Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Лікарняні під час воєнного стану: відповіді на актуальні запитання

20.04.2022 1973 0 1

Ми навчилися жити та працювати в умовах воєнного стану. І навіть якщо не всі роботодавці мають таку можливість, вони намагаються виконувати свої зобов’язання перед працівниками, підтримуючи їх виплатою в розмірі 2/3 від окладу або ж середньої зарплати. А як бути з лікарняними? Як сьогодні відкрити, закрити, оплатити листок непрацездатності? Ми зібрали відповіді від Фонду соціального страхування України (далі – ФСС) на найактуальніші запитання.


Запитання – відповіді

Чи дійсно лікарняні українським працівникам, з якими через війну призупинено трудовий договір, виплатить країна-агресор?

В умовах воєнного часу українські роботодавці можуть призупинити дію трудових договорів зі своїми працівниками. У такому разі працівник тимчасово припиняє виконувати роботу, однак трудові відносини зберігаються.

Оскільки в період призупинення дії трудового договору та припинення виплати зарплати факт втрати заробітку через хворобу або травму неможливий, це тягне за собою також припинення права на компенсацію втраченого заробітку через тимчасову непрацездатність за кошти роботодавця та за кошти ФСС. Важливий виняток: виплату допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами ФСС профінансує незалежно від призупинення дії договору.

Компенсація всіх втрачених працівником коштів покладається на державу-агресора, яка зобов’язана відшкодувати українцям понесені збитки, серед іншого, і за час тимчасової непрацездатності. Це передбачено Законом від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який набув чинності з 24.03.2022: відшкодування заробітної плати, гарантійних і компенсаційних виплат працівникам у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Як отримати лікарняні та декретні від ФСС евакуйованим працівникам?

Порядок надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування України деяким категоріям застрахованих осіб затверджено постановою правління ФСС від 24.01.2017 № 8 (далі – Порядок № 8).

Якщо роботодавці не змогли опрацювати листки непрацездатності (далі – ЛН) та подати за ними заяви-розрахунки у зв’язку з бойовими діями за місцем їх розташування, то працівники можуть самостійно звернутися до ФСС для отримання лікарняних і декретної допомоги.

Отже, застраховані особи мають звернутися до будь-якого зручного відділення ФСС за місцем тимчасового перебування внаслідок евакуації, за місцем реєстрації тощо.

Перелік відділень ФСС, які мають можливість здійснювати прийом в умовах воєнного стану, та їхні контакти оновлюються за посиланням.

За результатами такого звернення допомога (по вагітності та пологах або з тимчасової втраті працездатності, або на поховання) має бути нарахована та перерахована безпосередньо працівникові на спеціально відкритий для нього поточний рахунок або особисту банківську картку. Стежити за станом фінансування можна в телеграм-каналі ФСС.

Щоб отримати допомогу за ЛН, застраховані особи повинні мати паперовий ЛН або е-лікарняний.

Також варто підготувати копії:

  • 1–4-ї, 11–16-ї сторінок паспорта або іншого документа, що посвідчує особу;
  • реєстраційного номера облікової картки платника податків.

За наявності також подаються інші документи, передбачені у Порядку № 8.

Зверніть увагу:

  • допомога надається безпосередньо через робочий орган виконавчої дирекції ФСС у разі, якщо роботодавцем не було подано заяву-розрахунок за ЛН;
  • довідка про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи в такому разі не вимагається.

Чи можна під час війни нараховувати лікарняні на підставі ЛН на роздрукованому бланку? Як подати в такому разі заяву-розрахунок?

За інформацією від ФСС, через бойові дії ускладнено логістику й виникли технічні обмеження для створення е-лікарняних, а також видачі паперових ЛН.

Щоб це не вплинуло на можливість і строки отримання допомоги, ФСС напрацьовано зміни до нормативно-правових актів, які дають змогу видати ЛН попри відсутність доступу лікаря до електронних систем, а також у виняткових, визначених МОЗ випадках – попри відсутність бланків.

Як бути, якщо неможливо створити медичний висновок про тимчасову непрацездатність?

Якщо лікар не має доступу до електронної системи охорони здоров’я (далі – ЕСОЗ), він має право замість оформлення медвисновку й автоматичного формування е-лікарняного видати пацієнту паперовий ЛН на захищеному бланку.

А якщо немає бланків ЛН?

