Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Удосконалення механізму зарахування ПДФО в Україні зменшить дисбаланс у фінансовому забезпеченні територіальних громад

30.10.2024

Удосконалення механізму зарахування податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) в Україні зменшить дисбаланс у фінансовому забезпеченні територіальних громад і дасть їм змогу підвищувати рівень надання державних послуг. 

Про це заявив Перший заступник Міністра фінансів України Денис Улютін під час Круглого столу «ПДФО і громади», організованого 24 жовтня програмою «U-LEAD з Європою»* для обговорення впливу зміни механізму зарахування ПДФО до місцевих бюджетів. Захід об'єднав у дискусії представників Міністерства фінансів України, низки інших українських і міжнародних відомств та експертів проєкту Polaris**.

Дискусії щодо зміни механізму зарахування ПДФО до місцевих бюджетів почалися після зміни у 2021 році адміністративно-територіального устрою та формування нових територіальних громад. 

У Верховній Раді зареєстровано низку законопроектів, що пропонують різні підходи до розподілу і зарахування ПДФО в Україні. Для напрацювання єдиної концепції у Верховній Раді України при Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики створено робочу групу, яка займається обговоренням зареєстрованих законопроєктів і напрацюванням нових концепцій.

Актуальність і важливість цієї тематики знайшли своє відображення і в Урядових документах, зокрема у Плані заходів з реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2024-2027 роки. 

З метою обрання оптимального механізму зарахування ПДФО експерти U-LEAD і Polaris змоделювали варіанти впливу зміни механізму зарахування ПДФО на податкову спроможність громад, а під час Круглого столу презентували результати такого моделювання.

«Чинна модель зарахування ПДФО створює диспропорції фінансової забезпеченості територіальних громад і вигідна лише для великих міст, де зареєстровані великі компанії-роботодавці. Однак часто активність населення зосереджена у менших містах, селищах і селах, що є сателітами мегаполісів і потерпають від такої моделі. На сьогодні майже 1200 громад є дотаційними. Така модель не влаштовувала громади до повномасштабної війни, зараз розрив між податковою спроможністю громад ще збільшився», - наголосив Денис Улютін. 

Він також зазначив, що одним з основних викликів, над яким працюють Міністерство фінансів, Державна міграційна служба, інші державні органи та органи місцевого самоврядування, є об'єктивність даних про чисельність населення. 

«Чисельність населення у громадах, що є визначальною для будь-якої моделі зарахування ПДФО, сьогодні невідома. Відсутня єдина база, яка містить актуальні і достовірні дані про кількість населення по кожній територіальній громаді. Під час повномасштабної війни ця проблема поглибилася через тимчасову окупацію окремих територій і хвилю внутрішньої міграції українців», - зазначив Денис Улютін.

Ще одним завданням, над яким потрібно працювати, є визначення рівня і кількості сервісів, які має гарантувати держава і під які повинна визначатись базова фінансова основа, зокрема і через механізм зарахування ПДФО.

У такій ситуації обґрунтований і об’єктивний вибір найвдалішого механізму зарахування ПДФО виконає одразу два завдання: покращить податкову спроможність громад, зменшить диспропорції між ними та забезпечить належну якість державних послуг. 

Також Денис Улютін відзначив важливість додаткових дотацій у бюджеті на вирівнювання спроможності територіальних громад, що постраждали від збройної агресії. 

«Це дещо зменшує диспропорцію, хоч і не долає усіх проблем на рівні фінансової забезпеченості територіальних громад. Водночас використання експертизи країн, де податки між територіальними громадами розподіляються гармонійно, може допомогти створити модель, за якої всі громадяни незалежно від проживання у тій чи іншій громаді отримуватимуть однаково якісні державні послуги», - резюмував Денис Улютін. 

Довідково

* Програма U-LEAD з Європою (Ukraine – Local Empowerment, Accountability and Development, Україна - підсилення на місцях, підзвітність та розвиток) об’єднує вектори співпраці між Урядом України, Європейським Союзом і його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією і Словенією - для створення прозорої і підзвітної багаторівневої системи управління, яка закриває суспільні потреби українців.

** Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», розроблена на період з 2024 по 2028 роки, фінансується урядом Швеції. Мета програми – посилення спроможності громад в Україні надавати публічні послуги і брати участь у відновленні і відбудові відповідно до вимог вступу до Євросоюзу. Програма охоплює 5 напрямів: освіту, фіскальну децентралізацію та бюджетування, адміністративні послуги, відновлення під керівництвом місцевої влади, міжнародне співробітництво громад. Polaris допомагає у реалізації реформ в Україні, співпрацюючи з органами місцевого самоврядування, міністерствами, центрами надання адміністративних послуг, дорадчими групами та експертами.

https://www.kmu.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
08.04.2025
Лист ПФУ: Щодо розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності за сумісництвом
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ, СТРАХОВИХ ВИПЛАТ, СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ, ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ ТА ПІЛЬГ   ЛИСТ від 28.03.2025 р. № 2800-030401-8/20889   (Витяг)   Розглянувши [...] запит [...] щодо розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності за суміс...
01.04.2025
Уряд спростив порядок отримання пенсій і страхових виплат для ВПО, українців за кордоном і на ТОТ
Раніше деякі категорії пенсіонерів, а саме: особи, які отримали довідку ВПО до 24 лютого 2022 року, та громадяни, які виїхали за кордон після цієї дати або проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), — мали окремий алгоритм отримання пенсійних виплат. Це ускладнювало отримання коштів....
04.04.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (31.03.2025 - 04.04.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Лікарняний розпочався у день звільнення: що з ЄСВ? Відповідно до ст. 40 Кодексу законів про працю України від 10 грудня 1971 року № 322-VІІІ із змінами та доповненнями (далі – КЗпП) не допускається звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваж...
Нове
30.06.2025
Право матери, имеющей двоих детей в возрасте до 15 лет, на социальный отпуск за время простоя
У Кодексі законів про працю України, також у Законі України «Про відпустки» закріплено право одного з батьків на додаткову соціальну відпустку. Так, ст. 182-1 Кодексу законів про працю України, ч. 1 ст. 19 Закону України «Про відпустки» передбачено, які батьки мають право на...
30.06.2025
Помилки при формуванні електронного лікарняного листа. З’ясовуємо причини
Нагадуємо, що на сьогодні в Україні листок непрацездатності формується програмними засобами в Електронному реєстрі листків непрацездатності (далі ‒ ЕРЛН) на підставі медичного висновку у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов&r...
30.06.2025
Як часто водії транспортних засобів повинні проходити медичні огляди?
Водії транспортних засобів проходять передрейсовий та післярейсовий медичні огляди. Також водії транспортних засобів проходять періодичні медичні огляди з отриманням відповідної медичної довідки. https://t.me/dsppoltava ...