Не можливо здійснити виплати освітянам у зв’язку з воєнними діями, тимчасовою окупацією
Заступник Міністра фінансів Роман Єрмоличев у інтерв’ю виданню «Укрінформ» про те, як Мінфін в умовах воєнного стану спрямовує всі зусилля на зміцнення обороноздатності країни та підтримку людей
Пане Романе, чи був готовий Мінфін оперативно реагувати на виклики, пов’язані з війною?
Насамперед хочу звернути увагу на те, що жодна цивілізована країна не очікує, що в ХХІ столітті можливі замахи на її територіальну цілісність і суверенітет, тим паче від сусідньої держави. Водночас ми вже мали анексію Криму та створені ЛНР, ДНР і розуміли, що політика Російської Федерації була давно спрямована на знищення нашої державності. Початок повномасштабного вторгнення, з одного боку, спричинив, будьмо відвертими, стресовий стан та паніку у суспільстві, а з іншого ‒ зумовив необхідність Уряду зосередитись на пріоритетних питаннях зміцнення обороноздатності країни та підтримки людей, які постраждали від воєнних дій.
Мінфін уже не вперше оперативно реагує на різні виклики. ...Отже, з початком повномасштабного вторгнення Росії до України Мінфін уже мав досвід оперативного прийняття рішень у частині аналізу видатків державного бюджету та виокремлення пріоритетних цілей для фінансування.
Ви звернули увагу на те, що один із пріоритетних напрямів фінансування ‒ підтримка людей, які постраждали під час війни. Будь ласка, розкажіть про це детально.
В умовах воєнного стану, поряд із забезпеченням обороноздатності країни, одним із найголовніших завдань для Уряду є соціальний захист наших громадян, продовження виплат заробітних плат і пенсій, надання державної підтримки з боку держави. Тут слід розуміти, що у регіонах активних воєнних дій люди втратили роботу або ж змушені були покинути домівку… Сценаріїв може бути багато, водночас, переконаний, немає в Україні жодної сім’ї, яку б не зачепила війна. Тому ми спрямували зусилля насамперед на підтримку людей. Йдеться про завчасну виплату пенсій, соціальних допомог, заробітних плат працівникам бюджетної сфери, зокрема в умовах простою підприємств. Зауважу, що Мінфін дивиться на проблему комплексно, адже і працівники, і роботодавці зазнали значних економічних втрат.
Так, у рамках програми еПідтримка по 6 500 гривень виплачено для 3,6 млн осіб, які втратили роботу/заробіток внаслідок бойових дій. Кошти державного бюджету, спрямовані на ці цілі, становлять понад 23,2 млрд гривень.
Окрім того, Уряд започаткував програму виплати компенсації роботодавцям за працевлаштованих внутрішньо переміщених осіб – по 6 500 гривень. За цією програмою за рахунок коштів резервного фонду планується спрямувати 200 млн гривень.
Хочу звернути увагу, що, за інформацією Мінекономіки, на сьогодні до центрів зайнятості подано 518 пакетів документів роботодавцями. Прийнято 440 рішень про надання такої компенсації по 686 особах з числа працевлаштованих внутрішньо переміщених осіб. Перерахована сума коштів роботодавцям для надання компенсації станом на 03.05.2022 становила 1,8 млн гривень.
Також Уряд надає допомогу тим людям, які у звʼязку із загрозою їх життю були змушені покинути свої домівки чи перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також з території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії, та включені до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога таким особам на проживання виплачувалась щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 року на кожну внутрішньо переміщену особу. Так, особа з інвалідністю та дитина отримували допомогу у розмірі 3 000 грн, інші особи ‒ 2 000 гривень.
Починаючи з травня, допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
За рахунок резервного фонду державного бюджету для першої черги виплат виділено Мінсоцполітики 10 млрд гривень. Хочу повідомити, що станом на 4.05.2022 зареєстровано майже 4 млн внутрішньо переміщених осіб, для здійснення виплат допомоги на проживання перераховано 5,2 млрд гривень.
Ви на державному рівні опікуєтесь питаннями фінансування освіти, соціального захисту, охорони здоров’я, тобто гуманітарної сфери. У соцмережах освітяни в окремих громадах скаржаться, що не отримують повністю виплати заробітної плати. Як ви можете пояснити таку ситуацію?
Хочу одразу наголосити на тому, що Міністерство фінансів України виконує у повному обсязі свої зобов’язання щодо забезпечення місцевих бюджетів необхідним ресурсом для виплати заробітної плати вчителям, медикам та іншим бюджетникам.
У Державному бюджеті України на 2022 рік передбачено 97 млрд грн освітньої субвенції місцевим бюджетам на виплату заробітної плати вчителям закладів загальної середньої освіти.
За даними Державної казначейської служби України, на сьогодні ці видатки профінансовано на 100 % від розпису на січень ‒ квітень 2022 року (33 млрд гривень). Потреба у коштах на травень на виплату заробітної плати вчителям становить 10,5 млрд гривень.
Тепер спробуймо розібратися, чому в деяких громадах заробітна плата виплачується вчителям не в повному обсязі, або існують затримки з виплатами.
За оперативною інформацією, наданою Міністерством освіти і науки України, у квітні, наприклад, не виплачувалась заробітна плата педагогам у 54 територіальних громадах, зокрема, у таких областях: Донецькій області у 9 громадах, Запорізькій області – 10 громадах; Київській області – 3 громадах, Луганській області – 2 громадах, Миколаївській області – 5 громадах, Сумській області – 2 громадах, Харківській області – 17 громадах, Херсонській області – 6 громадах.
