платником податком на додану вартість відповідно до ст. 181 ПК.
При цьому пп. 197.1.15 ПК передбачено режим звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Відтак, операції громадських об’єднань та/або благодійних організацій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації, не враховуються платниками, що здійснюють такі операції, при обрахунку ними загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг для визначення необхідності реєстрації платником ПДВ в обов’язковому порядку.
tax.gov.ua

Коментарі до матеріалу