Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

У Верховній Раді відбулося представлення законопроекту про Державний бюджет України на 2023 рік

23.09.2022 56 0 0

Відповідно до статті 154 Регламенту Верховної Ради України 21 вересня 2022 року на пленарному засіданні Верховної Ради відбулося представлення законопроекту про Державний бюджет України на 2023 рік (реєстр. №8000 від 14.09.2022), поданого Кабінетом Міністрів.

Напередодні, 20 вересня Комітет з питань бюджету заслухав дане питання та за підсумками розгляду надав Верховній Раді інформацію щодо зазначеного законопроекту, зокрема щодо його відповідності нормам Бюджетного кодексу України.

Представляючи у Верховній Раді цей законопроект, Міністр фінансів Сергій Марченко відмітив, зокрема, що:

  •  проект бюджет готувався в умовах високого ступеня невизначеності, він враховує помірно консервативний сценарій макроекономічного прогнозу та вплив військової ситуації і зовнішніх чинників (на 2023 рік прогнозується зростання реального ВВП на 4,6%, номінально - на рівні 6399 млрд грн);
  •  доходи державного бюджету розраховані виходячи з чинної системи оподаткування, при цьому доходи загального фонду визначені у сумі 1146,6 млрд грн, що на 64 млрд грн менше планового показника 2022 року, але на 138 млрд грн більше очікуваного показника на цей рік;
  •  видатки загального фонду плануються в обсязі 2268,5 млрд грн (з урахуванням надання кредитів);
  •  пріоритет № 1 в проекті бюджету на 2023 рік - це оборонні видатки, які складуть майже половину всіх видатків бюджету наступного року, при цьому загальний ресурс на національну безпеку та оборону становить 1141 млрд грн, або 17,8% ВВП;
  •  з метою вивільнення ресурсу для сектору безпеки і оборони передбачається продовжити оптимізацію видатків державного бюджету, а саме їх зменшити на 10% додатково до 10-відсоткового скорочення цього року, зокрема, заплановано скорочення на 11,6 млрд грн видатків на утримання органів влади;
  •  наступний пріоритет - це соціальний захист найменш захищених громадян, на що передбачено 403 млрд грн, з них: фінансове забезпечення виплати пенсій - 233 млрд грн, підтримку малозабезпечених сімей - 73 млрд грн (включаючи надання пільг і житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг - 38 млрд грн), соціальний захист громадян, які потрапили у складні життєві обставини, - 66,6 млрд грн (включаючи надання допомоги ВПО на проживання - 57,6 млрд грн);
  •  на підтримку ветеранів війни заплановані кошти у сумі 6,8 млрд грн;
  •  кошти на освіту заплановані у сумі 155 млрд грн, з них видатки на виплату зарплати педагогічним працівникам - 87,5 млрд грн, облаштування бомбосховищ та створення безпечних умов для учнів та вчителів - 1,5 млрд грн, відновлення парку шкільних автобусів - 1 млрд грн;
  •  на охорону здоров'я в проекті бюджету враховані видатки в сумі 175,7 млрд грн;
  •  створюється фонд з ліквідації наслідків збройної агресії у сумі понад 19 млрд грн, в резервному фонді акумульовано 17,3 млрд грн, передбачена нова додаткова дотація на компенсацію втрат місцевих бюджетів у зв'язку з військовою агресією РФ – 24 млрд грн
  •  передбачено 16 млрд Фонду розвитку підприємництва грн з метою подальшої реалізації державних програм "Іпотека", "Фінансовий лізинг", "Доступні кредити 5-7-9", а також підтримки агросектору та підприємств, що вимушені здійснити релокацію;
  •  дефіцит державного бюджету у 2023 р. передбачається на рівні 20% ВВП, при цьому є сподівання залучити майже 38 млрд дол. США від міжнародних партнерів, зокрема від США, ЄС, МВФ.

Завершуючи презентацію законопроекту, Міністр фінансів наголосив, що цей проект бюджету – не такий, як попередній (немає маневру для традиційного компромісу, перерозподілу видатків, підтримки окремих територій та галузей, точкових проектів), та звернувся до Парламенту з проханням спільно пройти цей бюджетний процес у максимально стислі терміни, адже потрібен час для проведення перемовин з міжнародними партнерами щодо пошуку джерел покриття дефіциту бюджету (йдеться про 38 млрд дол. США).

Доповідаючи від Комітету з питань бюджету щодо законопроекту, Голова Комітету Юрій Арістов зазначив, серед іншого, що:

  •  незважаючи на воєнний стан, Уряд вчасно подав законопроект, і представлення цього документу відбувається відповідно до встановлених вимог;
  •  в історії України подібних цьому проекту державного бюджету не було: це – бюджет країни, в якій йде повномасштабна війна, це – бюджет задля перемоги, вперше майже 50% видатків бюджету спрямовується на безпеку та оборону;
  •  Збройні Сили України демонструють стійкість та здатність перемагати, теж саме потрібно демонструвати на економічному фронті, для чого щонайменше потрібен бюджет, який максимально відповідає нагальним потребам та можливостям;
  •  у законопроекті максимально збережені видатки на соціальний захист та підтримку (пенсії, субсидії, підтримку ВПО та малозабезпечених), зарплати медичним працівникам та працівникам освіти, стипендії студентам;
  •  також передбачені видатки на нові потреби – потреби воєнного часу (підтримку ветеранів війни, зокрема, психологічну допомогу і медичну реабілітацію, першочергові роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків збройної агресії).

Наприкінці свого виступу, Голова Комітету з питань бюджету звернув увагу, що:

  •  після представлення законопроекту фактично розпочинається його підготовка до першого читання;
  •  народні депутати та комітети мають можливість не пізніше 1 жовтня подати до Комітету з питань бюджету свої пропозиції з дотриманням вимог статті 156 Регламенту Верховної ради України;
  •  зараз не на часі популістські заяви та політичні баталії: пропозиції народних депутатів мають бути належно обґрунтованими і збалансованими та відповідати теперішнім реаліям;
  •  дуже важливо, аби державний бюджет на 2023 рік був ухвалений в стислі терміни, бо необхідно домовлятися з міжнародними партнерами про допомогу, щоб вони в своїх бюджетах на наступний рік передбачили фінансову підтримку Україні;
  •  тому слід забезпечити конструктивну роботу щодо законопроекту та якнайшвидше прийняття головного фінансового документу України на наступний рік.

https://www.rada.gov.ua

Коментарі до матеріалу