Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

ВРУ прийняла у першому читанні проєкт ЗУ «Про освіту дорослих»

20.01.2023

Зроблено черговий важливий крок на шляху законодавчого врегулювання системи освіти дорослих – на засіданні Верховної Ради України розглянуто та прийнято у першому читанні проєкт Закону України «Про освіту дорослих» (реєстраційний № 7039), який розробила робоча група при Міністерстві освіти і науки України.

Законопроєкт є надзвичайно актуальним і очікуваним у суспільстві:

  • по-перше, він врегульовує і систематизує відносини у системі освіти дорослих, забезпечує розвиток цього складника освіти на середньострокову перспективу;
  • по-друге, законопроєкт є євроінтеграційним, його розроблено на виконання завдання 1431 Плану заходів із виконання Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншого боку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106.

Загалом проєкт закону враховує досвід і основні рекомендації Європейського Союзу з питань розвитку освіти впродовж життя та освіти дорослих, а також вітчизняні напрацювання з цього питання.

Законопроєкт пропонує нову ідеологію освіти дорослих, що передбачає реіндустріалізацію цієї системи.

Зокрема, визначено нові призначення, архітектуру і форми, сформовано новий тезаурус:

  • чітко визначено і на законодавчому рівні закріплено складники системи освіти дорослих, що визначають основні напрями діяльності у цій сфері;
  • законопроєкт закладає створення можливостей для особистого і професійного розвитку особи, її соціальної активності, що забезпечує задоволення різноманітних суспільних та економічних потреб на рівні громади, регіону, держави;
  • закладаються механізми, спрямовані на формування мережі надавачів послуг у сфері освіти дорослих, урізноманітнення форм діяльності, широкого залучення громадянського суспільства, конкуренції освітніх програм, якості освітніх послуг, визнання результатів навчання, здобутих, зокрема, шляхом неформальної освіти.

Крім зазначеного, норми законопроєкту встановлюють солідарний розподіл обов'язків, повноважень та відповідальності між державою, роботодавцями та громадянами:

  • за державою закріплюється лідерство у формуванні політики у сфері освіти дорослих та активна участь в цьому процесі місцевих органів влади, громадськості;
  • відповідальність за її реалізацію розподіляється між державою (яка сприяє, створює умови, надає підтримку), місцевими органами влади (які створюють умови і забезпечують реалізацію), роботодавцями (які забезпечують професійний розвиток своїх працівників) і громадянами, які усвідомлюють необхідність безперервного навчання, внаслідок чого формується суспільна «мода» на навчання впродовж життя;
  • саме розподіл повноважень і відповідальності дає змогу забезпечити конкретні потреби регіонів і громад щодо освіти дорослих, диверсифікувати фінансові ресурси, зробити систему освіти дорослих більш ефективною.

Ці та інші норми законопроєкту:

  • закріплюють освіту дорослих як окремий складник освіти, що має суспільну цінність;
  • закладають інституційні основи співробітництва між державою, органами місцевого самоврядування та провайдерами освіти дорослих, а також передбачають елементи саморегулювання у цій сфері освіти;
  • забезпечують державну підтримку дорослим особам для здобуття формальної освіти повторно через упровадження пільгового кредитування;
  • визначають типи надавачів послуг у сфері освіти дорослих та їхні особливості, повноваження органів управління, систему забезпечення якості та економічні відносини у сфері освіти дорослих;
  • закладають законодавчу основу функціонування центрів освіти дорослих, передусім як комунальних осередків освітньої діяльності серед дорослого населення, що відповідає політиці децентралізації, зокрема розширення повноважень місцевих органів влади, формування і реалізації регіональної освітньої політики відповідно до потреб громад.

https://mon.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.08.2025
Лист НАДС: щодо можливості виплати доплат за додаткове навантаження, пов’язане з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника або за вакантною посадою
Національне агентство України з питань державної служби
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
08.08.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (04.08.2025 - 08.08.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Лист Мінсоцполітики: Щодо індексації заробітної плати Відповідно до статті 34 Закону України від 19.11.2024 № 4059-IX "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (далі - Закон № 4059) визначено, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів...
Нове
03.11.2025
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших те...
31.10.2025
Зміни в законодавстві з 27 жовтня по 31 жовтня 2025 року
Підкомітет підтримав законопроєкт щодо забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування Враховано позицію ОМС та Єврокомісії. Успішне ухвалення редакції стане виконанням індикатора Ukraine Facility. Призупинення дії трудового договору через дію воєнного стану не вплине на страхові в...
31.10.2025
Призупинення дії трудового договору через дію воєнного стану не вплине на страхові виплати у зв’язку з профзахворюванням
На сьогодні законодавчо чітко не визначено процедуру обчислення суми страхових виплат потерпілому, коли деяка частина інформації про заробітну плату в розрахунковому періоді, що передує місяцю настання права на страхову виплату у зв’язку з професійним захворюванням, відсутня через наявніс...