Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Пропонують змінити режим праці та відпочинку водіїв: законопроєкт

10.12.2025

8 грудня до Верховної Ради внесено законопроєкт про внесення змін до Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» щодо гармонізації вимог до режимів праці та відпочинку водіїв і використання тахографів зі стандартами Європейського Союзу (реєстр. № 14280).

Мета законопроєкту

Законопроєкт спрямований на формування в Україні сучасної, прозорої та ефективної системи регулювання режимів праці та відпочинку водіїв, що відповідає європейським стандартам безпеки дорожнього руху. Він визначає комплексну трансформацію правового поля у сфері автомобільного транспорту шляхом:

  • законодавчого закріплення чітких норм щодо максимальної тривалості керування, мінімальних перерв, щоденних та щотижневих періодів відпочинку;
  • визначення статусу і функцій мобільних працівників;
  • запровадження обов’язковості використання цифрових і розумних тахографів у контрольованих категоріях транспортних засобів;
  • законодавчого регулювання порядку встановлення, активації та калібрування тахографів;
  • встановлення однозначного порядку зчитування, зберігання та передачі даних тахографів;
  • створення ефективної державної системи контролю за дотриманням режимів праці та відпочинку;
  • встановлення дієвих санкцій за порушення законодавства у цій сфері.

Законопроєкт формує комплексний підхід: від визначення термінів і базових понять до практичних процедур контролю і відповідальності. Це відповідає системі, яка діє в Європейському Союзі.

Основні положення законопроєкту

Законопроєкт значно змінює законодавчу архітектуру Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) і вводить нові розділи та статті, що повністю відображають зміст регламентів та директив ЄС.

Перш за все, проєкт значно розширює та уточнює ст. 1 Закону № 2344, що містить визначення термінів. На основі європейських норм в українське законодавство вводиться низка нових понять, які до цього часу були або відсутні, або відображені лише в підзаконних актах. До них належать: «час керування», «інша робота», «період відпочинку», «перерва», «робочий час мобільного працівника», «картка водія», «картка контролю», «картка підприємства», «картка майстерні», «цифровий тахограф», «розумний тахограф» тощо. Це формує єдину термінологічну базу, яка є необхідною для належного правозастосування.

Законопроєкт також містить положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв. У ньому нормативно закріплені положення щодо максимальної тривалості щоденного та щотижневого керування, мінімальної тривалості перерв та відпочинку, обов’язками перевізника щодо організації праці водіїв, а також забороною проводити регулярний щотижневий відпочинок у кабіні. Усі ці положення повністю відповідають сучасним нормам держав – членів ЄС.

Також, у законопроєкті визначені норми щодо встановлення, використання та обслуговування тахографів, а також порядок зчитування й зберігання даних.

Законопроєкт запроваджує обов’язок оснащення контрольованих категорій транспортних засобів цифровими або розумними тахографами. Вводяться чіткі строки та вимоги для калібрування та активації пристроїв, механізми зчитування даних, порядок їх зберігання та надання центральному органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті.

Крім того, законопроєкт встановлює мінімальну інтенсивність перевірок, що має становити не менше 3% від загальної кількості робочих днів водіїв. Він також передбачає право центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, на проведення перевірок на дорозі, у приміщеннях перевізника, а також можливість дистанційного зчитування даних розумних тахографів для попереднього відбору транспортних засобів.

Особливо важливим елементом законопроєкту є посилення та систематизація відповідальності за порушення. Законодавство доповнюється нормами про штрафи за порушення режимів праці та відпочинку, невиконання обов’язку щодо зчитування і зберігання даних тахографа, використання пристроїв обходу, а також за керування без картки водія. Такі підходи відповідають європейській системі санкцій та спрямовані на попередження маніпуляцій.

Верховна Рада

14280_Проект Закону (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Пояснювальна записка (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Порівняльна таблиця (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Проект Постанови до Закону (іншого Акта) (08.12.2025).pdf
Відкрити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
07.11.2025
Зміни в законодавстві з 03 листопада по 07 листопад 2025 року
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету мі...
Нове
12.12.2025
Верховній Раді рекомендують ухвалити законопроєкт щодо унормування діяльності та держреєстрації громадських організацій
Метою законопроєкту є створення сприятливих умов для діяльності громадських організацій шляхом врегулювання на законодавчому рівні процедурних питань, запровадження низки нововведень, спрямованих на спрощення процедури реєстрації та усунення розбіжностей у застосуванні положень чинного законодавства...
11.12.2025
Затверджено мінімально допустимі експортні ціни на грудень 2025 року
Інформацію про нові мінімально допустимі експортні ціни розміщують на офіційному вебсайті Мінекономіки не пізніше наступного робочого дня після ухвалення відповідного наказу. До моменту оприлюднення нових значень застосовують раніше затверджені ціни за попередній місяць, які залишаються чинними до о...
09.12.2025
Планують зміни до Інструкції про порядок сплати внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування
ПФУ планує змінити Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Розглянемо більш детально в цьому матеріалі. Більше за темою: Чи потрібно зазначати в електронному документі посаду та прізвище підп...