Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Державні соціальні стандарти підвищуються: а як щодо окладів?


Згідно із Законом від 21.12.16 р. № 1801-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон № 1801) протягом поточного року передбачено кілька разів підвищувати розміри прожиткового мінімуму. Виникають запитання, чи слід у зв‘язку із цим переглядати розміри посадових окладів працівників, а також чи зазнають змін розміри виплачуваних пенсій? Розберемось із цим детальніше.


Формування посадових окладів

Дійсно, за ст. 7 Закону № 1801 у 2017 році підвищуватимуться розміри таких державних соціальних гарантій, як, зокрема, прожитковий мінімум (далі – ПМ). Так, станом на 01.01.17 р. ПМ для працездатних осіб становить 1 600 грн., з 01.05.17 р. – 1 684 грн., з 01.12.17 р. – 1 860 грн.

Нагадаємо: після набуття чинності з 01.01.17 р. Закону від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 1774), що суттєво змінив норми КЗпП та Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108), визначення умов оплати праці здійснюється по-новому.

Зокрема, після внесення змін Законом № 1774 до ст. 96 КЗпП для установ та організацій бюджетної сфери (медпрацівників, освітян, науковців, працівників культури, соцзахисту тощо) виокремлено порядок формування тарифної сітки чи схеми посадових окладів, а саме: розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки) не має бути меншим за ПМ для працездатних осіб станом на 1 січня календарного року. Раніше мінімальний посадовий оклад гарантувався в розмірі МЗП.

На сьогодні базовим рішенням, на якому ґрунтуються умови оплати праці згаданих працівників, є постанова КМУ від 30.08.02 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 1298).

Для приведення цих умов у відповідність до норм зміненого законодавства, ухвалено постанову КМУ від 28.12.16 р. № 1037 «Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 1037). Вона доповнює примітку 1 до додатка 1 до Постанови № 1298 такою новацією: з 01.01.17 р. посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, який, усвою чергу, установлено в розмірі ПМ для працездатних осіб на 1 січня календарного року. Тому в кожній бюджетній установі, умови оплати праці в якій базуються на нормах Постанови № 1298, розрахунок окладів, ставок за всіма посадами працівників розраховано виходячи з тарифу працівника 1-го розряду в розмірі 1 600 грн.

Оскільки Законом № 1774 та іншими законодавчими актами не передбачено здійснювати перегляд розмірів посадових окладів після зміни розміру ПМ (а такі зміни, як сказано вище, протягом 2017 року відбуватимуться з 01.05.17 р. та з 01.12.17 р.), то й підстав для прийняття відповідних рішень Кабміну щодо підвищення розмірів посадових окладів, зокрема, для працівників закладів освіти, охорони здоров‘я, культури, соцзахисту тощо немає.

Посадові оклади держслужбовців

Що стосується держслужбовців, то згідно з оновленими нормами Прикінцевих та перехідних положень Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889) мінімальна планка розміру посадового окладу в державних органах групи 9 (це державні структури у районах, містах обласного значення) становить 1,25 ПМ для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року. Це 2 000 грн. (1 600 грн. х 1,25).

Такий мінімальний посадовий оклад і зафіксовано в постанові КМУ від 18.01.17 р. № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (далі – Постанова № 15). Нагадаємо: виходячи з норм ст. 8 Закону № 108 та ч. 3 ст. 51 Закону № 889, Кабмін щороку здійснює визначення схем посадових окладів на посадах держслужби з урахуванням юрисдикції держорганів.

Як бачимо, Законом № 1774 та іншими законодавчими актами не передбачено здійснювати перегляд розмірів посадових окладів держслужбовців після зміни розміру ПМ. Тому й підстав для прийняття відповідних рішень щодо підвищення розмірів посадових окладів, як і для працівників закладів освіти, охорони здоров‘я, культури, соцзахисту тощо, а також для держслужбовців немає.

Норма щодо визначення розмірів посадових окладів для робітників державних та інших органів безпосередньо пов‘язана з установленим розміром ПМ, хоча прописана дещо інакше.

Нормативним підґрунтям для цього слугує наказ Мінпраці від 02.10.96 р. № 77 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Наказ № 77).

Відповідно п. 1 Наказу № 77 розміри місячних окладів (тарифних ставок) робітників, посади яких містяться в додатках 1–3 до цього наказу, підлягають зміні пропорційно до підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, розмір якого визначено у примітці 1 до додатка 1 до Постанови № 1298 (тобто 1 600 грн.).

Але виходячи з того, що за Законом № 1774 та ст. 96 КЗпП тариф працівника найнижчого тарифного розряду протягом усього року залишається незмінним, для зміни тарифу 1-го розряду підстав немає. Тож підвищувати посадові оклади робітникам, оплата праці яких здійснюється на підставі Наказу № 77, не можна. Тому в 2017 році посадові оклади мають застосовуватись саме в тих розмірах, які були переглянуті з 01.01.17 р., і до 31.12.17 р. вони не змінюватимуться. Іншого очікувати не слід.