У виняткових, визначених МОЗ випадках, у разі відсутності в закладі охорони здоров’я (далі – ЗОЗ) або реабілітаційної допомоги паперових бланків ЛН та об’єктивної неможливості їх отримання, рішенням керівника такого закладу може бути дозволено самостійно роздрукувати ЛН на білому папері.

Форму ЛН затверджено спільним наказом МОЗ, Мінпраці та соцполітики, ФСС з ТВП, ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (далі – Наказ № 532).

Увага! До 1 січня 2023 року паперовий ЛН може видаватись у разі (наказ МОЗ від 25.03.2022 № 522 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 червня 2021 року № 1066», далі - Наказ № 522):

  • продовження та закриття ЛН, виданих особам до 01.10.2021;
  • спливу строку, протягом якого лікар-куратор може внести до Реєстру зміни до медвисновку про тимчасову непрацездатність. У такому разі рішення про видачу ЛН приймає ЛКК ЗОЗ, а за її відсутності – керівник закладу;
  • народження застрахованою особою дитини – протягом двох місяців із дня, зазначеного у свідоцтві про народження дитини, на підставі цього свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини;
  • виникнення технічних проблем (помилок) щодо передання даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в ЕСОЗ, які призводять до неможливості формування електронного ЛН в Електронному реєстрі більше ніж протягом семи днів із дати створення медвисновку про тимчасову непрацездатність – до усунення таких проблем (помилок);
  • зупинення у встановленому порядку в умовах воєнного стану доступу користувачів ЕСОЗ до центральної бази даних ЕСОЗ.

Зверніть увагу: такий роздрукований ЛН прирівнюється до лікарняного, виданого на бланку – він підтверджує факт тимчасової непрацездатності та є підставою для нарахування допомоги від ФСС та за кошти роботодавця.

Роздруковувати ЛН на звичайному папері дозволяється під час воєнного стану та упродовж трьох місяців після його завершення відповідно до Наказу № 522.

Як заповнити роздрукований бланк ЛН?

До роздрукованого бланка ЛН, за умови що його використання визначено МОЗ за наявних у ЗОЗ обставин, застосовуються вимоги Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої Наказом № 532.

У роздрукованій формі ЛН в полі «серія бланка» зазначається код ЄДРПОУ закладу, а в полі «номер бланка» – порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності, форму якого затверджено наказом МОЗ від 14.02.2012 № 110.

Як роботодавцю подати заяву-розрахунок за роздрукованим ЛН?

Оформлюючи роздрукований бланк ЛН, роботодавець виконує всі свої функції, передбачені для роботи із паперовими ЛН, зокрема розглядає його на комісії із соціального страхування, заповнює зворотний бік (який може бути також роздрукований страхувальником самостійно в разі, якщо лікар видав лише лицьовий бік), оплачує перші п’ять днів непрацездатності у разі потреби, а також формує заяву-розрахунок.

У заяві-розрахунку слід проставляти код ЄДРПОУ ЗОЗ та порядковий номер запису в Журналі реєстрації ЛН в колонці 8 «Номер» (ігноруючи колонку 7 «Серія») у такому форматі: ХХХХХХХХ-YYYY, де ХХХХХХХХ – код ЄДРПОУ ЗОЗ, а YYYY – порядковий номер запису в Журналі реєстрації ЛН.

Кількість символів для цього поля не обмежується, оскільки неможливо спрогнозувати кількість записів у журналі та який порядковий номер буде присвоєно ЛН.

Чи змінилися строки оплати ЛН?

Строки оплати ЛН залишаються незмінними.

Оформлення тимчасової непрацездатності роздрукованим ЛН не вплине на строки та можливість отримання допомоги від Фонду – призначення і виплата коштів відбуваються на загальних засадах.

Зверніть увагу: станом фінансування оплати ЛН можна відстежувати онлайн у телеграм-каналі ФСС.

Що робити, якщо страхувальником подавалась заява-розрахунок, але вона не профінансована і не вбачається можливості її профінансувати?

Якщо подана страхувальником заява-розрахунок не профінансована і її неможливо профінансувати через відсутність зв’язку із страхувальником для підтвердження його діяльності та можливості перерахувати кошти на рахунки застрахованих осіб згідно з поданою заявою-розрахунком, спеціалістами відділення, яке обслуговує цього страхувальника, формується коригуюча заява-розрахунок, з якої вилучається (сторнується) ЛН, з яким звернулася застрахована особа. У примітках зазначається мета такої операції та відділення управління виконавчої дирекції Фонду (далі – відділення), в якому застрахована особа подає документи для отримання допомоги за Порядком № 8. Таке роз’яснення на своєму офіційному вебсайті надав ФСС.

