Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Особливості договірних відносин закладів охорони здоров’я з НСЗУ на період воєнного стану

19.05.2022 79 0 0

Зважаючи на оголошення воєнного стану в Україні, постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. №198 (далі – Постанова №198), внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України щодо реалізації Програми державних гарантій медичного обслуговування населення, які застосовуються з 24 лютого 2022 року. Зокрема, постанову Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. №1086 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення» доповнено пунктом 11 такого змісту:  

«11. Установити, що на період дії воєнного стану вимоги Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженого цією постановою, щодо звітів надавачів медичних послуг про надані медичні послуги та аптечних закладів про відпущені лікарські засоби не застосовуються.»

Також, Постановою №198 було внесено зміни до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. №1440, на підставі яких Національна служба здоров’я України сплачуватиме щомісяця фіксовану суму коштів закладам, незважаючи на фактично внесені записи в електронну систему охорони здоров’я. Так, згідно з пунктом 7 Порядку №1440, для надавачів медичних послуг, які розташовані на території, на якій введено воєнний стан, протягом строку дії такого стану, крім місяця, в якому воєнний стан було введено, фактична вартість медичних послуг, передбачених пакетами медичних послуг, наведеними в главах 4-23, 25-35 розділу II цього Порядку, на місяць встановлюється на рівні більшого значення з таких значень:

  • фактичної вартості відповідних медичних послуг, наданих протягом січня 2022 року;
  • 1/n від запланованої вартості медичних послуг за відповідним пакетом медичних послуг, де n – кількість місяців дії договору за відповідним пакетом медичних послуг.

Для місяця, в якому було введено воєнний стан, фактична вартість медичних послуг, передбачених пакетами медичних послуг, наведеними в главах 4-23, 25-35 розділу II цього Порядку, розраховується як різниця між більшим значенням з таких значень: фактичної вартості відповідних медичних послуг, наданих протягом січня 2022 р., або 1/n від запланованої вартості медичних послуг за відповідним пакетом медичних послуг та сумою фактично сплачених коштів за зазначений місяць.

Додатково, були внесені зміни до наступних наказів Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ):

  • від 19 липня 2005 року №360, де передбачено, що на період дії воєнного стану на території України у разі відсутності технічної можливості виписування електронних рецептів на лікарські засоби, які підлягають реімбурсації, рецепти на зазначені лікарські засоби можуть виписуватися в паперовій формі відповідно до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення, затверджених цим наказом;
  • від 28 лютого 2020 року №586, де передбачено, що на період дії воєнного стану на території України, у разі відсутності технічної можливості виписування направлень в електронній формі, такі направлення можуть виписуватися в паперовій формі;
  • від 28 лютого 2020 року №587, де передбачено, що на період дії воєнного стану на території України у разі відсутності технічної можливості ведення медичних записів в електронній системі охорони здоров’я, медичні записи ведуться на формах первинно-облікової документації у паперовій формі;
  • від 18 жовтня 2021 року №2243, де, з урахуванням нестабільної роботи інфраструктурних мереж, ризиків кібератак на державні інформаційні ресурси та ймовірності відключення окремих з них, передбачено обмеження щодо реєстрації нових суб’єктів господарювання в ЕСОЗ за умови відсутності інформаційної взаємодії з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

Також важливо пам’ятати про тимчасове призупинення надання планових медичних послуг у період воєнного стану для забезпечення функціонування системи охорони здоров'я в умовах підвищеного навантаження через ведення бойових дій на території України. Наказ МОЗ №374 від 24.02.2022 «Про затвердження Тимчасових заходів у закладах охорони здоров'я з метою забезпечення їх готовності для надання медичної допомоги постраждалим внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України» передбачає: закладам охорони здоров'я забезпечити тимчасове припинення планових госпіталізацій пацієнтів у таких випадках:

  • завантаження більше 70% ліжкового фонду терапевтичного профілю;
  • завантаження більше 50% ліжкового фонду хірургічного профілю;
  • рекомендовано вжити заходів щодо збільшення надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини.

Окремо звертаємо увагу, що за умови надання меншої кількості медичних послуг, ніж було передбачено умовами договору, перерахунок вже здійснених оплат не проводитиметься. Тобто оплата за надані медичні послуги не може бути зменшеною через зниження обсягу наданих послуг.

В умовах воєнного стану додаткового значення для сталого розвитку та спроможності закладів охорони здоров’я набувають рішення їхніх засновників, тобто місцевих рад та органів місцевого самоврядування. В умовах повномасштабної війни, місцеве самоврядування зіткнулось із багатьма труднощами та проблемами, які часто доводиться вирішувати самотужки. Зокрема, це захист цивільного населення, розміщення внутрішньо переміщених осіб, налагодження системи надання гуманітарної допомоги, забезпечення медичних закладів необхідними медичними матеріалами та препаратами. Саме засновник (власник) несе прямі зобов’язання щодо ефективного функціонування закладів охорони здоров’я, доступності та якості медичних послуг, які в них надаються. Адже серед його повноважень є як контроль за діяльністю закладів охорони здоров’я, так і додаткове фінансування за місцевими програмами. Тому місцеві ради повинні проявляти ініціативу щодо розроблення місцевих стимулів для розвитку медичних підприємств, а також контролювати їхню діяльність за всіма напрямками.

Врятувати життя та зберегти здоров’я наших громадян має бути головним пріоритетом не лише системи охорони здоров’я, а й української держави і усього українського суспільства. Лише разом ми зможемо забезпечити безперебійне функціонування закладів охорони здоров’я, тим самим наближаючи нашу перемогу. Отже, разом до Перемоги!

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу