Як індексувати стипендії першокурсників?
13.04.2016 936 0 1
Чи вважається базовим для визначення сум індексації стипендій першокурсників місяць призначення їм стипендії – вересень 2015 року? Якщо ж розраховувати індекс споживчих цін (далі – ІСЦ) починаючи з ІСЦ цього місяця, на який відсоток слід індексувати стипендії першокурсників у лютому, березні та квітні 2016 року: на 2,3 % чи 3,7 %?
Насамперед звертаємо увагу, що термін «базовий місяць» використовувався до 30.11.15 р. Після внесення постановою КМУ від 09.12.15 р. № 1013 змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.03 р. № 1078 (далі – Порядок № 1078), які набули чинності 01.12.15 р., нова редакція, зокрема, п. 5 Порядку № 1078 такого поняття, як «базовий місяць», уже не містить.
Але враховуючи, що теперішні першокурсники починали навчання ще у вересні минулого року, тобто до нововведень, проаналізуємо, чи є базовим місяць, у якому стипендію призначали вперше після вступу на навчання. Очевидно, що ні.
Звернемося до норм Порядку № 1078, що регулюють це питання. Як і в минулій, так і в сьогоднішній редакції цього документа питання індексації стипендій регулюється п. 101. Від набуття чинності (21.06.12 р.) постанови КМУ від 13.06.12 р. № 526 (далі – Постанова № 526) і донині залишилася незмінною норма, згідно з якою обчислення ІСЦ для проведення індексації стипендії здійснюється починаючи з індекса місяця, у якому її вперше призначено. Тобто майже протягом останніх чотирьох років місяць призначення стипендії при вступі на навчання визнається не базовим, а місяцем, з індексу якого починаються розрахунки наростаючим підсумком ІСЦ для визначення, коли саме буде перевищено поріг індексації, а значить з’являться підстави для проведення індексації стипендії першокурсника.
А ось що стосується періоду до набуття чинності Постанови № 526 (до 20.06.12 р.), то, дійсно, на той час окремої норми щодо індексації вперше призначеної стипендії не було. Базовими місяцями тоді визнавалися місяці підвищення розміру стипендії згідно із законодавством незалежно від року навчання. Тобто застосовувався загальний підхід до визначення базовим місяця підвищення будь-якого доходу. Проте такий підхід залишився в минулому.
Проаналізуємо ситуацію, що склалася у 2015 році, з урахуванням нині чинних норм. Необхідні для цього дані про ІСЦ наведемо в таблиці.
Місяці |
Значення ІСЦ |
2015 рік |
|
... |
... |
Вересень |
102,3 |
Жовтень |
98,7 |
Листопад |
102,0 |
Грудень |
100,7 |
2016 рік |
|
Січень |
100,9 |
Лютий |
99,6 |
Тільки-но ми розпочали розрахунки виходячи з ІСЦ вересня 2015 року, як зразу ж виявили перевищення діючого на той час порогу індексації – 101 % та визначили, що в листопаді (місяці, що настає за місяцем опублікування ІСЦ вересня) стипендія першокурсника може бути проіндексована на 2,3 %. Такий показник індексації діє і на сьогодні.
Так, при здійсненні розрахунків у 2015 році починаючи з ІСЦ жовтня і закінчуючи ІСЦ листопада (значення ІСЦ інших місяців 2015 року в минулому році ми не мали) поріг індексації (101 % – така величина діяла до 01.01.16 р.) не було перевищено. І це очевидно:
0,987 (жовтень) х 1,02 (листопад) х 100 = = 100,7 %.
Продовжуючи розрахунки у 2016 році, коли почала застосовуватися величина порогу індексації 103 %, отримуємо такий самий результат – поріг індексації не перевищено:
0,987 (жовтень) х 1,02 (листопад)] х 1,007 (грудень) х 1,009 (січень) х 0,996 (лютий) х 100 = 101,9 %.
Про можливість індексації починаючи з лютого 2016 року на 3,7 % можна було б говорити, якби поріг індексації у 2016 році залишився на рівні 2015 року (101 %) і при залученні до розрахунків ІСЦ грудня цей поріг був би перевищений на 1,4 % [0,987 (жовтень) х 1,02 (листопад) х 1,007 (грудень) х 100 – 100]. З урахуванням визначеного раніше відсотка індексації починаючи з лютого 2016 року такий показник дорівнював би 3,7 % (1,4 % + 2,3 %).
Але цього не сталося. Оскільки ІСЦ грудня було опубліковано лише в січні 2016 року, логічно, що всі розрахунки мали здійснюватися з урахуванням чинних на той час нових норм, зокрема щодо 103%-вого порогу індексації.
Можливо, виходячи з п. 14 Порядку № 1078, Мінсоцполітики висловить іншу офіційну позицію з цього приводу. А поки що, на нашу думку, не можна здійснювати розрахунки згідно з нормами, які вже втратили чинність.
Торкаючись питання надання Мінсоцполітики роз’яснень з індексації доходів, уважаємо за доцільне звернути увагу законодавців на необхідність конкретизації норми п. 14 Порядку № 1078. А саме: який статус повинен мати роз’яснювальний документ як з точки зору його формату (наприклад, чи затверджується він наказом міністерства), так і з точки зору обов’язковості його норм до виконання Буде зрозуміло, чи можна застосовувати ці роз’яснення як доказ правильності дій установи в разі неоднакового тлумачення норм нею та контролерами. Адже на сьогодні Мінсоцполітики у форматі листів надає чисельні роз’яснення з питань індексації доходів. У той же час, як відомо, листи міністерств не є нормативно-правовими актами. Тому виходить, що роз’яснення начебто і є, але при застосуванні їх на практиці впевненості, що вони ніким не зможуть бути оспорені, немає. Сподіваємося на розуміння та врегулювання цієї проблеми з боку законодавців.
Коментарі до матеріалу