Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Про санітарно-гігієнічні умови праці вчителів та учнів

12.10.2021

Санітарно-гігієнічні умови праці учасників навчально-виховного процесу охоплюють такі елементи , як освітлення , мікроклімат  та шум.

Навчальні приміщення та робочі місця максимально сприятливо освітлюють, що має велике значення для забезпечення працездатності вчителів та учнів. Недостатнє освітлення пригнічує психіку і знижує гостроту зору, а отже, працездатність і якість навчальної діяльності. Для освітлення шкільних приміщень використовують природне та штучне освітлення.

Природне освітлення  є найкращим за біологічними властивостями для очей людини, однак для створення оптимальних умов навчання і праці природне освітлення теж нормують, дотримуючись таких вимог:

  • вікна класів, кабінетів і лабораторій (крім кабінетів креслення та малювання) орієнтують на південь, південний схід чи схід, за необхідності застосовують сонцезахисні пристрої. Рекомендовано двохстороннє освітлення гімнастичного залу із заходу та сходу;
  • для максимально тривалого проникнення сонячних променів у приміщення вікна мають бути витягнутими в горизонтальному напрямку і розташованими якнайближче до стелі, а від підлоги – на висоті 75-80 см;
  • вікна повинні мати достатні розміри та якісне скло (показник світлопропускання не менше 80%), а міжвіконні проміжки не мають перевищувати ЗО-50 см.

Штучне освітленням  користуються для освітлення шкільних приміщень у похмурі дні та темний час доби. Штучне освітлення має недоліки порівняно з природним, наприклад, позбавлене ультрафіолетової та деяких інших складових спектра. У навчальних приміщеннях рекомендовано використовувати люмінесцентні лампи, мінімальна санітарна норма освітлення звичайного навчального місця яких становить 300 люкс, а у кабінетах креслення та малювання – 400 люкс. Загальна потужність усіх люмінесцентних ламп у класі має бути не менше 1200 Вт. З метою продовження терміну придатності люмінесцентних ламп не рекомендовано вимикати їх під час перерв, тому що часте вимикання та вмикання призводить до пошкоджень. За необхідності природне та штучне освітлення використовують одночасно. При цьому ряди ламп біля вікна і протилежної стіни вмикають залежно від інтенсивності природного освітлення. Використання відкритих ламп (без світильників) заборонено.

Показники мікроклімату визначають оптимальну придатність приміщення для людини, оскільки суттєво впливають на терморегуляцію організму. Найсприятливішим для людини є повітряне середовище з температурою 18-21 °С, відносною вологістю 40-60% і швидкістю руху повітря до 0,3 м/с.

За таких умов у школярів та вчителів оптимальне самопочуття, максимальна працездатність і результативність навчання.

До початку занять і після їх закінчення необхідно здійснювати наскрізне провітрювання навчальних приміщень, як зазначено у п.5.1 ДСанПіН 5.5.2.008-01.

Звукове наповнення (шум).

Звук, як чинник навчального середовища утворюють два компоненти: звукова педагогічна інформація та шум – невпорядковані, неперіодичні коливання різної фізичної природи. Шумовий компонент у навчальному середовищі формується вуличним і шкільним шумом. У приміщеннях гучність шуму та його частотний зміст (висоту шумових звуків) з’ясовують за допомогою спеціального приладу – шумоміра. Робота учнів в умовах шуму негативно відображається на їх здоров’ї. Під впливом шуму посилюється газообмін, знижуються моторна і секреторна функції шлунка, прискорюється пульс, частота дихання, підвищується кров’яний тиск. Шум несприятливо впливає на функції нервової системи, викликає запаморочення, головний біль, шум у вухах. Шум гучністю понад 50 дБА знижує працездатність і підвищує поріг слухової чутливості. Розв’язування арифметичних прикладів при шумі в 60 дБА потребує у два рази більше часу, ніж за його відсутності, зростає кількість помилок. Це відбувається тому, що гальмування, яке розвивається в слухових нервових центрах під впливом високочастотного шуму, поширюється на нервові центри інших аналізаторів, які беруть участь у виконанні арифметичних дій. Постійний шум менше шкідливий, ніж змінний. Наприклад, шум постійної інтенсивності у 70 дБА заважає менше, ніж шум змінної інтенсивності в ЗО-60 дБА. З гігієнічної точки зору допустимий тривалий шум на рівні 35 дБА.

Для керівників загальноосвітніх навчальних закладів, які безпосередньо несуть відповідальність за санітарно-гігієнічні умови у шкільних приміщеннях, пріоритетним завданням є виконання санітарно-гігієнічних вимог, створення належних умов для учасників навчально-виховного процесу.

kr.dsp.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
17.06.2025
Внесено зміни до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів та іншого обладнання
Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови від 04.04.2001 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державн...
30.06.2025
Право матері, яка має двох дітей віком до 15 років, на соціальну відпустку під час простою
У Кодексі законів про працю України, також у Законі України «Про відпустки» закріплено право одного з батьків на додаткову соціальну відпустку. Так, ст. 182-1 Кодексу законів про працю України, ч. 1 ст. 19 Закону України «Про відпустки» передбачено, які батьки мають право на...
04.06.2025
Мінсоцполітики розширює можливості створення та покращення робочих місць для людей з інвалідністю
Уряд розширює можливості для працевлаштування людей з інвалідністю. Зокрема, вдосконалюється система сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Також розширюється можливість використання коштів від сплачених роботода...
Нове
05.08.2025
Чи потрібно працівнику, який має посвідчення про перевірку знань, під час прийняття на роботу проходити навчання і перевірку знань з питань охорони праці?
Згідно зі статтею 18 Закону України «Про охорону праці» (в редакції Закону № 229-ІV від 21.11.2002) порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці визначається нормативно-правовим актом з охорони праці НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведен...
05.08.2025
Чи може роботодавець відкликати працівника із відпустки без збереження заробітної плати?
Ні, не може. Законодавством про працю передбачена можливість відкликання працівника лише з щорічної відпустки, і тільки у разі виникнення обставин, які потребують його присутності на роботі. Відкликання з інших видів відпусток, зокрема відпустки без збереження заробітної плати, не передбачено. Водно...
05.08.2025
Як отримати службове житло для лікарів, які працюють у сільській місцевості, – МОЗ
Лікарі та інші медичні працівники, які працевлаштувалися в комунальних медзакладах сільських населених пунктів на пріоритетні вакансії, можуть отримати службове житло на час роботи. Купівлю житла фінансує держава. Пріоритет у забезпеченні житлом визначатиметься за результатами аналізу ситуації із ме...