Додамо: лише в разі якщо конкретному робітникові в установленому порядку буде підвищено розряд (наприклад, з 4-го на 5-й, див. додаток 1 до Наказу № 77), або ж оклад визначатиметься за максимальними, а не мінімальними значеннями (у межах розмірів, установлених згідно з додатком 2 до Наказу № 77), працівникові підвищиться його посадовий оклад (тарифна ставка). Відбудеться це після внесення змін до штатного розпису відповідного держоргану.

Зауважимо: абзац третій п. 1 Наказу № 77 містить норму, яка передбачає встановлення у штатному розписі посадових окладів (тарифних ставок) на рівні МЗП для робітників, у яких посадові оклади менші ніж розмір МЗП.

Застосовувати цю норму не слід, адже це буде порушенням Закону № 1774, відповідно до Прикінцевих та перехідних положень якого МЗП відтепер не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. Використовувати МЗП у розмірі 1 600 грн. потрібно до тих пір, допоки не будуть внесені зміни до законодавства щодо незастосування МЗП як розрахункової величини. Як розрахункова величина має застосовуватись установлений ПМ для працездатних осіб у розмірі 1 600 грн. За інформацією Мінсоцполітики, на сьогодні норми Наказу № 77 у цій частині в установленому порядку приводяться у відповідність до законодавства.

Посадові оклади в органах місцевого самоврядування

Перейдемо до умов оплати праці керівних працівників, спеціалістів та службовців апарату рад та їх виконавчих органів, затверджених постановою КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова № 268). Для тих, хто проходить службу чи працює в цих структурах, залежності встановлення посадових окладів від розміру ПМ чи іншої державної гарантії немає. Тому немає підстав для перегляду їх окладів після зміни розмірів державних соціальних гарантій.

Із чого можна радіти – це із приводу нових схем посадових окладів працівників органів місцевого самоврядування, оскільки проект відповідного урядового рішення на сьогодні погоджується відповідними міністерствами та відомствами. Тобто до Постанови № 268 унесено зміни щодо підвищення посадових окладів осіб, які проходять службу чи працюють в органах місцевого самоврядування.

Кардинальних змін в оплаті праці посадовців цих органів слід очікувати після ухвалення проекту Закону від 28.11.16 р. № 2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування», відповідно до якого передбачається здійснювати оплату праці за аналогією з держслужбовцями. Проект повернуто до Верховної Ради із пропозиціями Президента від 21.03.17 р.

Важливим є й те, що досі є чинною постанова КМУ від 20.05.09 р. № 482 «Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, що фінансуються з бюджету», зокрема, у частині, що стосується розмірів посадових окладів в органах місцевого самоврядування. У п. 1 цього документа передбачено, що тим працівникам, у яких розмір посадового окладу нижчий за МЗП, посадовий оклад слід установлювати на рівні МЗП. Застосовувати цю норму не можна, щоб не порушувати Закон № 1774. Роботу над упорядкуванням цього питання ініційовано Мінсоцполітики.

Принагідно звертаємо також увагу на необхідність здійснення щомісячного моніторингу нарахованої заробітної плати, причому за кожною посадою, яку обіймає працівник. Це потрібно для того, щоб не виникло ситуації, за якої фактично нарахований заробіток працівника виявиться нижчим за встановлений розмір МЗП.

Пенсійне забезпечення

Законодавством визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком установлюється в розмірі ПМ для осіб, які втратили працездатність (ст. 28 Закону від 09.07.03 р. № 1058-ІV «Про загальнообов‘язкове державне пенсійне страхування», далі – Закон № 1058).

За ст. 8 Закону № 1801 розмір цього ПМ становить: з 01.01.17 р. – 1 247 грн.; з 01.05.17 р. – 1 312 грн.; з 01.12.17 р. – 1 373 грн. Тож з 01.05.17 р. мінімальна пенсія підвищиться порівняно із чинною і становитиме вже 1 312 грн. На розмір максимальної пенсії це не вплине – вона, як і раніше, не може перевищувати 10 740 грн.

Водночас підвищення ПМ для непрацездатних осіб дає можливість здійснювати перерахунок пенсій та доплат, призначених особам згідно зі ст. 54 Закону від 28.02.91 р. № 796-ХІІ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ст. 27 Закону № 1058, ст. 7 та 8 Закону від 02.09.08 р. № 345-VІ «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Зміняться також надбавки громадянам, які мають статус Почесного донора України (ст. 13 Закону від 23.06.95 р. № 239/95-ВР «Про донорство крові та її компонентів»), на утриманців (ст. 16 Закону від 09.04.92 р. № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

Підлягають перегляду й пенсійні виплати, передбачені ст. 5 та 6 Закону від 01.06.2000 р. № 1767-ІІІ «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною», зокрема матерям, які народили 5 і більше дітей та виховали їх до шестирічного віку.

Має бути здійснений перерахунок мінімальних пенсій, призначених учасникам бойових дій, інвалідам війни та тим, хто отримав інвалідність під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, за умови встановлення зв‘язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою. Крім того, зміняться підвищення до пенсії ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали