Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Оскарження публічних закупівель


Із цієї статті ви дізнаєтеся: про правила оскарження публічних закупівель, зокрема типові питання оскарження.

Що можна застосувати на практиці: рекомендації, як діяти замовнику, якщо учасник оскаржить закупівлю, зокрема, як правильно визначити строки для укладання договору про закупівлю за оскарженою процедурою.


Орган оскарження

Як і стосовно «паперових» закупівель, органом оскарження електронних торгів є Антимонопольний комітет (далі – АМК).

Слід зазначити, що АМК досі ще розглядає скарги за «паперовими» закупівлями, оскільки ще не всі замовники завершили такі закупівлі.

Зверніть увагу, що скарги стосовно «паперових» торгів учасники мають подавати, а АМК – розглядати відповідно до положень Закону від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель».

Якщо ж замовника (або учасника) цікавить практика оскарження «паперових» закупівель, то вони можуть ознайомитися з рішеннями органу оскарження, оприлюдненими на офіційному сайті АМК в рубриці «Діяльність у сфері державних закупівель» підрубриці «Інформація про рішення щодо оскарження процедур державних закупівель».

Подання скарги

Скарги щодо електронних закупівель учасники подають згідно з вимогами ст. 18 Закону від 25.12.15 р. № 922-VIIІ «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922). У свою чергу, АМК розглядає такі скарги теж відповідно до ст. 18 Закону № 922.

Однією з головних відмінностей у поданні скарги щодо публічних закупівель є те, що її подають до АМК у формі електронного документа через електронну систему закупівель ProZorro.

Після того як учасник розмістить скаргу в системі ProZorro, вона автоматично вноситься до реєстру скарг. При цьому система формує реєстраційну картку скарги. У цей самий день скарга автоматично оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (Мінекономрозвитку).

Слід зазначити, що як і під час «паперового» оскарження, так і зараз учасник має додати до скарги документи/матеріали, що підтверджують порушення замовником процедури закупівлі або неправомірність його рішень, дій чи бездіяльності.

Зверніть увагу, що так само, як скарга, мають бути подані через систему ProZorro підтверджуючі порушення документи, а також документ щодо здійснення учасником оплати за подання скарги.

При цьому плата за подання скарги встановлена в такому самому розмірі, як і за оскарження «паперових» торгів, – 5 тис. грн. за оскарження закупівлі товарів/послуг, 15 тис. грн. – робіт (постанова КМУ від 23.03.16 р. № 291).

Звертаємо увагу, що на сьогодні в публічних закупівлях, якщо АМК прийняв скаргу до розгляду, то залежно від стадії закупівлі (чи до аукціону, чи пiсля) система ProZorro автоматично призупиняє початок електронного аукціону, а також не оприлюднює договір про закупівлю та звіт про результати проведення процедури закупівлі. При оскарженні ж «паперових» торгів процедура закупівлі призупиняється лише в разі прийняття АМК рішення про призупинення.

Щодо строку розгляду АМК скарги зауважимо, що в публічних закупівлях він скоротився і становить 15 робочих днів із дати початку її розгляду (дати оприлюднення реєстраційної картки скарги в системі). Строк розгляду скарги щодо «паперових» торгів становив 30 робочих днів із дня реєстрації скарги в АМК.

Важливою відмінністю в механізмі оскарження публічних закупівель є також те, що розгляд і прийняття рішення органом оскарження здійснюється не лише на підставі та в межах одержаної за скаргою інформації, але й на основі інформації та документів, розміщених у системі ProZorro.

АМК протягом 3 робочих днів із дня прийняття рішення за результатами розгляду скарги розміщує таке рішення в системі ProZorro, яка, у свою чергу, надішле його як скаржнику, так і замовнику.

Як і в «паперових» торгах, так і в електронних закупівлях, рішення органу оскарження набуває чинності із дня його прийняття і є обов’язковим для виконання замовником і особами, яких стосується (ч. 12 ст. 18 Закону № 922). У разі ж незгоди з цим рішенням як замовник, так і учасник можуть його оскаржити в суді. Строк такого оскарження – 30 календарних днів із дня оприлюднення рішення в системі ProZorro.

