Особливості контролю за трансфертним ціноутворенням в умовах воєнного стану
Державна податкова служба України для забезпечення виконання норм Налогового кодексу України з урахуванням змін, внесених у зв'язку з введенням воєнного стану в Україні та одночасної дії особливостей оподаткування, які були запроваджені на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID -19), для забезпечення взаємодії між платниками податків та ДПС інформує про права та обов'язки платників податків та контролюючих органів з питань контролю за трансфертним ціноутворенням (далі – ТЦ).
1. Щодо подання звітності про контрольовані операції та відповідальності платників за порушення податкового законодавства.
Відповідно до вимог п. 39.4. ст. 39 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) для податкового контролю з питань ТЦ є такі види звітності та строки її подання:
- Звіт про контрольовані операції та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній – строк подання звіту за 2021 рік спливає до 1 жовтня 2022 року (пп. 39.4.2. ПКУ).
- Документація з трансфертного ціноутворення (локальний файл) – на запит ДПС протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту (пп. 39.4.4. ПКУ).
- Глобальна документація (майстер-файл) – вперше застосовуються щодо фінансового року, який закінчується у 2021 році, подається на запит ДПС протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту, але ДПС має право запитати майстер-файл не раніше 12 і не пізніше 36 місяців з дати закінчення фінансового року, встановленого міжнародною групою компаній, до якої належить такий платник податків, а в разі відсутності сведень про установлений міжнародною групою компаній фінансовий рік – не раніше 12 місяців і не пізніше 36 місяців після закінчення звітного року (пп. 39.4.7 ПКУ).
- Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній – вперше застосовується щодо фінансового року, який закінчується у 2021 році, але не раніше ніж за рік, у якому компетентними органами укладено багатосторонню угоду про автоматичний обмін міждержавними звітами (ст.53 прикінцевих положень ПКУ).
Тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного стану на території України, справляння податків та зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (зміни внесені Законом від № 2260). Для платників законодавчі зміни передбачають особливості справляння податків у таких ситуаціях:
- у платника відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов'язок – звільнено від відповідальності, проте зобов'язано виконати такий обов'язок протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану;
- платник має можливість своєчасно виконувати податковий обов'язок – звільнено від відповідальності за несвоєчасне виконання таких зобов'язань, граничний термін виконання яких припадає на період з 24.02.2022 до 26.05.2022 за умови реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до 15 липня 202 , подання податкової звітності до 20.07.2022 року та сплати податків та зборів не пізніше 31.07.2022 року;
- у платника відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, термін виконання яких припадає на період з 24.02.2022 до дня відновлення можливості – звільнено від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, за умови реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, подання звітності, сплати податків та зборів, протягом 60 календарних днів з першого місяця наступного за місяцем відновлення таких можливостей.
Звертаємо увагу, що підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків буде здійснюватися за окремим Порядком, який буде затверджено Міністерством фінансів України.
Водночас, відповідно до вимог п. 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року за останнім календарним днем місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID – 19), штрафні санкції не застосовуються (за винятком виключень, до яких не належать питання, пов'язані з трансфертним ціноутворенням).
2. Рядки давності.
Відповідно до вимог п. 102.1 ст. 102 Кодексу загальний строк давності (з 2015 року) для проведення перевірок та визначення суми грошових зобов'язань для контролюючого органу та платника податків складає 2555 днів (7 років), що настає за останнім днем граничного рядка подання податкової декларації, та/або граничного рядка сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше – за днем її фактичного подання.
У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації строк 2555 днівя уточнюючого розрахунку (декларації) у межах поданих уточнень.
Для визначення періодів, на які розповсюджується строк позовної давності, необхідно враховувати, що згідно з п.п.39.4.2. п.39.4 ст. 39 Кодексу (в редакції з 01.01.2017) граничний рядок для подання звітів про контрольовані операції за 2015 рік після 1 травня 2016 року, а за 2016 рік та наступні звітні роки – 1 жовтня 2017 року та наступні роки.
Відповідно до пункту 522 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (із змінами, внесеними Законом від 13.05.2020 № 591-IX) на період з 18.03.2020 за останнім календарним днем місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України всієї території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупинень перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.
Проте дія пункту 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» Кодексу припинено на період дії воєнного, надзвичайного стану (зміни внесені Законом України від 15.03.2022 №2120-IX).
Водночас відповідно до вимог п. 102.9 ст. 102 Кодексу (зі змінами, внесеними Законом України від 15.03.2022 №2120-IX) перебіг строків давності на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану для платників та контролюючого органу зупинень.
Таким чином, рядки давності у частині контролю за трансфертним ціноутворенням зупинені з 18.03.2020.
3. Щодо здійснення перевірок з питань трансфертного ціноутворення.
Під час дії воєнного стану в Україні податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки – зупинені, крім визначених виключень, (які не стосуються перевірок з питань трансфертного ціноутворення) (п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення »Кодексу).
Слід також зазначити, що за перевірками, які завершено, строки надання заперечень до акту перевірок та оскарження прийнятих податкових повідомлень рішень також приупиняються на період воєнного стану в Україні.
При цьому щодо зупинених відповідно до вищевказаних норм Кодексу перевірок з питань дотримання принципу «витягнутої руки» визначено пп.39.5.2.8 ст.39 Кодексу терміни проведення таких перевірок також приупиняються.
4. Щодо єдиного податку за процентною ставкою у розмірі 2 відсотки та критерію контрольованих операцій.
Відповідно до вимог п.9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу (Закон № 2120-IX) платники податків мали змогу добровільно змінити систему оподаткування із загальної на 3 групу єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу.
При формуванні звітності з питань ТЦ необхідно врахувати, що після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники податку, які використовували особливості оподаткування щодо сплати єдиного податку за процентною ставкою у розмірі 2 відсотки доходу, з першого дня місяця, наступного за місяцем його припинення або скасування, втрачають право на використання особливостей такого оподаткування і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій перебували до обрання зазначених особливостей оподаткування.
При цьому з метою визначення відповідності «вартісним» критеріям віднесення операцій до контрольованих, обсяг річного доходу платника податків обраховується від будь-якої діяльності за весь звітний рік, у тому числі з урахуванням зазначених особливостей оподаткування (сплати єдиного податку за процентною ставкою у розмірі 2 відсотки) доходу).
У той же час проведені платником податку під час перебування на сплаті вищезазначеного єдиного податку операції не враховуються при визначенні критерію КЗ у розмірі 10 млн грн у разі, якщо вони не впливають на об'єкт оподаткування налогом на прибуток підприємств.
Зазначена інформація надана з урахуванням законів про внесення змін до Налогового кодексу України від 03.03.2022 №2118-ІХ (вступивши в дію 07.03.2022), від 15.03.2022 №2120-IX (вступивши в дію 17.03.202.202 2142-ІХ (набравши чинності 05.04.2022), від 01.04.2022 № 2173-IX (набравши чинності 16.04.2022), від 12.05.2022 №2260-ІХ (набрав чинності 27.05.2022).
https://tax.gov.ua
Коментарі до матеріалу