Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Про санітарно-гігієнічні умови праці вчителів та учнів

12.10.2021

Санітарно-гігієнічні умови праці учасників навчально-виховного процесу охоплюють такі елементи , як освітлення , мікроклімат  та шум.

Навчальні приміщення та робочі місця максимально сприятливо освітлюють, що має велике значення для забезпечення працездатності вчителів та учнів. Недостатнє освітлення пригнічує психіку і знижує гостроту зору, а отже, працездатність і якість навчальної діяльності. Для освітлення шкільних приміщень використовують природне та штучне освітлення.

Природне освітлення  є найкращим за біологічними властивостями для очей людини, однак для створення оптимальних умов навчання і праці природне освітлення теж нормують, дотримуючись таких вимог:

  • вікна класів, кабінетів і лабораторій (крім кабінетів креслення та малювання) орієнтують на південь, південний схід чи схід, за необхідності застосовують сонцезахисні пристрої. Рекомендовано двохстороннє освітлення гімнастичного залу із заходу та сходу;
  • для максимально тривалого проникнення сонячних променів у приміщення вікна мають бути витягнутими в горизонтальному напрямку і розташованими якнайближче до стелі, а від підлоги – на висоті 75-80 см;
  • вікна повинні мати достатні розміри та якісне скло (показник світлопропускання не менше 80%), а міжвіконні проміжки не мають перевищувати ЗО-50 см.

Штучне освітленням  користуються для освітлення шкільних приміщень у похмурі дні та темний час доби. Штучне освітлення має недоліки порівняно з природним, наприклад, позбавлене ультрафіолетової та деяких інших складових спектра. У навчальних приміщеннях рекомендовано використовувати люмінесцентні лампи, мінімальна санітарна норма освітлення звичайного навчального місця яких становить 300 люкс, а у кабінетах креслення та малювання – 400 люкс. Загальна потужність усіх люмінесцентних ламп у класі має бути не менше 1200 Вт. З метою продовження терміну придатності люмінесцентних ламп не рекомендовано вимикати їх під час перерв, тому що часте вимикання та вмикання призводить до пошкоджень. За необхідності природне та штучне освітлення використовують одночасно. При цьому ряди ламп біля вікна і протилежної стіни вмикають залежно від інтенсивності природного освітлення. Використання відкритих ламп (без світильників) заборонено.

Показники мікроклімату визначають оптимальну придатність приміщення для людини, оскільки суттєво впливають на терморегуляцію організму. Найсприятливішим для людини є повітряне середовище з температурою 18-21 °С, відносною вологістю 40-60% і швидкістю руху повітря до 0,3 м/с.

За таких умов у школярів та вчителів оптимальне самопочуття, максимальна працездатність і результативність навчання.

До початку занять і після їх закінчення необхідно здійснювати наскрізне провітрювання навчальних приміщень, як зазначено у п.5.1 ДСанПіН 5.5.2.008-01.

Звукове наповнення (шум).

Звук, як чинник навчального середовища утворюють два компоненти: звукова педагогічна інформація та шум – невпорядковані, неперіодичні коливання різної фізичної природи. Шумовий компонент у навчальному середовищі формується вуличним і шкільним шумом. У приміщеннях гучність шуму та його частотний зміст (висоту шумових звуків) з’ясовують за допомогою спеціального приладу – шумоміра. Робота учнів в умовах шуму негативно відображається на їх здоров’ї. Під впливом шуму посилюється газообмін, знижуються моторна і секреторна функції шлунка, прискорюється пульс, частота дихання, підвищується кров’яний тиск. Шум несприятливо впливає на функції нервової системи, викликає запаморочення, головний біль, шум у вухах. Шум гучністю понад 50 дБА знижує працездатність і підвищує поріг слухової чутливості. Розв’язування арифметичних прикладів при шумі в 60 дБА потребує у два рази більше часу, ніж за його відсутності, зростає кількість помилок. Це відбувається тому, що гальмування, яке розвивається в слухових нервових центрах під впливом високочастотного шуму, поширюється на нервові центри інших аналізаторів, які беруть участь у виконанні арифметичних дій. Постійний шум менше шкідливий, ніж змінний. Наприклад, шум постійної інтенсивності у 70 дБА заважає менше, ніж шум змінної інтенсивності в ЗО-60 дБА. З гігієнічної точки зору допустимий тривалий шум на рівні 35 дБА.

Для керівників загальноосвітніх навчальних закладів, які безпосередньо несуть відповідальність за санітарно-гігієнічні умови у шкільних приміщеннях, пріоритетним завданням є виконання санітарно-гігієнічних вимог, створення належних умов для учасників навчально-виховного процесу.

kr.dsp.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.08.2025
Лист НАДС: щодо можливості виплати доплат за додаткове навантаження, пов’язане з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника або за вакантною посадою
Національне агентство України з питань державної служби
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
25.07.2025
Лист Мінсоцполітики: щодо індексації стипендій
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ   ЛИСТ від 14.07.2025 р. № 404/0/98-25/314   Витяг   Департамент розгляду звернень громадян та контролю виконання документів Міністерства соціальної політики України [...] розглянув запит [...] щодо індексації грошових доходів [...] та п...
Нове
17.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (13.10.2025 - 17.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Як вилатити заробітню платню померлому робітнику Чи можна перерахувати залишок невиплаченої заробітної плати померлої працівниці на її платіжну карту? Новий функціонал у Prozorro: замовники зможуть змінити рішення про дискваліфікацію учасника З 9 жовтня в еле...
17.10.2025
Вийшов практичний посібник, що допоможе вчителям початкових класів працювати за оновленим Держстандартом
Вийшов практичний посібник, що допоможе вчителям початкових класів працювати за оновленим Держстандартом Нещодавно ГС «Освіторія» і МОН презентували методичний посібник для вчителів початкових класів — «Перезавантаження НУШ: практичні орієнтири для вчительства початкової школ...
17.10.2025
Всеукраїнське опитування про використання освітніх технологій
Розпочинаємо загальнонаціональне опитування про розвиток EdTech-екосистеми в Україні для освітян, батьків та керівників закладів освіти. Мета — зрозуміти, як саме в Україні впроваджують сучасні освітні технології: від електронних щоденників і навчальних платформ до LMS-систем та інструментів ш...