Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Новації у сфері фінансового моніторингу – 2020

З 28.04.20 р. набрав чинності Закон від 06.12.19 р. № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361) із внесеними до нього відповідно до норм Закону від 04.03.20 р. № 524-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» змінами. Закон № 361 уніс чимало новацій у порядок проведення банківських операцій, відносини суб’єктів первинного фінансового моніторингу між собою та з їх клієнтами у разі здійснення фінансових транзакцій, а також установив більш жорстку відповідальність за порушення у цій сфері.

Закон № 361 визначає фінансовий моніторинг як сукупність заходів, що вживаються суб’єктами фінмоніторингу у сфері запобігання та протидії. Згідно зі ст. 6 цього Закону система фінмоніторингу в Україні є дворівневою та складається з первинного та державного рівнів.

Суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) є:

  • банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи;
  • платіжні організації, учасники чи члени платіжних систем;
  • товарні та інші біржі, що проводять фінансові операції з товарами;
  • професійні учасники фондового ринку (ринку цінних паперів), крім осіб, які провадять діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку;
  • оператори поштового зв’язку, інші установи, які надають послуги з переказу коштів (поштового переказу) та здійснення валютних операцій;
  • філії або представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, що надають фінансові послуги на території України;
  • спеціально визначені суб’єкти первинного фінансового моніторингу (крім осіб, які надають послуги у межах трудових правовідносин):
    а) суб’єкти аудиторської діяльності;
    б) бухгалтери, суб’єкти господарювання (далі – СГ), що надають послуги з бухобліку;
    в) СГ, що здійснюють консультування з питань оподаткування;
    г) адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально;
    ґ) нотаріуси;
    д) СГ, що надають юридичні послуги;
    е) особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юрособами;
    є) СГ, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій із купівлі-продажу нерухомого майна, а також СГ, що надають за винагороду консультаційні послуги, пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна;
    ж) СГ, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них;
    з) СГ, що надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор;
  • постачальники послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів;
  • інші юридичні особи, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги.

Суб’єктами державного фінансового моніторингу (далі – СДФМ) є:

  • Національний банк;
  • Міністерство фінансів;
  • Міністерство юстиції;
  • Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку;
  • Міністерство цифрової трансформації;
  • Державна служба фінансового моніторингу.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
Нове
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
22.08.2025
Ефективний захист фінансових інтересів громади: правові механізми стягнення заборгованості з орендної плати за землю
У статті описано наслідки невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати за землю для посадових осіб, способи захисту інтересів громади та вимоги місцевої ради – орендодавця до орендарів. Матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, землі, що належат...
07.08.2025
Як збільшення нормативної грошової оцінки землі сприяє наповненню місцевих бюджетів
У статті на прикладах розповімо про те, нормативна грошова оцінка яких земель збільшує в десятки разів надходження орендної плати за землю до місцевого бюджету. Надходження від плати за землю, зокрема орендної плати, є важливим джерелом наповнення місцевого бюджету та забезпечення фінансової самодос...
Кращі матеріали