Це пов’язано, наприклад, з неможливістю здійснити виплати у зв’язку з активними воєнними діями, тимчасовою окупацією українських територій, відсутністю зв’язку з керівництвом або ж були наявні факти співпраці з окупантами тощо. Звісно, питання виплат у таких громадах є вкрай складним, немає одного рішення для всіх. Однак у кожному окремому випадку Мінфін та органи Казначейства шукають можливі шляхи вирішення цієї ситуації. Крім того, зокрема, на Київщині в окремих громадах були відсутні електроенергія, інтернет-зв'язок. Після поновлення комунікацій усі виплати буде проведено.
Водночас є громади, де активні воєнні дії вже не ведуться і вчителі мають можливість повернутися до виконання своїх професійних обов’язків.
Однак, наприклад за березень, освітяни могли отримати заробітну плату не в повному обсязі, що було зумовлено простоєм. Зверну увагу на те, що саме засновник або уповноважений ним орган управління освітою приймає рішення щодо оплати праці вчителів в умовах простою. Адже постановою Уряду від 7.03.2022 № 221 керівникам органів місцевого самоврядування рекомендовано в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі, самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу).
Чи достатньо нам власного ресурсу для забезпечення фінансування освіти у 2022 році?
Звісно, що в умовах пріоритетного спрямування коштів на потреби захисту від збройної агресії окупанта було перерозподілено частину коштів. Однак Мінфін здійснює пошук альтернативних джерел фінансування потреб держави у цих умовах, зокрема йдеться про підтримку освіти.
Тому вже зараз Мінфін разом з іншими органами влади готує спільний зі Світовим банком проект «Підтримка державних видатків для забезпечення стійкого державного управління в Україні». Обсяг оголошеної допомоги становитиме 1,5 млрд дол. США.
У рамках цього проекту передбачено відшкодування видатків Державного бюджету, здійснених для оплати праці працівників державних органів, також заробітної плати вчителям закладів загальної середньої освіти. В середньому Світовий банк відшкодовуватиме по 200 млн доларів щомісяця.
Підтримка міжнародних партнерів, безперечно, є вкрай важливою зараз. Очікуємо, що донорські кошти посилять спроможність бюджету нашої країни, а отже, сприятимуть наближенню нашої перемоги.
Водночас зверну увагу, що, за даними Державної казначейської служби України, станом на 1.04.2022 у 1444 місцевих бюджетах є залишки освітньої субвенції в обсязі 7,5 млрд грн, а також акумульовано у 1202 місцевих бюджетах 242 млн грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами. Це теж ресурс, який має посилити спроможність органів місцевого самоврядування у частині фінансування освіти.
З огляду на ситуацію виплат в освіті, прокоментуйте, будь ласка, як держава фінансує охорону здоров’я в умовах війни.
Зрозуміло, що державні гарантії медичним працівникам в умовах війни мають бути посилені, адже від професійності та вмотивованості лікарів залежить збереження життя наших військових і цивільних, які зазнали поранень внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Крім того, важливим є безперебійне постачання ліків та медичних засобів. Хочу наголосити, що Уряд вдячний усім країнам, які надали і продовжують надавати гуманітарну допомогу в медичній сфері.
Уряд, зі свого боку, забезпечив видатки з державного бюджету за програмою медичних гарантій. Більшість комунальних закладів охорони здоров’я отримують фінансування через програму медичних гарантій, загальний обсяг якої становить 157,3 млрд грн (+33,4 млрд грн до 2021 року).
На період воєнного стану для забезпечення безперебійного фінансування всім надавачам медичних послуг сплачується щомісяця максимально можлива фіксована сума коштів на банківські рахунки, незважаючи на фактично внесені записи в електронну систему охорони здоров’я.
За даними Державної казначейської служби України, на оплату медичних послуг за програмою медичних гарантій спрямовано 49,2 млрд грн, або 100 % до плану на січень ‒ квітень (32,2 % до річного плану), з них за квітень ‒ 12,4 млрд гривень.
Окрім того, на оплату праці працівників комунальних закладів охорони здоров’я, які не долучені до програми медичних гарантій, передбачено субвенцію місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я в обсязі 2,2 млрд гривень.
На оплату медичних послуг за програмою медичних гарантій і здійснення видатків субвенції на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у травні необхідно 13 млрд гривень.
Пане Романе, а як бути в цілому з виплатами на тих територіях, де тимчасово органи державної влади не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження?
Звісно, в умовах воєнного часу існують особливості здійснення казначейського обслуговування розпорядників (одержувачів) коштів місцевих бюджетів. Запровадження Казначейством дистанційного обслуговування дає можливість здійснювати виплати навіть без прив’язки до відповідної території й оперативно вирішувати питання першочергових видатків.
Також існує специфіка казначейського обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, розташованих у населених пунктах, на території яких органи державної влади не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. Це питання врегульовано рішенням Уряду від 1.04.2022 №265-р (ДСК), відповідно до якого здійснення платежів відбувається на підставі даних органів Казначейства, погоджених військовими адміністраціями, які володіють оперативною інформацією про відповідні території.
Насамкінець на чому ви хотіли б наголосити.
Війна має властивість завершуватись. Для нас важливо, з якими викликами щодо відновлення економіки й інфраструктури країни доведеться стикнутись. Звісно, український народ небезпідставно очікує на перемогу, адже нам ментально властиво будувати, а не руйнувати. Мінфін нині активно долучається до засідань робочих груп Національної ради відновлення, адже, здійснюючи захист нашої держави від зазіхань окупанта сьогодні, маємо вже зараз думати, якою хочемо бачити нашу країну завтра. Тож очікуємо, що спільно з державами-партнерами консолідуємо зусилля, активуємо внутрішні можливості й забезпечимо нашим громадянам гідні умови життя в незалежній, суверенній, зорієнтованій на європейські цінності Україні.
https://pon.org.ua
Коментарі до матеріалу