Якщо ж заява-розрахунок була сформована на підставі паперового ЛН, то така операція можлива лише в разі, якщо страхувальник повернув застрахованій особі оригінал паперового ЛН і вона може подати його до відділення для призначення виплат відповідно до Порядку № 8.

Крім того, п. 2.2 Порядку № 8 визначено, що матеріальне забезпечення за цим Порядком надається застрахованим особам, які не реалізували свого права на отримання матеріального забезпечення відповідно до Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105), фактичне місце проживання яких розміщено в населених пунктах, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі та які перебувають (перебували) у трудових відносинах із підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами, що зареєстровані на тимчасово окупованій території України, в районі проведення бойових дій у Донецькій та Луганській областях або в зоні надзвичайної ситуації.

Керуючись цією нормою Порядку № 8, робочі органи виконавчої дирекції ФСС можуть призначати матеріальне забезпечення застрахованим особам, які проживають на території, де не проводяться бойові дії і функціонування робочих органів виконавчої дирекції ФСС не порушено, але перебувають в трудових відносинах із страхувальниками (здебільшого це страхувальники з централізованими бухгалтеріями), які фактично розташовані на території проведення активних бойових дій.

У разі звернення застрахованих осіб, які перебувають у трудових відносинах із такими страхувальниками, призначення та отримання матеріального забезпечення за страховими випадками, які настали під час перебування в трудових відносинах із такими страхувальниками, здійснюються аналогічно до норм Порядку № 8. Підтвердження перебування в трудових відносинах здійснюється на підставі довідки страхувальника або даних Державного реєстру застрахованих осіб (далі – ДРЗО), або поданої заяви-розрахунку, до якої включено матеріальне забезпечення на підставі е-лікарняного, згідно з яким звертається застрахована особа. За наявності поданої заяви-розрахунку для неї також має бути створена коригуюча заява-розрахунок із сторнуванням ЛН, за яким призначається допомога за правилами, передбаченими Порядком № 8.

У разі застосування Порядку № 8 призначення, обчислення матеріального забезпечення здійснюється на підставі даних ДРЗО (нових запитів до ДРЗО або вже наявних). У разі відсутності частини даних у розрахунковому періоді обчислення здійснюється з використанням наявних даних та кількості календарних днів у місяцях, даних за які немає. Якщо немає даних за весь розрахунковий період, допомога по тимчасовій непрацездатності не може бути призначена, а допомога по вагітності та пологах обчислюється в розмірі, визначеному ст. 26 Закону № 1105.

Страховий стаж може бути визначений на підставі наявних даних у застрахованої особи або у Єдиній інформаційно-аналітичній системі ФСС. У разі відсутності інформації про страховий стаж допомога по тимчасовій непрацездатності призначається в розмірі 50 % середньоденної зарплати.

Чи можна е-лікарняні оплачувати без зміни статусу на «готовий до сплати»?

Так, можна, якщо після дати закриття минуло 7 днів.

Після відновлення роботи Електронного реєстру листків непрацездатності, доступ до якого призупинявся на початку війни, деякі е-лікарняні залишились у статусі «закритий» попри вичерпання строків.

Е-лікарняний має статус «закритий» із дня його створення, який змінюється на «готовий до сплати» у день видачі, тобто за сім днів після дати закриття для ЛН по тимчасовій непрацездатності і за сім днів після дати відкриття – для ЛН по вагітності та пологах.

Однак сьогодні через технічні збої е-лікарняні часто не змінюють свій статус попри вичерпання строків. У такому разі потрібно орієнтуватися на дати. Якщо після дати закриття, зазначеної в е-лікарняному, минуло сім днів, на восьмий день уже можна починати працювати з е-лікарняним і призначати за ним допомогу, навіть якщо його статус залишився «закритим».

Лікар має можливість внести зміни до е-лікарняного упродовж семи днів від моменту створення. Тому інформація, наявна в такому ЛН на восьмий день, є остаточною і роботодавець може розпочати призначення допомоги від ФСС та за кошти підприємства.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали