У Комітеті з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів обговорили можливість легалізації добровольчих формувань
У Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 16 червня відбулося засідання круглого столу на тему: «Законодавче врегулювання легалізації та організації добровольчих формувань».
Головуючий на засіданні круглого столу голова підкомітету із соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолій Остапенко повідомив, що дискусії щодо визначення легалізації та організації добровольчих формувань ведуться в очолюваному ним підкомітеті вже не один рік. «Тому терміново потрібно вирішити питання правового визначення діяльності добровольчих загонів та формувань, які самостійно організувалися з метою захисту суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України та взаємодії з силами оборони та залучення їх до руху опору, підготовки громадян України до національного опору ємної складової всеосяжної оборони. на всій території України», - наголосив голова підкомітету.
Водночас О.Остапенко нагадав, що у відповідний період 2014 року наша держава тимчасово залишилася без Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України та призначених ним керівників силових органів. Тоді Україна не була здатна швидко та ефективно захистити свою незалежність, суверенітет та територіальну цілісність. Але завдяки допомозі добровольчих загонів того ж року вдалося зупинити, а потім уже разом із ЗСУ та іншими збройними формуваннями держави – стримувати збройну агресію російської федерації протягом 8 років і досі. «Наразі добровольчі формування у взаємодії з підрозділами ЗСУ та іншими збройними формуваннями держави продовжують брати участь у військових діях проти армії російської федерації, – наголосив Анатолій Остапенко. - Більшість учасників добровольчих формувань з бойовим досвідом влилися до лав різних підрозділів ЗСУ та інших збройних формувань, деякі добровольчі формування у складі ЗСУ та Національної Гвардії утворили власні військові частини та підрозділи».
Нагадаємо, що 01 січня 2022 року набув чинності Закон України «Про основи національного опору», який визначає правові та організаційні засади національного опору, основи його підготовки та ведення, завдання та повноваження сил безпеки та сил оборони з питань національного опору. Зокрема, цей Закон передбачає можливість створення добровольчих формувань територіальних громад разом із силами опору, а також окремим родом військ сил територіальної оборони. Порядок утворення та діяльності добровольчих формувань територіальних громад визначається Положенням добровольчих формувань територіальних громад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 за реєстр. №1449.
У своєму виступі генеральний директор Директорату соціального захисту Міністерства у справах ветеранів України Руслан Приходько звернув увагу на те, що 24 лютого 2022 року відповідні добровольчі формування не були створені за відсутності налагодженої процедури їх реєстрації та «стихійність створення» добровільних об'єднань по всій території України на забезпечення термінової захисту держави від широкомасштабного воєнного вторгнення Росії. «На жаль, перші загиблі та перші особи, які отримували поранення, контузії та каліцтва у боях проти російської федерації, були не оформлені. Перші добровольці формування офіційно реєструвалися не раніше як через півтора місяці після початку широкомасштабного вторгнення. Виникли колізії, люди не можуть оформитись як члени сімей загиблих Захисників України, як особи з інвалідністю внаслідок війни. Відповідно, не можуть отримати соціальні гарантії, пільги та одноразові виплати від держави», - повідомив Р.Приходько.
У зв'язку з цим, за словами директора Директорату соціального захисту, Мінветеранів за співпраці з Комітетом було напрацьовано вже підписаний Президентом України Закон України від 15.03.2022 за реєстр. №2121-IX «Про внесення змін до деяких законів України про уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнані ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників та Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій», що дозволяє набувати відповідних статусів бійцям підрозділів, які брали участь у бойових діях. Також Мінветеранів було розроблено Постанову №740, яка передбачає надання можливості набуття статусу членів сімей загиблих Захисників України, а також осіб з інвалідністю внаслідок війни, які входили безпосередньо до добровільних формувань територіальних громад, але на момент загибелі або отримання поранень, контузій та каліцтв, не були офіційно оформлені. Постанова перебуває в розгляді Уряди.
Зазначимо, що перші добровільницькі військові формування в Україні почали утворюватися ще у 2014 році у відповідь на несподіване вторгнення росії на територію України з метою захисту територіальної цілісності та суверенітету нашої держави. «Немаловажне питання їхнього офіційного оформлення, адже держава має забезпечити повний соціальний захист та підтримку, насамперед сім'ям добровольців, на законодавчих підставах. А це виключається у разі, якщо добровольча освіта не була оформлена відповідно до чинних законів та підзаконних нормативно-правових актів держави», - наголосив Руслан Приходько, зазначивши, що на сьогоднішній день лише діяльність добровольчих формувань територіальних громад (ДФТГ) регламентована законодавством. За даними Національної поліції України, до складу ДФТГ входять близько 100 тисяч громадян.
Під час круглого столу учасники заходу обговорили положення презентованого проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо легалізації, організації, освіти та участі добровольчих формувань у захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України», що пропонує регламентувати діяльність відповідних формувань, у особливий період. Відповідно до ст.1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період – період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ та організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців щодо прихованої мобілізації або з моменту запровадження військового стану в Україні або в окремих місцевостях і охоплює час мобілізації, воєнний час та частково відновлювальний період після закінчення воєнних дій.
Учасники заходу звертали увагу на необхідність доопрацювання вищезгаданого законопроекту, зокрема для недопущення зловживань відповідними статусами та державними гарантіями несумлінними громадянами країни та кримінальними правопорушниками. Також дискусійним було питання про доцільність та можливість надання статусу військовослужбовця членам добровольчих формувань. Водночас наголошувалося, що питання легалізації добровольчих формувань «гостре, довготривале» і давно потребує законодавчого врегулювання. Крім того, порушувалися питання матеріального та технічного забезпечення добровольців, зокрема, засобами безпеки, які щодня виконують накази керівництва територіальних громад із захисту держави.
За підсумками засідання круглого столу голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолій Остапенко закликав до надання пропозицій та зауважень до напрацьованого та презентованого учасникам заходу законопроекту для подальшого його погодження зацікавленими сторонами.
https://www.rada.gov.ua
Коментарі до матеріалу