Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Хто несе відповідальність за пожежну безпеку


Предмет спору

Відповідальність за пожежну безпеку несе орендодавець, якщо договором оренди цей обов’язок не покладено на орендаря.

Ситуація

У травні 2018 року районним відділом ГУ Державної служби з надзвичайних ситуацій (далі – орган ДСНС) була проведена позапланова перевірка товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на території будівель бази відпочинку, яка належить ТОВ на праві власності.

У ході перевірки співробітниками органу ДСНС був виявлений ряд порушень, а саме:

  • приміщення не обладнані автоматичною системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
  • не проведено вогнезахисну обробку дерев’яних конструкцій даху будівлі;
  • відсутні акти прихованого прокладання електричних проводів у будівлі і т. д.

Виявлені порушення були зафікисовані в акті від 08.05.18 р. Цього ж дня директору бази відпочинку ТОВ був вручений припис. При цьому директор не повідомив перевіряючих, що він не має відношення до ТОВ, не є працівником даного товариства, а просто орендує за договором оренди від 01.05.18 р. базу відпочинку, що належить ТОВ.

Орган ДСНС звернувся до окружного адміністративного суду з позовом до ТОВ, у якому просив суд до повного усунення виявлених порушень, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей, зобов’язати керівництво бази відпочинку ТОВ негайно припинити експлуатацію будівель бази з метою ведення будь-якої діяльності, не пов’язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Суд першої інстанції відмовив органу ДСНС у задоволенні позову на тій підставі, що на момент перевірки ТОВ не використовувало базу відпочинку за призначенням, оскільки 01.05.18 р. база відпочинку була передана в оренду підприємцю строком на 1 рік – до 01.05.19 р. Орган ДСНС не погодився з рішенням суду першої інстанції та звернувся до апеляційного суду.

Чому виник спір

Якщо в результаті планових або позапланових перевірок законодавства про пожежну безпеку органами ДСНС виявлено порушення, то перевіряючі видають суб’єкту господарювання (далі – СГ) припис на усунення цих порушень.

Якщо порушення вимог законодавства пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров’ю людей, посадові особи органів ДСНС також мають право звертатися до адміністративного суду, вимагаючи застосувати заходи реагування у вигляді повного або часткового призупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Однак якщо, наприклад, приміщення, які перевірялися, знаходяться в оренді, то на практиці можуть виникнути складнощі. Адже в такому випадку, щоб орган ДСНС міг подати позов, йому необхідно визначити належного відповідача. У деяких випадках відповідачем буде орендодавець, а в деяких – орендар.

Аргументи суду

  1. Частиною 4 ст. 4 Закону № 877 визначено, що виключно законами встановлюється вичерпний перелік підстав для призупинення господарської діяльності.
  2. У ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту (далі – КЦЗ) зазначено, що повне або часткове призупинення роботи підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, обладнання, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється за рішенням адміністративного суду.
  3. Згідно із ч. 3 ст. 55 КЦЗ, обов’язок забезпечити пожежну безпеку суб’єктів господарювання (далі – СГ) покладається на власників і керівників таких СГ.
  4. Якщо в оренду передається цілісний майновий комплекс або окремі його частини, приміщення, інші об’єкти, то за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов’язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальність за порушення вимог пожежної безпеки на об’єкті оренди (п. 6 Правил, затверджених наказом МВС від 30.12.14 р. № 1417, далі – Правила № 1417).
  5. Орган ДСНС здійснив перевірку ТОВ, на яке як на власника об’єкта перевірки покладається обов’язок забезпечити пожежну безпеку СГ згідно з вимогами ч. 3 ст. 55 КЦЗ.
  6. На момент перевірки перевірюваний об’єкт – база відпочинку був дійсно переданий за договором оренди підприємцю. Однак згідно з даним договором на орендаря не покладено обов’язок дотримуватися протипожежних правил або забезпечувати пожежну безпеку переданої йому в користування бази відпочинку. Це значить, що обов’язок забезпечувати пожежну безпеку та відповідати за порушення вимог пожежної безпеки покладено на відповідача як на власника об’єкта перевірки вимогами ч. 3 ст. 55 КЦЗ і Правил № 1417.
  7. Наявність припису, складеного на підставі акта перевірки, не позбавляє органи ДСНС права звернутися до адміністративного суду з позовом, якщо були виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей. Тому позивач правомірно звернувся до суду з позовом до ТОВ, яке є відповідальним за дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території бази відпочинку, переданої в оренду.

Суд прийняв рішення зупинити повністю експлуатацію будівель бази відпочинку та зобов’язати ТОВ негайно припинити використання цих будівель із метою ведення будь-якої діяльності, не пов’язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної безпеки.

Про що ми попереджали

У консультації «Перевірка пожежної безпеки: що потрібно знати» ми попереджали про те, що наявність припису, складеного на підставі акта перевірки, не позбавляє органи ДСНС права звернення до адміністративного суду з позовом. Згідно зі ст. 68, 70 КЦЗ, якщо порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров’ю людей, посадові особи органів ДСНС звертаються до адміністративного суду, вимагаючи застосувати до особи, відповідальної за пожежну безпеку, заходи реагування у вигляді повного або часткового призупинення:

  • роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень;
  • випуску та реалізації пожаронебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту.

Крім того, за порушення законодавства у сфері пожежної безпеки до посадових осіб СГ, винних у допущених порушеннях, також може бути застосована адміністративна та кримінальна відповідальність.

Аргументи підтверджені, зокрема, у постанові Харківського апеляційного адміністративного суду від 30.10.18 р., ЄДРСР, рестр. № 77598210.

Що ми рекомендували

У консультації «Перевірка пожежної безпеки: що потрібно знати» ми рекомендували СГ звертатися до ДСНС або до адмінсуду, якщо СГ не згодний із виявленими порушеннями або строками їх усунення, які зазначені в приписі. А якщо орган ДСНС подав позов про призупинення діяльності СГ до адміністративного суду, а СГ уважає такий позов неправомірним, то в такому випадку СГ необхідно подати відкликання на позов (ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства).

Висновки

Якщо в ході перевірки орган ДСНС виявить порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей, то крім винесення припису він може звернутися з позовом до суду з вимогою призупинити діяльність СГ-порушника. Якщо перевірюваний об’єкт передано в оренду, такі вимоги пред’являються до орендодавця, якщо інше не встановлено договором оренди.

Як бачите наші рекомендації підтверджуються судовим рішенням. Наші доводи завжди приймаються як переконливі аргументи у спірних ситуаціях з опонентами та контролюючими органами.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
06.02.2025
Плата за землю: звітуємо за 2025 рік
Плата за землю складається із земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності (далі – орендна плата). Тобто, якщо у власності суб’єкта господарювання є земельні ділянки або він орендує землі державної чи комунальної власності, йому потрібно звітувати за т...
04.02.2025
Мінімальне податкове зобов’язання: як визначити за 2024 рік
Суб’єкти господарювання, які мають у власності або користуванні сільськогосподарські угіддя, повинні визначити за 2024 рік мінімальне податкове зобов’язання (далі – МПЗ) за такі ділянки. За своєю суттю МПЗ – це мінімальний розмір зобов’язання, яке має сплатити власник а...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
З 08.04.2025 набула чинності постанова КМУ від 04.04.2025 № 374, якою затверджено, зокрема, Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, Порядок заповнення заяв щодо ліцензії на право зберігання пального та форму витягу з Реєстру . У статті розповімо, в яких випадках суб...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
Особи, які мають ліцензії, до 01.07.2025 мають подати органу ліцензування оновлені відомості. Розглянемо, хто та яким чином має їх подати у зв'язку із змінами правил ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.0...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали
Центр сповіщень