Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Бути громадському бюджетуванню під час воєнного стану, чи ні?

07.08.2024 4 0 0

Цьогоріч 16 громад-учасниць Програми підтримки «Розробка та впровадження громадського бюджету», яку реалізували у «U-LEAD з Європою», вперше опановували такий інструмент вирішення задач місцевого значення як громадський бюджет.

Керівниця робочої групи «Участь громадськості», координаторка Програми підтримки «Розробка і впровадження громадського бюджету», радниця з децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу "U-LEAD з Європою" у Вінницькій області Людмила Гурба поділилася своїми думками щодо громадського бюджетування в умовах воєнного стану.

Відразу варто відмітити, що в умовах воєнного стану, обмеженості фінансових ресурсів громад та, чого приховувати, скептичного ставлення до ідеї започаткувати громадський бюджет під час повномасштабної війни, ми вирішили ризикнути і у березні цього року дали старт цій ініціативі.

Відгукнулися на пропозицію Програми «U-LEAD з Європою» 49 громад, які подали свої заявки для участі в ініціативі. За результатами відкритого конкурсу було обрано 16 громад, чиї заявки були найпереконливіші.

Питання, які досліджувалися серед громад-учасниць відбору — мотивація та готовність до впровадження громадського бюджету у 2024 році, закладення коштів у місцевих бюджетах, а також подальше фінансування проєктів-переможців у 2025 році.

Ключові результати впровадження, а зокрема реалізацію поданих у рамках громадського бюджету проєктів-переможців, громади мають продемонструвати у наступному році, проте не менш важливо належно оцінити і ті результати, яких громади досягли вже.

 Результат 1: Активізація жителів

Напевно, це був найскладніший етап, адже для учасників це був перший досвід впровадження громадського бюджету і потрібно було донести жителям не лише що таке «громадський бюджет», але й долучити їх до дослідження актуальних питань, написання та подання проєктів. Як результат — на сайтах громад з'явилися (оновилися) нові вкладки (розділи) «громадський бюджет» і проведені інформаційні кампанії, у т.ч. у соціальних мережах.

Підтвердження можна знайти на сайтах: Ольгопільської, Коблівської, Свеської, Кіптівської, Чорнухинської та інших громад.

 Результат 2: Виявлення жителів громад, яким не «все одно»

Учасники відзначали, що запровадження громадського бюджету дало змогу виявити не просто активних громадян, які ініціювали свої проєкти, а й виявило проблеми, про які громади не знали і не здогадувалися. Деякі громади за результатами впровадження громадського бюджету отримали нових лідерів, а ідеї від жителів старостатів та молодих людей, які подавали свої ідеї та проєкти, стали для громад особливо цінними.

 Результат 3: Залучення жителів громади до процесу розподілу частини бюджетних коштів

«Не зважаючи на законодавчі обмеження фінансування видатків з місцевих бюджетів та невеликий відсоток частини місцевих бюджетів, які громади готові виділяти на впровадження проєктів-переможців, жителі отримали нагоду долучитися до бюджетного процесу, зрозуміти його принципи та можливість впливу на рішення ради щодо видаткової частини місцевого бюджету», — саме таким коментарем відмітила свою участь у програмі Коропецька селищна рада Тернопільської області.

Такий результат демонструє нам, що у громадах жителі почали більше цікавитися розподілом бюджетних коштів та долучатися до цього процесу.

 Результат 4: Покращення порозуміння між місцевою владою та жителями

Ось тут найкращим підтвердженням стане відгук ще однієї громади-учасниці — Коблівської сільської ради Миколаївської області:

«На початку впровадження громадського бюджету у громаді, у соціальних мережах з боку окремих мешканців виникли зауваження на кшталт «в період війни, ці кошти треба перенаправити на потреби військових і обійтися без проєктів, які реалізуються за кошти місцевого бюджету». Але правильно сформульовані спеціалістами сільської ради відповіді на коментарі вгамували «хейтерів» і жодного коментаря щодо громадського бюджету після цього не було».

Таких результатів вдалося досягти завдяки правильним меседжам інформаційних повідомлень, які учасники формували на практичних зустрічах про початок та проходження основних етапів громадського бюджету в громаді.

 Результат 5: Зміцнення довіри до місцевої влади

«Разом ми сильніші та успішніші!» — так відповіла Будищенська сільська рада Черкаської області на запитання про активи, які громада отримала за результатами участі у програмі підтримки.

«Найбільшою перевагою для нас стало покращення порозуміння між місцевою владою та жителями, посилення взаємодії з громадськістю. Люди побачили, що їх думка важлива, що, в свою чергу, стимулює довіру до влади та розвиток і вдосконалення самої громади».

Отож, спостерігаючи за тими змінами, які демонстрували учасники на семінарах, тренінгах та консультаціях впродовж 17 тижнів (а саме стільки тривала програма підтримки), чітко прослідковувалося, що учасники, не тільки напрацьовували пакети необхідних документів, але й:

  • вчилися чути думки своїх жителів, знаходити порозуміння і долати виклики;
  • робили діяльність місцевих рад більш прозорою та підзвітною;
  • надали доступ жителям до розподілу частки фінансового ресурсу громади, що посилило спільне відчуття відповідальності за майбутнє громади;
  • опановували нові практичні навики та ставали наставниками для жителів своїх громад у процесах формування їх проєктів;
  • досліджували ідеї та настрої жителів громад, вивчали, оцінювали та визначали проєкти, які мають бути втілені в інтересах громадськості.

Попри обмеження сьогодення, участь у Програмі підтримки «Розробка та впровадження громадського бюджету» заклала підвалини розвитку демократичних процесів у громадах, а перший досвід громад-учасниць — це крок у майбутні ще амбітніші плани та гарні результати втілення проєктів!

Будемо стежити та всіляко підтримувати кожного учасника у подальшій діяльності! І сміливо можемо стверджувати, що навіть у найскладніші для місцевого самоврядування часи, громадському бюджетуванню — бути.

https://decentralization.ua

Коментарі до матеріалу