Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Щодо гарантій захисту трудових прав викривача

08.07.2022

Сектор з питань запобігання та виявлення корупції Головного управління ДПС у Чернівецькій області інформує про загальні засади та підходи щодо гарантій захисту трудових прав викривачів, що викладені у роз’ясненні НАЗК від 01.06.2022 № 8 «Щодо гарантій захисту трудових прав викривача».

Документом визначено, що загальні засади та підходи щодо гарантій захисту трудових прав викривача закріплені у Директиві Європейського Парламенту і Ради ЄС 2019/1937 від 23.10.2019 про захист осіб, які повідомляють про порушення законодавства Європейського Союзу (далі – Директива).

Так, відповідно до ст. 19 Директиви держави-члени вживають необхідних заходів для заборони будь-якої форми переслідування осіб, які повідомили про порушення, зокрема:

  • відсторонення, скорочення, звільнення чи рівнозначних заходів;
  • пониження на посаді чи ненадання підвищення за посадою;
  • передачі повноважень, зміни місця роботи, зменшення розміру заробітної платні, зміни графіка роботи;
  • незабезпечення навчання;
  • негативної оцінки роботи чи рекомендації для працевлаштування;
  • дискримінації, несприятливого чи несправедливого ставлення;
  • не переведення тимчасового трудового договору в постійний трудовий договір у випадку, коли у працівника були законні очікування, що йому буде запропоновано постійну роботу;
  • не поновлення чи передчасне припинення тимчасового трудового договору;
  • внесення до «чорних» списків на основі офіційних чи неофіційних домовленостей у сфері чи галузі промисловості загалом, що може потягти за собою неможливість в майбутньому працевлаштуватися в певній сфері чи галузі, тощо.

Правові норми щодо захисту трудових прав викривачів в Україні містяться в Кодексі законів про працю України від 10 грудня 1971 року  № 322 – VIII (далі – КЗпП) та Законі України від 14 жовтня 2014 року № 1700 – VII «Про запобігання корупції» (далі – Закон).

Так, ст. 21 КЗпП передбачено заборону будь-якої дискримінації у сфері праці, зокрема порушення принципу рівності прав і можливостей, пряме або непряме обмеження прав працівників через повідомлення, а також сприяння особі у здійсненні такого повідомлення.

Відповідно до ч. 1 ст. 533 Закону, права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону. Тобто з цього часу викривач здобуває певний імунітет від застосування до нього негативних заходів впливу.

Закон гарантує захист трудових прав викривача, прямо вказуючи на найбільш поширені форми негативних заходів впливу, які керівнику або роботодавцю заборонено застосовувати до викривача у зв’язку з повідомленням, одночасно залишаючи перелік таких форм відкритим, тобто невичерпним.

Так, згідно з ч. 1 ст. 534 Закону викривачу не може бути відмовлено у прийнятті на роботу, його не може бути звільнено чи примушено до звільнення, притягнуто до дисциплінарної відповідальності чи піддано з боку керівника або роботодавця іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення заробітної плати тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв’язку з повідомленням.

До негативних заходів також належать формально правомірні рішення і дії керівника або роботодавця вибіркового характеру, які не застосовуються до інших працівників у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до працівника у подібних ситуаціях раніше.

Крім того, згідно з ч. 3 ст. 534 Закону викривачу не може бути відмовлено в укладенні чи продовженні договору, трудового договору (контракту) у зв’язку з повідомленням.

Також забороняється створювати перешкоди викривачу у подальшому здійсненні трудової, професійної, господарської, громадської, наукової або іншої діяльності, проходження ним служби чи навчання, а також вживати будь-яких інших дискримінаційних заходів у зв’язку з повідомленням.

Детальніше – у роз’ясненні НАЗК від 01.06.2022 № 8 «Щодо гарантій захисту трудових прав викривача».

https://cv.tax.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
25.02.2025
Лист МОУ: Щодо правомірності відмови військовослужбовцям у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЛИСТ від 20.02.2025 р. № 220/13/ВихЗПІ/152 У відповідь на Ваш запит на публічну інформацію щодо правомірності відмови у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою. Щодо ...
18.03.2025
Щодо обов'язку роботодавця зберігати трудові книжки працівників
Влаштувалася нещодавно на роботу і хочу, щоб моя трудова книжка зберігалася у роботодавця, написала про це заяву. Однак роботодавець відповів, що трудова книжка має зберігатися у працівника, бо його може бути оштрафовано за порушення правил зберігання трудових книжок. Чи може роботодавець на підстав...
12.03.2025
Лист Мінекономіки: Щодо розрахунку середньої заробітної плати
Лист Мінекономіки від 07.03.2025 № 2704-25/20968-01 щодо розрахунку середньої заробітної плати
Нове
23.05.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (19.05.2025 - 23.05.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Лист НАДС: Щодо питань оплати праці державних службовців Національне агентство України з питань державної служби розглянуло Ваше звернення та повідомляє... Інфографіка: алгоритм здійснення виплати за лікарняним суміснику Пояснюємо алгоритм здійснення виплати ...
23.05.2025
Звільнення мобілізованого працівника: що потрібно знати
Мобілізовані працівники мають право на збереження посади до звільнення з військової служби.  Чи може роботодавець зі своєї ініціативи звільнити мобілізованого працівника Ні. За таким працівником зберігається місце роботи та посада до фактичного звільнення з військової служби. Це стосується в...
23.05.2025
Мінекономіки збирає спірну практику у сфері публічних закупівель
З метою узагальнення практики здійснення закупівель щодо застосування замовниками нецінових критеріїв оцінки тендерних пропозицій, а також надання рекомендацій з урахуванням виявлених проблемних питань, Мінекономіки підготувало Огляд закупівельної практики щодо застосування нецінових критеріїв оцінк...