Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Щодо можливості використання установами сектору оборони коштів, отриманих як субвенція з місцевого бюджету державним бюджетом на виконання програм соцекономрозвитку

14.09.2023 39 0 0

Міністерство фінансів України розглянуло листи Державної казначейської служби України від 03.07.2023 N 15-05-05/11895 та Міністерства оборони України від 12.07.2023 N 220/8118 стосовно надання роз'яснення щодо можливості використання установами сектору безпеки і оборони коштів, отриманих як субвенція з місцевого бюджету державним бюджетом на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів на розвиток, закупівлю та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання і у межах компетенції повідомляє.

Згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, а також прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

Відповідно до статті 36 зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі делеговані повноваження як організація та участь у здійсненні заходів, пов'язаних з мобілізаційною підготовкою, підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, на відповідній території, підготовка і подання відповідним районним/обласним радам пропозицій до цільових місцевих програм підготовки територіальної оборони та підготовки населення України до участі в русі національного спротиву та участь в організації їх виконання.
Статтею 23 Закону України "Про основи національного спротиву" передбачено, що фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством України джерел.

Згідно зі статтею 14 цього Закону до повноважень обласних та районних рад, сільських, селищних та міських рад віднесено питання фінансування заходів територіальної оборони місцевого значення, заходів національного спротиву місцевого значення та підготовки громадян України до національного спротиву, сприяння створенню добровольчих формувань територіальних громад.

При цьому згідно зі статтею 8 зазначеного вище Закону добровольчі формування територіальних громад утворюються з урахуванням ресурсних та людських можливостей відповідних територіальних громад.

Водночас органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями щодо закупівлі озброєння, бойової техніки, модернізації та ремонту озброєння тощо.

Згідно зі статтею 23 Закону України "Про основи національного спротиву" забезпечення добровольчих формувань територіальних громад індивідуальною штатною зброєю та боєприпасами до неї здійснюється в загальній системі забезпечення Збройних Сил України. Забезпечення добровольчих формувань Сил територіальної оборони Збройних Сил України іншими видами озброєння і боєприпасами до них здійснюється за рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України.

Відповідно до Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс) субвенції - це міжбюджетні трансферти (кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого) для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції (пункти 32 і 48 частини першої статті 2 Кодексу).

Відповідно до норм Кодексу з місцевих бюджетів можуть здійснюватися видатки на заходи та роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення (пункт 17 частини першої статті 91 Кодексу).

Органи місцевого самоврядування (військові адміністрації з урахуванням норм Закону України "Про правовий режим воєнного стану") можуть затверджувати цільові місцеві програми підготовки територіальної оборони та підготовки населення України до участі в русі національного спротиву.
Відповідно до пункту 225 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу з метою відсічі збройної агресії російської федерації проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони органи місцевого самоврядування (військові адміністрації з урахуванням норм Закону України "Про правовий режим воєнного стану") можуть включати до місцевих програм (крім заходів та робіт з територіальної оборони) також заходи з підтримки інших підрозділів сил безпеки і оборони. Виконавцями таких заходів можуть бути військові частини, інші підрозділи сил безпеки та оборони, Міністерство оборони України.

У разі визначення виконавцями заходів, передбачених такими місцевими програмами, розпорядників коштів державного бюджету (військові частини Сил територіальної оборони, інші підрозділи сил безпеки і оборони, які залучаються до виконання завдань територіальної оборони, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) видатки місцевих бюджетів передбачаються за кодом типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету 9800 "Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів".

Кошти зараховуються на спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 41010600 "Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів".

Відповідно до статті 20 Кодексу у бюджетному процесі програмно-цільовий метод застосовується на рівні державного бюджету та на рівні місцевих бюджетів.

Особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм.

При прийнятті рішення щодо зарахування на рахунки установ сектору безпеки і оборони субвенцій з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку, як відповідним органами місцевого самоврядування так і установам сектору безпеки і оборони необхідно враховувати в першу чергу цільове призначення цих коштів, а також відповідні заходи, завдання, напрямки використання коштів та очікувані результати, що визначені відповідною бюджетною програмою (паспортом бюджетної програми).

Зокрема, у разі надходження на спеціальний реєстраційний рахунок бюджетної установи (військової частини) Міністерства оборони України за бюджетною програмою "Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання" (КПКВК 2101150) субвенцій з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів без зазначення їх конкретного цільового призначення, бюджетні установи мають використовувати ці кошти з урахування напрямів, визначених паспортом цієї бюджетної програми.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 (зі змінами) протягом бюджетного періоду розпорядники вносять зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями, за надходженнями субвенцій з місцевого бюджету до державного бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів, фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування на підставі довідки Казначейства про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки, що відкриті в органах Казначейства, довідки про зміни до кошторису та зведення показників спеціального фонду кошторису без внесення відповідних змін до бюджетного розпису за спеціальним фондом бюджету. Розпорядники нижчого рівня подають розпорядникам вищого рівня зареєстровані та взяті на облік відповідним органом Казначейства копії затверджених довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями.

Згідно з частиною восьмою статті 13 Кодексу платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

Частиною першою статті 48 Кодексу передбачено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу).

Лист МФУ від 01.08.2023 р. N 10010-38-5/21002
 

Лист від 01.08.2023 р. N 10010-38-5 21002.docx
Завантажити

Коментарі до матеріалу