Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Лист ПФУ: щодо формування заяв для отримання страхової виплати

13.08.2024

ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ, СТРАХОВИХ ВИПЛАТ, СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ, ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ ТА ПІЛЬГ

ЛИСТ
від 27.05.2024 р. № 2800-030401-8/32117

(Витяг)

Розглянувши [...] запит [...], Пенсійний фонд України повідомляє.

Згідно із частиною першою статті 3 від 23.09.99 № 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105) соціальне страхування здійснюється за принципами законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування.

Пунктом 1 частини другої статті 8 та пунктом 2 частини першої статті 9 Закону № 1105 встановлено, що роботодавець зобов'язаний здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат згідно з цим Законом, а застрахована особа має право на отримання у разі настання страхового випадку страхових виплат, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону № 1105 страхова виплата у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, частиною першою статті 22 Закону № 1105 визначено першочерговість реалізації права застрахованих осіб на допомогу по тимчасовій непрацездатності та допомогу по вагітності та пологах страхувальниками за основним місцем роботи.

Рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими цим особами відповідно до частини третьої статті 22 Закону № 1105.

Враховуючи вищезазначене, страхувальник для реалізації права застрахованої особи на страхову виплату здійснює призначення та надання за основним місцем роботи зазначеної виплати, розрахованої лише за основним місцем роботи, і у разі вмотивованої відмови страхувальником або уповноваженими ним особами в призначенні страхової виплати за основним місцем роботи, застрахована особа має право за місцем роботи за сумісництвом на таку виплату, розраховану лише за сумісництвом. При цьому дана норма поширюється як за місцем роботи за зовнішнім сумісництвом, так і за внутрішнім.

З урахуванням зазначеного, на сьогодні застрахована особа на підставі норм Закону № 1105 має право реалізувати право на страхову виплату за місцем роботи за сумісництвом, у разі не реалізації права на таку страхову виплату за основним місцем роботи.

Частиною першою статті 23 Закону № 1105 встановлено, що підставою для призначення застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності.

Згідно з пунктом 2 розділу II Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства здоров'я України від 17.06.2021 № 1234, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2021 за № 890/36512, листок непрацездатності формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Після відображення сформованого листка непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника, з яким застрахована особа перебувала в трудових відносинах на момент страхового випадку, та набуття статусу "готовий до сплати" роботодавцем здійснюється призначення, нарахування та подання заяви-розрахунку для отримання фінансування, до якої включено нараховану суму страхової виплати на підставі листка непрацездатності застрахованої особи.

З урахуванням викладеного, програмне забезпечення Пенсійного фонду України надає можливість страхувальникам формувати на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України заяви-розрахунки, до яких включено нараховані суми страхових виплат застрахованим особам, за основним місцем роботи застрахованої особи або за місцем роботи за сумісництвом.

Водночас повідомляємо, що для правильності та контролю нарахування страхових виплат при формуванні страхувальниками таких заяв загальний страховий стаж застрахованої особи за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування та сума за даними спеціалізованого персоніфікованого обліку відомостей по тимчасовій непрацездатності заповнюються автоматично. Зазначені дані є довідковими та, у разі необхідності, можуть коригуватися.

 

З повагою

Начальник управління
страхових виплат та
соціальних послуг                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Світлана ЗАРУБІНА

Лист ПФУ від 27.05.2024 р. № 2800-030401-832117.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.08.2025
Лист НАДС: щодо можливості виплати доплат за додаткове навантаження, пов’язане з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника або за вакантною посадою
Національне агентство України з питань державної служби
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
25.07.2025
Лист Мінсоцполітики: щодо індексації стипендій
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ   ЛИСТ від 14.07.2025 р. № 404/0/98-25/314   Витяг   Департамент розгляду звернень громадян та контролю виконання документів Міністерства соціальної політики України [...] розглянув запит [...] щодо індексації грошових доходів [...] та п...
Нове
17.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (13.10.2025 - 17.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Як вилатити заробітню платню померлому робітнику Чи можна перерахувати залишок невиплаченої заробітної плати померлої працівниці на її платіжну карту? Новий функціонал у Prozorro: замовники зможуть змінити рішення про дискваліфікацію учасника З 9 жовтня в еле...
17.10.2025
Вийшов практичний посібник, що допоможе вчителям початкових класів працювати за оновленим Держстандартом
Вийшов практичний посібник, що допоможе вчителям початкових класів працювати за оновленим Держстандартом Нещодавно ГС «Освіторія» і МОН презентували методичний посібник для вчителів початкових класів — «Перезавантаження НУШ: практичні орієнтири для вчительства початкової школ...
17.10.2025
Всеукраїнське опитування про використання освітніх технологій
Розпочинаємо загальнонаціональне опитування про розвиток EdTech-екосистеми в Україні для освітян, батьків та керівників закладів освіти. Мета — зрозуміти, як саме в Україні впроваджують сучасні освітні технології: від електронних щоденників і навчальних платформ до LMS-систем та інструментів ш...