Публічні закупівлі: перехідні положення-2016
02.08.2016 2337 0 2
Із цієї консультації ви дізнаєтеся: як діяти в період переходу на нові умови закупівлі за бюджетні кошти, нормами якого законодавства керуватися при вчиненні дій у процесі придбання товарів, робіт та послуг.
У чому цінність цієї статті: надані рекомендації допоможуть замовнику спланувати процес закупівель в умовах переходу з дії «старого» законодавства на «нове», підготуватися до нововведень та здійснити закупівлі, не порушуючи законодавства.
Розпочинаємо закупівлі
Закон від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) з 01.08.16 р. застосовується для всіх суб’єктів, які здійснюють закупівлю за бюджетні кошти. У зв’язку з цим виникають запитання стосовно закупівель, розпочатих у липні – серпні 2016 року.
Проводячи закупівлі в період переходу на «нове» законодавство, замовнику слід керуватися такими принципами:
Усі закупівлі, розпочаті до 31.07.16 р. включно, мають бути проведені та завершені згідно із Законом від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон № 1197) (п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 922).
Оскільки 31.07.16 р. припадає на вихідний день (неділя), а у вихідний день веб-портал «Державні закупівлі» не приймає в обробку документи, то останнім днем, коли замовник може розпочати конкурсні торги за нормами Закону № 1197, є 29.07.16 р. Ідеться про всіх замовників, крім центральних органів виконавчої влади та замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, для яких Закон № 922 набув чинності з 01.04.16 р.
Усі закупівлі, розпочаті з 01.08.16 р., здійснюються згідно із Законом № 922. Якщо процедуру закупівлі, розпочату відповідно до вимог Закону № 1197, скасовано із причин, передбачених Законом № 1197, то замовник при оголошенні нової процедури закупівлі розпочинає її згідно з вимогами Закону, чинного на момент подання нового оголошення.
Приклад 1
Замовник планує подати оголошення про закупівлю комп’ютерної техніки (250 тис. грн.) 29.07.16 р., а про закупівлю програмного забезпечення (205 тис. грн.) – 01.08.16 р.
У такому разі процедуру відкритих торгів на комп’ютерну техніку потрібно проводити за Законом № 1197 (оголошення подається на веб-портал «Державні закупівлі»), а закупівлю програмного забезпечення – за Законом № 922 (оголошення подається на одному з електронних майданчиків, розміщених на веб-порталі системи «ProZorro».
Звертаємо увагу, що всю документацію щодо закупівлі замовник публікує на тому веб-порталі, на якому опубліковано оголошення про проведення закупівлі. Тобто якщо процедуру закупівлі розпочато за Законом № 1197, то всі документи, включаючи звіт про виконання договору, публікуються на веб-порталі «Державні закупівлі».
Водночас відповідно до п. 5 наказу Мінекономрозвитку від 22.03.16 р. № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» визнано таким, що втрачає чинність з 01.01.17 р., наказ Мінекономрозвитку від 15.09.14 р. № 1106 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель». Тож вбачається, якщо у замовника договори про закупівлю, укладені за Законом № 1197, будуть ще виконуватися до кінця цього року i строк їх дiї буде до 31.12.16 р., то замовнику не потрібно буде подавати для оприлюднення звіт про виконання договору. Адже строк для оприлюднення такого звіту починає відліковуватися з дня (02.01.17 р. – за умови, що понедiлок буде робочим днем), коли вже буде нечинна форма цього звіту. Разом з цим, якщо веб-портал «Державні закупівлі» працюватиме після 01.01.17 р., рекомендуємо все ж подати відповідні звіти про виконання договорів для оприлюднення.
Приклад 2
Замовник подав оголошення про закупівлю комп’ютерної техніки (250 тис. грн.) 29.07.16 р. відповідно до Закону № 1197. 31.08.16 р. він скасував торги на підставі ст. 30 Закону № 1197 у зв’язку з тим, що до оцінки допущено пропозиції менше двох учасників. 01.09.16 р. замовник оголошує нову процедуру закупівлі.
У такій ситуації нова процедура має розпочинатися відповідно до Закону № 922, тобто законодавства, яке діє на момент оголошення торгів.
План закупівель
Портал «Державні закупівлі» працюватиме з метою завершення всіх закупівель, розпочатих до 31.07.16 р. за Законом № 1197. Відтак інформація про всі закупівлі, розпочаті з 01.08.16 р., разом з усією документацією розміщуватиметься через веб-портал Prozorro.
Згідно зі ст. 4 Закону № 922 закупівля здійснюється відповідно до річного плану, який оприлюднюється на веб-порталі уповноваженого органу. Тому з 01.08.16 р. замовники зможуть здійснювати закупівлі за Законом № 922 лише після затвердження та опублікування річного плану на веб-порталі Prozorro. Це буде новий річний план, який ураховуватиме закупівлі, які були затверджені на початку року, але ще не розпочаті, а також закупівлі, здійснення яких заплановано згідно з кошторисами після 01.08.16 р., закупівлі у зв’язку з виділенням додаткових коштів, новою потребою в закупівлі тощо.
Приклад 3
За річним планом закупівель, затвердженим та опублікованим на веб-порталі «Державні закупівлі» у січні 2016 року, було передбачено видатки на закупівлю комп’ютерної техніки (250 тис. грн.) з орієнтовним початком процедури закупівлі в серпні 2016 року. Замовник, як і планувалося, розпочинає процедуру закупівлі в серпні 2016 року.
Річний план закупівель, опублікований на веб-порталі «Державні закупівлі», не може бути підставою для проведення закупівлі комп’ютерів за Законом № 922. У такому разі замовнику потрібно з 01.08.16 р. опублікувати річний план закупівель на веб-порталі Prozorro (нагадаємо, що строк опублікування річного плану та(або) змін до нього становить 5 календарних днів із дня їх затвердження). І лише після цього можна розпочинати процедуру закупівлі згідно із Законом № 922.
При цьому замовникам не варто забувати, що перед оприлюдненням секретарем тендерного комітету у Prozorro за Законом № 922 річного плану закупівель та змін до нього, як i раніше за Законом № 1197, вони мають бути затвердженi протокольним рішенням на засіданні тепер уже тендерного комітету.
Виділено додаткові кошти
У бюджетних установах часто буває таке, що у зв’язку з різного роду обставинами виділяють додаткові кошти на придбання товарів, робіт і послуг. Ці кошти не були заплановані в кошторисі установи на початок року й відповідно не були відображені в річному плані закупівель. Проведення закупівель замовником за додатково виділені бюджетні кошти розглянемо на прикладах.
Приклад 4
Розглянемо таку саму ситуацію, але за умови, що в поточному році комп’ютерну техніку було придбано (на суму 190 тис. грн.), а додаткові кошти (199 тис. грн.) виділено в серпні 2016 року.
Оскільки кошти виділено в серпні, то проводити закупівлі потрібно, керуючись Законом № 922. Відповідно до ст. 4 Закону № 922 закупівля проводиться на основі річного плану. Вартість закупівлі за річним планом, затвердженим та опублікованим згідно із Законом № 922, становитиме 199 тис. грн. Ця сума менша за межу для проведення відкритих торгів (вартість комп’ютерної техніки, закупленої раніше – 190 тис. грн., до річного плану, складеного відповідно до Закону № 922, не включається), а тому замовник на власний розсуд може здійснити закупівлю:
- або з використанням електронних майданчиків;
- або без використання електронних майданчиків, але з обов’язковим оприлюдненням звіту про укладені договори в системі електронних закупівель.
Приклад 5
Розглянемо ситуацію, наведену у прикладі 4, за умови що додаткові кошти виділено в липні 2016 року.
У такому разі замовник може провести процедуру закупівлі в липні за Законом № 1197 із проведенням відкритих торгів, оскільки річна вартість закупівлі перевищуватиме 200 тис. грн. (190 тис. грн. – уже закуплена комп’ютерна техніка та 199 тис. грн. – додатково виділені кошти).
Якщо ж замовник вирішить розпочати процедуру закупівлі в серпні, то радимо обов’язково провести закупівлю за процедурою відкритих торгів, незважаючи на те що сума в новому затвердженому річному плані відповідно до Закону № 922 не повинна перевищувати 200 тис. грн. Оскільки замовник завчасно знає, що така сума перевищить загальний річний план на закупівлю комп’ютерної техніки (200 тис. грн.), то непроведення відкритих торгів може трактуватися контролюючим органом як ухилення від застосування процедури відкритих торгів за Законом № 1197.
Звертаємо увагу, що перехідними положеннями законодавства не прописано, як діяти, якщо сума закупівлі відповідно до Закону № 922 та Закону № 1197 за одним і тим самим товаром за рік перевищує 200 тис. грн. Проте ми рекомендуємо керуватися принципом запланованості: якщо таку закупівлю можна було спланувати до набуття чинності Закону № 922, то замовник має проводити відкриті торги, а якщо ні, то процедуру закупівлі він обирає на власний розсуд.
Приклад 6
У грудні замовнику виділено додаткові кошти на оплату енергоносіїв у зв’язку з подорожчанням їх вартості.
У такому разі бюджетній установі – замовнику, знову ж таки, слід приймати рішення залежно від суми додатково виділених коштів на конкретний предмет закупівлі (наприклад, оплату електроенергії). Так, якщо вона: менша ніж 199 тис. грн., то замовник може без проведення процедури електронних закупівель укласти угоду і оплатити товар; перевищує 200 тис. грн. – доведеться проводити електронні закупівлі згідно із Законом № 922.
Звіт про виконання договорів та продовження договорів
Закон № 922 не поширює свою дію на договори, підписані замовником до набуття його чинності. Тобто всі договори, підписані в період дії Закону № 1197, залишаються чинними до моменту їх повного виконання. Звіт про виконання договору, укладеного відповідно до Закону № 1197, має бути опублікований на веб-порталі «Державні закупівлі». Водночас у Законі № 922 залишилася норма щодо можливості продовження договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку (п. 5 ст. 36 Закону № 922).
Таким чином, незалежно від того, згідно з яким Законом (№ 922 чи № 1197) у 2016 році укладено договір на закупівлю, у 2017 році він може бути продовжений з урахуванням вимог п. 5 ст. 36 Закону № 922.
Перехідні положення щодо організації процесу закупівлі
Перехідні положення стосуються і організації процесу закупівлі, а саме створення та функціонування комітету із закупівлі або уповноваженої особи. Відповідно до п. 1 ст. 11 Закону № 922 замовник для організації та проведення процедур закупівель утворює тендерний комітет або визначає уповноважену особу (осіб). Тобто йому необхідно визначитися, яка форма організації функціонуватиме в установі (тендерний комітет чи уповноважена особа (особи)).
Якщо замовник обере форму організації з тендерним комітетом, то рекомендуємо до 01.08.16 р. розробити проект положення про такий комітет, керуючись Примірним положенням про тендерний комітет або уповноважену особу (осіб), затвердженим наказом Мінекономрозвитку і торгівлі від 30.03.16 р. № 557 (далі – Наказ № 557), а також підготувати кандидатів до тендерного комітету. Якщо ж замовник вибере організаційну форму у вигляді уповноваженої особи (осіб), то потрібно розробити посадову інструкцію уповноваженої особи (осіб), ураховуючи вимоги Наказу № 557, підготувати наказ про внесення змін до штатного розпису, провести співбесіди з кандидатами на уповноважену особу. Якщо уповноважених осіб буде декілька з утворенням окремого відділу, то додатково потрібно підготувати положення про цей відділ (підрозділ).
Висновки
У зв’язку зі зміною законодавства, що регулює процес закупівлі, суб’єктам, які здійснюють закупівлі за бюджетні кошти, потрібно врахувати ряд нових положень. Зокрема, до набуття чинності Закону № 922 замовникам слід підготувати:
- нове положення про тендерний комітет чи посадові інструкції уповноважених осіб;
- плановий річний план закупівель.
Також необхідно проаналізувати незавершені закупівлі, розпочаті згідно із Законом № 1197. При їх завершенні слід керуватися старим законодавством. Водночас потрібно врахувати, що договори, укладені відповідно до Закону № 1197, продовжують діяти до їх повного виконання.
Коментарі до матеріалу