Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Механізм застосування мінімального посадового окладу

22.07.2021

Розмір мінімальної заробітної плати і розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки) не можуть бути нижчими від розміру прожиткового мінімуму. Про це йдеться у рішенні Конституційного Суду України № 2-р/2021 від 15.07.2021 р. у справі № 1-157/2019 (3593/19).

Конституційний суд України визнав конституційними приписи частини шостої статті 6 Закону України «Про оплату праці» та частини шостої статті 96 Кодексу законів про працю України в редакції Закону № 1774. Ними передбачено, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що «заробітна плата, не нижча від визначеної законом (мінімальна заробітна плата)», «прожитковий мінімум» та «мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка)» не є тотожними явищами, а повноваження визначати або встановлювати їх грошовий розмір мають різні органи державної влади – Верховна Рада України і Кабінет Міністрів України.

Суд вказав, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) не є різновидом державних соціальних гарантій і функційно застосовується під час формування тарифної системи оплати праці та є основою для диференціації розмірів заробітної плати.

«Водночас розмір мінімальної заробітної плати і розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки) не можуть бути нижчими від розміру прожиткового мінімуму. Зазначена відмінність суті мінімальної заробітної плати (мінімального розміру заробітної плати) та мінімального посадового окладу (тарифної ставки) дає Конституційному суду України підстави для висновку про неоднаковість їхнього функційного призначення», – йдеться в рішенні.

КСУ констатує: при визначенні розміру мінімальної заробітної плати та встановленні розміру мінімального посадового окладу (тарифної ставки) повноважні органи державної влади мають зважати на те, що їх розміри мають забезпечувати особисті потреби не лише кожного, хто працює, а й членів його сімʼї, якщо останні не здатні або не в змозі забезпечити своєю працею чи іншим чином задоволення цих потреб самостійно.

«Мінімальним розміром виплат, що їх має отримувати кожен як основне джерело існування для гарантування реалізації конституційного права на достатній життєвий рівень, є прожитковий мінімум, розмір якого з урахуванням його суті та призначення визначає Верховна Рада у відповідному законі», – повідомив КСУ.

Суд вказав, що «з метою виконання приписів Конституції та законів України Кабінет Міністрів на підставі оспорених норм Закону в редакції Закону № 1774 та Кодексу в редакції Закону № 1774 зобов’язаний встановлювати такий розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки), щоб його використання у тарифній системі оплати праці не лише забезпечило достатній життєвий рівень для того, хто працює, а й заохочувало працівника до покращення умов життя для себе і своєї сім’ї».

sud.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
11.09.2025
Лист ПФУ: щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ЛИСТ від 22.08.2025 р. № 2800-030401-8/55839 Розглянувши [...] звернення на вебпортал Пенсійного фонду України щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат, Пенсійний фонд України повідомляє. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.202...
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
Нове
03.12.2025
МОН: Президент України призначив гранти молодим ученим та докторам наук на 2026 рік
27 листопада 2025 року Президент України підписав два розпорядження щодо щорічних грантів Президента України на 2026 рік: №130/2025-рп — про призначення грантів молодим ученим для підтримки наукових досліджень і розробок; №131/2025-рп — про призначення грантів докторам наук для прове...
03.12.2025
ОЗП 2025-2026: Уряд встановив пільгову ціну на газ для когенераційних установок у прифронтових регіонах
Для стабільного та безперебійного проходження опалювального сезону 2025/2026 років Уряд України зафіксував ціну на природний газ у розмірі 19 000 грн за 1000 м³ (з ПДВ) для виробників електроенергії на теплових електростанціях, теплоелектроцентралях, газотурбінних та газопоршневих установках у ...
03.12.2025
Уряд розширив умови публічних закупівель теплових насосів і котелень для швидкого відновлення критичної інфраструктури
28 листопада Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель. Постановою розширюється дія підпункту 22 на об’єкти сектору систем життєзабезпечення критичної інфраструктури. Зміни вступають в дію після опублікування у всеукраїнській електронній ...