Варто звернути увагу замовників, що договір про закупівлю, укладений у період оскарження, буде нікчемним (ч. 1 ст. 37 Закону № 922). При цьому, як і раніше, так і зараз, скарги щодо укладених договорів про закупівлю розглядаються судами.

Практичні моменти оскарження

Законом № 922 не передбачено розміщення рішень АМК на його офіційному сайті, а саме в рубриці «Головна» підрубриці «Діяльність у сфері публічних закупівель».

Тут можна знайти: інформацію про вимоги до скарг; перелік рахунків для сплати за подання скарги; зведені відомості про те, чи учасник не притягувався до відповідальності за вчинення антиконкурентних дій тощо. Але ви не знайдете тут рішень за результатами розгляду АМК скарг на публічні закупівлі.

Отже, якщо замовника чи учасника цікавить нинішня практика оскарження, то необхідно відкривати сайт www.prozorro.gov.uа. Тож далі проаналізуємо, що нині найчастіше оскаржують учасники та чи всі скарги приймає до розгляду та задовольняє АМК.

Прийняття до розгляду скарги: особливості

Зверніть увагу, що АМК приймає до розгляду не всі скарги.

Так, щоб скарга була прийнята до розгляду, вона має відповідати вимогам, установленим у ч. 1 ст. 18 Закону № 922 та має бути подана у строки, передбачені ч. 2 цієї статті, а також скаржник має додати до скарги підтвердження оплати її розгляду.

На практиці АМК відмовляє в розгляді скарги найчастіше через те, що учасник додає одне й те саме платіжне доручення до різних скарг. Найчастіше таке трапляється, якщо закупівля відбувається за лотами. Так, «прикріплюючи» в системі ProZorro скаргу до першого лота, учасник додає до неї платіжне доручення. Потім це саме платіжне доручення він додає і до скарги, яку «прикріплює» до другого, третього лотів. При цьому АМК бере в роботу першу скаргу, до якої додано платіжне доручення, а інші залишає без розгляду, оскільки це платіжне доручення вже було додано до першої скарги.

Наприклад: рішенням АМК від 12.09.16 р. № 630 залишено без розгляду скаргу ТОВ «КТБ «ЄВРОБІЗНЕССТАНДАРТ» від 07.09.15 р. № UA-2016-08-03-000170-a.b5 на закупівлю палива для реактивних двигунів (очікувана вартість 126 млн грн. з ПДВ, закупівля № UA-2016-08-03-000170-a) Державним агентством резерву України.

Особливості поновлення проведення торгів

Після того як АМК прийме рішення за результатами розгляду скарги про її задоволення або про відмову в її задоволенні, або ж рішення про припинення розгляду скарги чи залишення її без розгляду, система ProZorro автоматично, але не раніше ніж через 2 календарних дні із дня розміщення такого рішення, визначить дату та час проведення електронного аукціону. При цьому система ProZorro має повідомити про аукціон усіх осіб, які подали тендерні пропозиції.

Необхідно звернути увагу, що на практиці були випадки, коли торги вже мали б бути розблоковані системою, однак не були розблоковані. Це унеможливлювало, зокрема, оприлюднення договору про закупівлю в передбачений законом строк. Тож у такому разі радимо замовникам звертатися за допомогою до служби підтримки майданчика, через який проводиться закупівля, або ж щоб не пропустити строк для оприлюднення договору, укласти пізніше договір (але слідкуйте, щоб не проґавити строк для його укладання).

Звертаємо увагу, що протягом одного робочого дня після прийняття рішення за результатами розгляду скарги АМК у системі ProZorro надає інформацію про резолютивну частину рішення, а протягом трьох робочих днів із дня його прийняття розміщує повний текст рішення. Рішення за результатами розгляду скарги відразу після розміщення в системі ProZorro оприлюднюється на веб-порталі www.prozorro.gov.uа та надсилається суб’єкту оскарження та замовнику. Набирає чинності воно із дня його прийняття.

Укладання договору після оскарження

Досить часто замовники задаються питанням, як правильно вирахувати строки для укладання договору про закупівлю за оскарженою процедурою. Адже на момент розгляду органом оскарження скарги відлік таких строків призупиняється. Тож після прийняття відповідного рішення щодо торгів замовнику необхідно здійснити новий розрахунок строків з урахуванням такого призупинення (див. приклад далі).

Так, що стосується відкритих торгів, то відповідно до ч. 2 ст. 32 Закону № 922 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 (календарних) днів із дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладений раніше ніж через 10 (календарних) днів із дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Приклад
Замовник визначив переможця 02.09.16 р. У цей же день він прийняв рішення про намір укласти договір про закупівлю. Повідомлення про такий намір замовник оприлюднив 05.09.16 р., керуючись положеннями Цивільного кодексу (далі – ЦК) щодо розрахунку строків. Учасник подав скаргу 12.9.16 р. Рішення за результатом розгляду скарги прийнято 22.09.16 р. Розрахуємо строки для укладання договору про закупівлю за оскарженою процедурою.

1. Спочатку визначимо десятиденний строк, у який замовник не має права укладати договір.

Так, згідно з ч. 1 ст. 32 Закону № 922 рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення переможця. Протягом одного (календарного) дня після прийняття такого рішення замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір та надсилає його переможцю.

Згідно з ч. 1 ст. 253 ЦК перебіг строку починається із дня, що настає після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.

При цьому в ч. 5 ст. 254 ЦК зазначено: якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, визначений відповідно до закону в місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

У нашій ситуації перший і останній день для оприлюднення в системі повідомлення про намір укласти договір про закупівлю припадає на суботу, яка в установі є вихідним днем. Отже, у цій ситуації днем закінчення строку оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю буде перший робочий день – 05.09.16 р.

Отже, оскільки повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено на www.prozorro.gov.uа 05.09.16 р., то 10-й календарний день припадає на 15.09.16 р. Тобто до 15.09.16 р. включно замовник не має права укладати договір про закупівлю.

Згідно з ч. 6 ст. 18 Закону № 922 датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в системі ProZorro. Після розміщення скарги суб’єктом оскарження в системі скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка. Скарга разом із реєстраційною карткою в день розміщення суб’єктом оскарження автоматично оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. Отже, датою початку розгляду скарги є 12.09.16 р.

Як передбачено ч. 8 ст. 18 Закону № 922, розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених ч. 2 ст. 32 цього Закону. Перебіг цих строків продовжується із дня, що настає за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Таким чином, з 12.09.16 р. призупиняється розрахунок строку, що дорівнює 10 календарних днів. Тож із 10 календарних днів минуло лише 6.

Рішення за результатом розгляду скарги прийнято 22.09.16 р. Отже, відлік строку продовжується з 23.09.16 р.

Оскільки, із 10 календарних днів до дня зупинення перебігу цього строку минуло лише 6 днів, то ще маємо відлічити чотири дні, починаючи з 23.09.16 р.

Таким чином, до 26.09.16 р. включно замовник не має права укладати договір про закупівлю. Якщо до 27.09.16 р. торги не буде оскаржено знову, то з 27.09.16 р. замовник може укладати договір.

2. Тепер визначимо 20-денний строк, не пізніше якого замовник може укласти договір.

Так, замовник укладає договір про закупівлю з переможцем торгів не пізніше ніж через 20 (календарних) днів із дня прийняття рішення про намір його укласти.

Замовник прийняв таке рішення 02.09.16 р. Отже, останнім днем для укладання договору є 22.09.16 р.

Але з 12.09.16 р. (день подання скарги) призупиняється розрахунок зазначеного 20-денного строку. Тож із 20 календарних днів минуло лише 9.

Рішення за результатом розгляду скарги прийнято 22.09.16 р., тому відлік строку продовжується з 23.09.16 р..

Оскільки із 20 календарних днів до дня зупинення перебігу цього строку пройшло лише 9 днів, то ще маємо відлічити 11 днів, починаючи рахунок з 23.09.16 р. Отже, кінцевим строком укладання договору буде 03.10.16 р.

Таким чином, у нашій ситуації після оскарження закупівлі, з урахуванням поновлених строків, замовник може укладати договір про закупівлю не раніше 27.09.16 р. і не пізніше 03.10.16 р.

Насамкінець не зайвим буде нагадати, що згідно з нормою абзацу четвертого ч. 1 ст. 37 Закону № 922 договір про закупівлю є нікчемним (недійсним) у разі його укладення з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 32 та абзацом восьмим ч. 3 ст. 35 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до ст. 18 цього Закону.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали