Принцип неупередженості адміністративного органу: механізми запобігання конфлікту інтересів
Новий Закон України «Про адміністративну процедуру» встановлює важливий принцип безсторонності (неупередженості) адміністративних органів при розгляді справ. Зокрема, стаття 9 ЗАП гарантує рівне ставлення до всіх учасників адміністративного провадження та забороняє неправомірну зацікавленість посадових осіб у результатах справ. Закон також зобов’язує посадовців вживати заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
Це означає, що адміністративні органи повинні діяти об’єктивно та неупереджено під час розгляду та вирішення справ. По суті, наявність будь-яких особистих або сімейних зв'язків, особистий чи майновий інтерес у справі можуть поставити під сумнів неупередженість посадовців.
Для забезпечення безсторонності адміністративного органу передбачено низку процедурних інструментів. Зокрема, закон передбачає можливість відводу посадової особи у разі наявності підстав для сумнівів щодо її неупередженості. Відвід може бути ініційований учасником адміністративного провадження або самим посадовцем (самовідвід) у випадку виявлення конфлікту інтересів. Детальний перелік підстав для сумнівів безсторонності (неупередженості) посадової особи адміністративного органу та порядок відводу визначені у статтях 23-24 ЗАП.
Крім того, в межах процедури адміністративного оскарження, для забезпечення справедливості та неупередженості, передбачено можливість створення спеціальної комісії для розгляду скарг. До їх складу, відповідно до ч. 2 ст. 79 ЗАП, можуть входити не тільки представники адміністративного органу, а й представниками інститутів громадянського суспільства, які можуть складати до третини складу комісії. Це сприяє більш незалежному та об'єктивному вирішенню спорів.
Таким чином, принцип неупередженості в адміністративних процедурах забезпечується шляхом застосування чітких механізмів запобігання та врегулювання конфліктів інтересів.
https://www.kmu.gov.ua
Коментарі до матеріалу