Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Покупець має право отримати назад гроші, сплачені за товар, який має істотні недоліки

Сторони спору

Позивач – ТОВ-1, відповідач – ТОВ-2.

Обставини справи

27.03.17 р. ТОВ-1 (покупець) і ТОВ-2 (постачальник) уклали договір про виробництво і постачання обладнання. Одночасно сторони підписали специфікацію до договору (додаток 1), де узгоджували постачання обладнання (автоматичний видувний комплекс (далі – комплекс), машина обполіскувальна тощо) на загальну суму 760 000 грн із ПДВ. Покупець оплатив обладнання, а постачальник здійснив його постачання і налагодження. Проте надалі покупець тричі звертався до постачальника з вимогою усунути дефекти в роботі придбаного комплексу, а постачальник визнавав виявлені дефекти в роботі комплексу як гарантійні випадки і безплатно усував їх. 07.06.18 р. покупець надіслав постачальникові лист з вимогою повернути гроші, сплачені за комплекс, у розмірі 300 000 грн.

04.07.18 р. постачальник відправив покупцеві у відповідь лист з відмовою задовольнити цю вимогу. Тоді покупець подав до суду позов про стягнення з постачальника:

  • 300 000 грн за договором від 27.03.17 р. – за поставлений неякісний товар (автоматичний видувний комплекс);
  • 3 % річних у сумі 858,35 грн – за користування чужими коштами.

Суд першої та апеляційної інстанції задовольнив позов ТОВ-1 частково: з відповідача була стягнута на користь позивача вартість неякісного товару в сумі 300 000 грн, а в іншій частини позову було відмовлено. Після цього відповідач подав касаційну скаргу до ВСУ.

Позиції сторін

Відповідач (ТОВ-2). Позивач не довів, що недоліки товару виникли до передачі йому товару відповідачем. Тобто відсутній факт порушення ТОВ-2 зобов’язання щодо належної якості товару.

На чиєму боці суд

ВСУ відмовив відповідачеві в задоволенні касаційної скарги, залишивши в силі рішення суду першої та апеляційної інстанції (постанова ВСУ від 07.06.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 82249298).

Аргументи суду

  1. Згідно зі ст. 675 Цивільного кодексу (далі – ЦК) товар, який продавець передає або зобов’язаний передати покупцеві, повинен відповідати вимогам до його якості в момент передачі покупцеві, якщо інший момент визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі-продажу. Законом або договором може бути передбачено строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк).
  2. У разі істотного порушення вимог до якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути або усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або витратами часу, а також недоліків, які виявлялися неодноразово або з’явилися знову після їх усунення) покупець має право на власний вибір відмовитися від договору і зажадати повернення сплаченої за товар суми (п. 2 ч. 2 ст. 678 ЦК).
  3. Судом установлено, що після придбання комплексу позивач неодноразово звертався до відповідача через дефекти в роботі комплексу, а відповідач визнавав виявлені дефекти як гарантійні випадки і безплатно усував їх. У зв’язку із черговою зупинкою роботи комплексу позивач відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 678 ЦК звернувся до відповідача з вимогою про повернення грошей, сплачених за комплекс, на яку відповідач відповів відмовою.
  4. Позивач тривалий час фактично не міг користуватися поставленим обладнанням у зв’язку з неодноразовим виявленням недоліків у роботі обладнання і необхідністю проведення відповідачем гарантійного ремонту. Ці факти свідчать про істотне порушення вимог до якості обладнання.
  5. Право покупця відмовитися від договору постачання і зажадати повернення суми, сплаченої за товар, передбачене ст. 678 ЦК. Ця стаття застосовується незалежно від того, передбачили сторони в договорі таку можливість чи ні, оскільки стаття не містить застереження щодо її застосування виключно в разі, коли сторони договору передбачили її застосування. Отже, у ТОВ-1 були підстави вимагати від ТОВ-2 повернення суми, сплаченої за комплекс.

Висновок

Покупець може відмовитися від договору і зажадати від постачальника (продавця) повернення оплати у разі виявлення істотних недоліків у якості товару, навіть якщо такі недоліки виявлені після передачі товару покупцеві.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Костянтин Хара
Костянтин Олексійович
Зараз так прийнято? 1. "на загальну суму 760 000 грн" - "з вимогою повернути гроші, сплачені за комплекс, у розмірі 300 000 грн". Різниця є чи ні? 2. "Позивач не довів, що недоліки товару виникли до передачі йому товару відповідачем." - Тобто той факт, що недоліки/поломка виникли вже під час експлуатації значення не має? Прохання більш наполегливо працювати над своїм самовдосконаленням. Кожному треба поставити собі приблизно таке питання: "Якщо моя країна відстає на 100 років від світу, а я весь час жив в цій країні, може і в моїй фаховості теж причина?" Інакше швидко ситуацію в країні не виправимо.
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
05.06.2025
Які підприємства мають підтвердити статус критично важливого?
У статті надано відповіді на запитання, що виникли у підприємств, які мають статус критично важливих у зв’язку з наданням Мінекономіки листа від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 щодо перевірки статусу критично важливого підприємства. У травні 2025 року Мінекономіки опублікувало та розіслало згідно ...
02.06.2025
Припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюновими виробами: підстави та порядок оскарження
У статті розповімо, в якому порядку та за яких умов орган ДПС може припинити дію ліцензій на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Орган ДПС може ухвалити рішення про припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоям...
29.05.2025
Агентські договори: що буде після скасування Господарського кодексу?
У статті розглянуто, чи можна буде після 28.08.2025 (дати втрати чинності Господарським кодексом) укладати агентські договори, які наразі регламентуються нормами цього кодексу. З 28.08.2025 втратить чинність Господарський кодекс (далі – ГК), яким регулюються відносини в рамках агентських догов...
Кращі матеріали
Центр сповіщень