Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Повторні поліпшення орендованого об’єкта ОЗ


Покращення основних засобів при операційній оренді

Підприємство – платник податку на прибуток у квітні 2018 року взяло під операційну оренду будівлю строком на 5 років (по 31.03.23 р.). У лютому 2019 року підприємство зі згоди орендодавця встановило в орендованій будівлі систему вентиляції вартістю 120 960 грн (у т. ч. ПДВ – 20 160 грн), а в березні ввело її в експлуатацію. У липні підприємство доробило цю систему. Вартість доробки становить 7 920 грн (у т. ч. ПДВ – 1 320 грн). Як правильно враховувати ці поліпшення – як один об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) чи як два різних об’єкти?

Уважаємо, що відповідь на це запитання залежить від того, чи зобов’язане підприємство – платник податку на прибуток при визначенні об’єкта оподаткування коригувати фінрезультат звітного періоду на різниці, передбачені розд. III ПК, і вести податковий облік ОЗ. Адже платникам доводиться орієнтуватися на роз’яснення ДФС із питань такого обліку. Але спочатку нагадаємо правила бухобліку.

У бухобліку згідно з п. 8 П(С)БО 14 затрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція і т. п.), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які перрвісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції в створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Суми таких капітальних інвестицій до введення поліпшень в експлуатацію відображаються спочатку на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів», а потім переносяться на субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Після введення в експлуатацію вартість поліпшень амортизується в обліку прямолінійним або виробничим методом (п. 27 П(С)БО 7). Зазначимо, що в нашому випадку логічно вибрати прямолінійний метод амортизації.

Якщо не прив’язуватися до податкового обліку ОЗ, то строк корисного використання (далі – СКВ) нашого першого об’єкта поліпшення (назвемо його «Поліпшення 1») доцільно встановлювати до закінчення строку оренди – 48 місяців. Таким чином, сума щомісячної амортизації об’єкта «Поліпшення 1» становить 2 100 грн (100 800 грн : 48 міс.). Нарахування амортизації розпочалося у квітні.

У липні підприємство доробило та ввело в експлуатацію систему вентиляції. У результаті виникло запитання: як ураховувати таке поліпшення – як окремий об’єкт ОЗ («Поліпшення 2») чи включити його вартість до складу вартості об’єкта «Поліпшення 1»? Розглянемо обидва варіанти.

Варіант 1. «Поліпшення 2» – окремий об’єкт.

У цьому випадку СКВ нового об’єкта логічно встановити таким, що дорівнює строку оренди, який залишився (44 міс.), метод амортизації – прямолінійний. Тоді сума щомісячної амортизації становитиме 150 грн (6 600 грн : 44 міс.). Нарахування амортизації розпочалося в серпні. Таким чином, починаючи із серпня загальна сума витрат у бухобліку на амортизацію об’єктів «Поліпшення 1 і «Поліпшення 2» становитиме 2 250 грн (2 100 грн + 150 грн).

Варіант 2. «Поліпшення 2» у складі об’єкта «Поліпшення 1».

У цьому випадку розглядаємо наведену ситуацію як ремонт об’єкта «Поліпшення 1». Тому в липні його вартість збільшуємо на вартість доробки (6 600 грн) (п. 14 П(С)БО 7). Залишкова вартість об’єкта «Поліпшення 1» станом на 1 серпня становить 99 000 грн [(100 800 грн – 2 100 грн х 4 міс.) + 6 600 грн]. СКВ об’єкта, що залишився, – 44 міс. Щомісячна сума амортизації, починаючи із серпня, – 2 250 грн (99 000 грн : 44 мес.) (п. 26 Методрекомендацій № 561). Як бачимо, сума витрат на амортизацію в цьому варіанті така сама, як і у варіанті 1.

Висновок: для цілей бухобліку не має значення, за яким варіантом будуть ураховуватися повторні поліпшення орендованого об’єкта ОЗ. На фінрезультат до оподаткування це не вплине.

Податок на прибуток. Якщо платник не зобов’язаний вести податковий облік ОЗ, то при відображенні операцій із поліпшення орендованого майна він орієнтується виключно на правила бухобліку (див. вище).

Але якщо платник зобов’язаний при визначенні об’єкта оподаткування коригувати фінрезультат звітного періоду на різниці, передбачені розд. III ПК, то рекомендуємо при виборі варіанта обліку поліпшень у бухобліку керуватися правилами ПК і роз’ясненнями фахівців ДФС. У такому випадку в платника менше ризиків помилитися, а різниці між результатами бухгалтерського та податкового обліку будуть мінімальними.

Як випливає з кількаразових роз’яснень фахівців ДФС, витрати на поліпшення орендованих об’єктів ОЗ у податковому обліку відображаються як окремий об’єкт групи 9 «Інші основні засоби» з мінімально припустимим СКВ 12 років згідно з пп. 138.3.3 ПК (див., наприклад, ЗІР, категорія 102.05).

А в ІПК ДФС від 02.07.19 р. № 3035/6/99-99-15-02-02-15/ІПК податківці роз’яснюють, що вартість повторного поліпшення орендованих ОЗ для цілей розрахунку податкової амортизації враховується як новий об’єкт групи 9 з мінімально припустимим СКВ 12 років.

Зазначимо, що в такому випадку витрати на амортизацію кожного разового поліпшення орендованого об’єкта розтягуються на строк не менше 12 років. Водночас як у бухобліку СКВ для поліпшень установлюється стосовно до всього орендованого об’єкта в цілому. І в міру закінчення СКВ такого об’єкта СКВ кожного його наступного поліпшення стає все коротшим.

Висновок: якщо в бухобліку поліпшення одного орендованого об’єкта ОЗ можна без наслідків «злити» разом в один об’єкт «Поліпшення», то в податковому обліку це робити ризиковано. Хоча норми ПК нічого проти цього не мають.

Тому платникам податку на прибуток, які зобов’язані вести податковий облік ОЗ, рекомендуємо:

  • для цілей податкового обліку кожне повторне поліпшення орендованого об’єкта враховувати як новий об’єкт ОЗ згідно з роз’ясненнями податківців;
  • у бухобліку враховувати кожне окреме поліпшення як окремі об’єкти «Поліпшення 1», «Поліпшення 2» і т. д. (за варіантом 1), щоб не заплутатися з їхнім обліком (у податковому обліку – два або більше об’єктів, а в бухобліку – один);
  • для цілей бухобліку встановлювати СКВ кожного об’єкта «Поліпшення» у розмірі податкового СКВ (12 років), щоб мінімізувати різниці між результатами бухгалтерського та податкового обліку.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
21.04.2025
Змінилася сума ввізного мита: як відобразити наслідки в бухобліку?
У разі зміни митної вартості товару змінюється не лише сума ПДВ, сплаченого на митниці, а й сума ввізного мита. Ця обставина часто викликає запитання у бухгалтерів, оскільки ввізне мито є складовою первісної вартості товару. Ми підкажемо, як відобразити в обліку зміну суми ввізного мита на товар, а ...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.02.2025
Списали борг не в тому періоді: чи є це проблемою?
Ситуація. Підприємство вирішило списати кредиторську заборгованість ще до спливу строку давності. Однак немає документів ні про прощення боргу, ні про ліквідацію кредитора чи невизнання боргу в суді тощо. Тобто борг ще не є безнадійним, але усно керівники домовилися, що така заборгованість погашатис...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
30.04.2025
Подання звітності з рентної плати за воду власниками та користувачами свердловин
Суб’єкти господарювання, які мають у власності чи користуванні свердловини для видобутку води, зобов’язані звітувати та сплачувати рентну плату за спеціальне використання води (далі – рентна плата). Звітність із рентної плати подається щокварталу протягом 40 календарних днів після ...
30.04.2025
Як власникам і користувачам свердловин подати декларацію із рентної плати за надра
Деякі підприємства мають у власності або орендують свердловини з метою видобутку підземних вод, які можуть використовуватися як для забезпечення санітарно-гігієнічних потреб підприємства, так і для обслуговування його виробничих процесів (поливу сільгоспкультур, напоювання худоби тощо), і навіть для...
28.04.2025
Як застосовується ПДВ-пільга у разі часткового фінансування постачання за рахунок міжнародної технічної допомоги?
Підприємство – платник ПДВ продає обладнання, вартість якого частково (20 %) фінансується за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги (далі – МТД). Як у цьому випадку застосовується  пільга з ПДВ, передбачена п. 197.11 Податкового кодексу? Ситуація. Підприємство – пл...
Кращі матеріали
Центр сповіщень