Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Істотні умови господарського договору

Характерною ознакою правовідносин цього виду є спрямованість на забезпечення господарських інтересів сторін. Проте умови, на яких укладається господарський договір, мають важливе значення, оскільки саме від них залежить обсяг прав та обов’язків контрагентів. Досягнення згоди за всіма істотними умовами є не лише запорукою настання правових наслідків, на які розраховують сторони госпдоговору, але і його чинності, що визначається залежно від наявності таких умов.

Насамперед нагадаємо, що господарський договір – це домовленість двох або більше сторін, які володіють правовим статусом суб’єкта господарювання (далі – СГ), заснована на взаємному вільному волевиявленні з метою здійснення, забезпечення госпдіяльності з подальшим настанням позитивних юридичних наслідків для контрагентів. Госпдоговори укладаються за правилами, установленими Цивільним кодексом (далі – ЦК) з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом (далі – ГК), іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Укладення госпдоговору є обов’язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов’язком для СГ у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов’язковості укладення договору для певних категорій СГ або органів державної влади, або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 4 та 5 ст. 179 ГК, укладаючи госпдоговір, сторони можуть визначати його зміст на основі:

  • вільного волевиявлення, якщо вони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;
  • примірного договору, рекомендованого органом управління СГ для використання в разі укладення ними договорів, якщо сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;
  • типового договору, затвердженого КМУ чи передбаченим законом іншим органом державної влади, якщо сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;
  • договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб’єктів, якщо ці суб’єкти в разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Водночас зміст госпдоговору, що укладається на підставі державного замовлення, має відповідати цьому замовленню.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
27.08.2025
Поповнення статутного капіталу комунального підприємства: юридичні аспекти
У статті розглянуто особливості та законодавчі вимоги щодо процедури поповнення статутного капіталу. Для більш ефективної роботи комунальних підприємств органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), які є їхніми засновниками, мають право ухвалювати рішення про поповнення статутного капіталу. Ц...
Нове
27.10.2025
Нові правила розподілу коштів на інвестиційні проєкти та програми: методика від Мінфіну
У статті розглянуто, хто та за якими критеріями розподіляє публічні інвестиції та як проводиться моніторинг їх стану підготовки та реалізації. Наказом Мінфіну від 22.09.2025 № 480 затверджено Методичні рекомендації щодо розподілу коштів місцевого бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвести...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
22.08.2025
Ефективний захист фінансових інтересів громади: правові механізми стягнення заборгованості з орендної плати за землю
У статті описано наслідки невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати за землю для посадових осіб, способи захисту інтересів громади та вимоги місцевої ради – орендодавця до орендарів. Матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, землі, що належат...
Кращі матеріали