Держбюджет-2018: ухвалено основні державні соцгарантії
10.01.2018 2019 0 1
Із цієї консультації дізнаємось про основні гарантовані соціальні показники на поточний рік, а також про зміни до чинних законодавчих та нормативно-правових актів, повноваження Кабміну щодо реалізації норм цих актів, які діятимуть у 2018 році
Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум
Із 01.01.18 р. набув чинності Закон від 07.12.17 р. № 2246-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі – Закон № 2246). У ньому крім обсягів доходів, видатків, а також повернення кредитів до бюджету та надання кредитів з бюджету, граничного обсягу дефіциту держбюджету та оборотного залишку бюджетних коштів затверджено розміри основних соціально-економічних показників.
Нагадаємо: розпорядженням КМУ від 14.06.17 р. № 411-р (з урахуванням змін, внесених постановою КМУ від 01.12.17 р. № 906) схвалено Прогноз економічного і соціального розвитку України на 2018–2020 роки (далі – Прогноз № 411). Тобто напрями бюджетної політики відтепер плануються на такий середньостроковий період. До речі, Мінфін у листі від 01.08.17 р. № 05110-14-21/20701 радить керуватися цими показниками під час планування дохідної частини місцевого бюджету на 2018 рік та прогнозу на подальші роки.
Під час ухвалення Закону № 2246 орієнтиром слугували Основні макропоказники на 2018 рік, передбачені прогнозним сценарієм 1.
Мінімальна заробітна плата (далі – МЗП) протягом 2018 року за ст. 8 Закону № 2246 становить у місячному розмірі – 3 723 грн., у погодинному – 22,41 грн. Тобто, на відміну від показників прожиткового мінімуму (далі – ПМ), розмір МЗП на весь 2018 рік не змінюється.
Розміри ПМ на поточний рік згідно зі ст. 7 Закону № 2246 такі:
(грн.)
Соціальні та демографічні групи населення |
Розмір за періодами року |
||
01.01.18 р. – 30.06.18 р. |
01.07.18 р. – 30.11.18 р. |
01.12.18 р. – 31.12.18 р. |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Загальний показник |
1 700 |
1 777 |
1 853 |
Діти віком до 6 років |
1 492 |
1 559 |
1 626 |
Діти віком від 6 до 18 років |
1 860 |
1 944 |
2 027 |
Працездатні особи |
1 762 |
1 841 |
1 921 |
Особи, які втратили працездатність |
1 373 |
1 435 |
1 497 |
Найнижчий посадовий оклад
Як і заплановано сценарієм 1 Прогнозу № 411, розмір посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду ЄТС з 01.01.18 р. становить 1 762 грн. (це є розмір ПМ для працездатних осіб). Знаємо, що показник ПМ для працездатних осіб починаючи з 01.01.17 р. застосовується як розрахункова величина для ЄТС відповідно до Закону від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 1774).
Отже, виходячи з оновлених згідно із Законом № 1774 норм КЗпП та Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки) не має бути меншим за ПМ для працездатних осіб станом на 1 січня календарного року. Це стосується і працівників установ та організацій бюджетної сфери (медпрацівників, освітян, науковців, працівників культури, соцзахисту тощо). Тепер ця норма має бути зафіксована також у постанові КМУ від 30.08.02 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».
Розмір пенсії
Показник ПМ для осіб, які втратили працездатність (ст. 28 Закону від 09.07.03 р. № 1058-ІV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», далі – Закон № 1058) слугує визначальним для встановлення мінімального розміру пенсії за віком. Виходячи з цього, мінімальна пенсія протягом поточного року буде такою самою, як і розмір ПМ для вищезгаданих осіб, а саме: з 01.01.18 р. – 1 373 грн.; з 01.07.18 р. – 1 435 грн.; з 01.12.18 р. – 1 497 грн.
Щодо максимального розміру пенсії, то згідно зі ст. 27 Закону № 1058 тимчасово, до 31.12.17 р., з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, установлених законодавством, крім надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, він не мав перевищувати 10 740 грн. У разі зміни цієї норми ми проінформуємо читачів на сторінках нашого видання.
Зауважимо: пенсія громадянам відтепер призначається відповідно до Закону від 03.10.17 р. № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії», що набув чинності з 11.10.17 р. Основними чинниками, від яких залежить мінімальний розмір пенсії, є досягнення чоловіками та жінками певного віку та наявність у них страхового стажу.
Рівень забезпечення ПМ
У ст. 9 Закону № 2246 установлено рівень забезпечення ПМ для призначення допомоги згідно із Законом від 01.06.2000 р. № 1768-ІІІ «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям». У відсотковому та гривневому значеннях цей гарантований мінімум для осіб з низьким рівнем доходів становитиме:
- для працездатних осіб – 21 %, а саме з 01.01.18 р. це буде 370 грн. (1 762 грн. х 21 % : 100 %);
- для дітей – 85 %. Так, для дітей віком від 6 до 18 років з 01.01.18 р. – 1 581 грн. (1 860 грн. х х 85 % : 100 %);
- для осіб, які втратили працездатність, та інвалідів – 100 %, тобто з початку 2018 року – 1 373 грн.
Як і минулого року, передбачено преференції щодо харчування дітей-дошкільнят, установлені ст. 35 Закону від 11.07.01 р. № 2628-ІІІ «Про дошкільну освіту».
Тобто звільнюються від плати за харчування дитини батьки або особи, які їх замінюють, у разі навчання дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти, якщо сукупний дохід на кожного члена сім’ї за попередній квартал не перевищує рівня забезпечення ПМ (гарантованого мінімуму), виходячи з якого державою гарантується мінімальний розмір допомоги сім’ям з низькими доходами. Відповідно до ст. 9 Закону № 2246 рівень забезпечення ПМ для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини в разі навчання в цих закладах у 2018 році збільшується відповідно до зростання ПМ.
Інші держбюджетні новації
У ст. 67 БК визначено окремі особливості формування місцевих бюджетів. Зокрема, вони встановлені стосовно бюджетів територіальних громад, місцеві ради яких набули повноважень за результатами перших виборів до 15 жовтня року, що передує плановому. Їх місцеві бюджети формуються відповідно до норм БК на плановий період. Однак у ст. 29 Закону № 2246, як виняток із цих положень БК, передбачається інше. Тобто протягом поточного року встановлюються відносини між державним бюджетом та бюджетами тих тергромад, місцеві ради яких набувають повноважень за результатами перших місцевих виборів, що відбулися у 2017 році, згідно з додатком 11 до Закону № 2246.
Це означає, що немає потреби враховувати визначені ст. 67 БК особливості формування таких тергромад на плановий бюджетний період (2018 рік) під час складання проекту районного бюджету та бюджету об’єднаної тергромади, створеної у 2017 році, та території цього району. Увага! Відповідно вже не є актуальним у цій частині лист Мінфіну від 01.08.17 р. № 05110-14-21/20701, про який ми вже раніше згадували в цій консультації.
І коротко про медичну галузь. За ст. 30 Закону № 2246 з 01.07.18 р. видатки на надання первинної медичної допомоги мають здійснюватися з держбюджету за програмою державних гарантій медобслуговування населення для первинної меддопомоги. Порядок здійснення таких видатків уповноважено встановити Кабміну.
Водночас Кабмін має право перерозподіляти видатки програми «Надання первинної медичної допомоги населенню» (код 2308020) для спрямування з 01.07.18 р. медичної субвенції в частині видатків на згадану меддопомогу бюджетам адміністративно-територіальних одиниць, комунальні заклади охорони здоров’я яких не уклали договори про медобслуговування населення за програмою державних гарантій.
Прикінцеві положення Закону № 2246
У п. 5 Прикінцевих положень Закону № 2246 передбачено, що на 2018 рік зупиняють дію, зокрема, норми ч. 2 ст. 18 Закону від 25.02.94 р. № 4038-ХІІ «Про судову експертизу» стосовно розміру посадових окладів судових експертів. Ідеться про те, що в поточному році не діятиме норма про встановлення працівникам державних спеціалізованих установ (не військовослужбовцям і тим, які не мають звань рядового і начальницького складу), які мають кваліфікацію судового експерта, посадових окладів у розмірі не менше 10 ПМ на 1 січня календарного року.
На сьогодні за постановою КМУ від 30.03.11 р. № 314 «Про умови оплати праці працівників державних спеціалізованих установ судових експертиз» установлення судовим експертам посадових окладів у таких розмірах не передбачено, водночас у зв’язку з особливими умовами праці оклади їм підвищуються на 25 %. Тож, очевидно, у поточному році Кабмін в цій частині не змінюватиме документ щодо оплати праці.
Згідно з п. 12 Прикінцевих положень Закону № 2246 Кабмінові доручено усунути в 2018 році диспропорції між розмірами грошового забезпечення осіб рядового складу служби цивільного захисту та осіб молодшого складу поліції.
Звертаємо увагу ще на такі новації, передбачені Законом № 2246.
За підсумками І кварталу 2018 року Кабміну на основі моніторингу виконання держбюджету доручено розглянути питання про можливість підвищення розміру МЗП до рівня 4 200 грн. на місяць вже з ІІ кварталу цього року.
Згідно з п. 20 та 21 Прикінцевих положень Закону № 2246 Кабмінові за підсумками першого півріччя 2018 року також доручено:
- за результатами виконання місцевих бюджетів внести на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо змін до держбюджету-2018 у частині збільшення стабілізаційної дотації з держбюджету місцевим бюджетам;
- спільно з РНБО додатково опрацювати показники держбюджету поточного року на забезпечення нацбезпеки і оборони та внести на розгляд Верховної Ради пропозиції про зміни до держбюджету-2018.
Окрім того, Кабмін у другому півріччі 2018 року має розробити й затвердити механізм запровадження з 01.01.19 р. надання субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі на рівні кінцевого споживача. Тобто планується з початку наступного року житлові субсидії надавати тим, хто дійсно їх потребує, однак у грошовій формі.
Преференції, що надаватимуться в межах рішень Кабміну
Звертаємо увагу на норму, яка в останні роки зазвичай міститься в кожному із законів про держбюджет на відповідний рік, а саме про застосування норм і положень чинних законів у порядку та розмірах, установлених Кабміном, з урахуванням наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів.
Так, цього року ч. 12 ст. 29 Закону від 25.03.92 р. № 2232-ХІІ «Про військовий обов’язок і військову службу» застосовуватиметься саме таким чином. Це стосується визначених згаданою нормою законодавства грошових виплат резервістам на весь час виконання ними обов’язків служби у військовому резерві з розрахунку до 2 ПМ для працездатних осіб на 1 січня календарного року (1 762 грн. х 2 = 3 524 грн.). Кошти згідно з цією нормою мали передбачатись у держбюджеті на утримання Міноборони та інших центральних органів виконавчої влади, які здійснюють керівництво військовими формуваннями. Виходить, що згадана виплата, виходячи з ресурсів бюджетів, може становити суму, меншу за 3 524 грн., і рішення про це має ухвалити Кабмін.
Коментарі до матеріалу